Veiligheid op afstand bestuurbare bruggen nog niet op orde

woensdag 4 september 2019 Marcel Slofstra 114x gelezen

De veiligheid van op afstand bestuurbare bruggen schiet nog steeds tekort, concludeert de Onderzoeksraad voor Veiligheid.

De Onderzoeksraad voor Veiligheid (OVV) publiceerde de resultaten van het onderzoek naar het ongeval met op de Prins Bernhardbrug in Zaandam in november 2018.

 

Zwaargewond

Bij het ongeval raakte een ouder echtpaar zwaargewond. Het echtpaar stond op het beweegbare deel van de brug toen de brug geopend werd door de brugwachter, die zich op een andere plek bevond en op de camerabeelden het echtpaar niet had opgemerkt.

 

Den Uylbrug

Eerder deed zich op de Den Uylbrug - ook in Zaandam - een vergelijkbaar ongeval voor. De Onderzoeksraad publiceerde hier in 2016 een rapport over. Bij dit ongeval stopte een fietsster voor de stopstreep op de brug, zonder zich er van bewust te zijn dat ze op het beweegbare deel van de brug stond. Ook hier opende een brugwachter op afstand de brug, zonder de persoon op de brug op te merken. De vrouw kwam ten val en overleed ten gevolg van het ongeval.

 

Geen actie ondernomen

De Onderzoeksraad heeft in het rapport over het ongeval op de Den Uylbrug aanbevelingen gedaan aan de gemeente en aan het ministerie van IenW.

Hoewel de gemeente startte met verbeteringsmaatregelen op de Den Uylbrug, zoals het zichtbaar maken van het beweegbare deel van de brug en het plaatsen van een attentieknop, zijn deze maatregelen niet structureel toegepast op andere bruggen. Wel zijn de risico's bij andere bruggen in de gemeente Zaanstad in kaart gebracht, waarbij 72 tekortkoming geconstateerd werden. Er is echter geen actie ondernomen om álle bruggen effectief veiliger te maken.


Ontbreken van richtlijnen
Niet alleen in Zaanstad is de veiligheid van op afstand bestuurbare bruggen onvoldoende. De Onderzoeksraad heeft daarom al in 2016 de minister van IenW opgeroepen om een landelijke standaard voor dergelijke bruggen op te stellen.

 

De aanbeveling heeft enkel geleid tot meer kennisdeling binnen het platform Water ontmoet Water; een platform met een vrijblijvend karakter. Verder ontbreken duidelijk landelijke richtlijnen omtrent inrichting van op afstand bestuurbare bruggen, terwijl de basis hiervoor al bestaat in de vorm van de Landelijke Brug- en Sluisstandaard die geldt voor bruggen van Rijkswaterstaat, de Richtlijn Vaarwegen en in de kennis vanuit het platform Water ontmoet Water.


 

De wekelijkse nieuwsbrief ontvangen?

Meld u aan voor de nieuwsbrief van Verkeerskunde en ontvang wekelijks het laatste nieuws in uw inbox.

Meer nieuws

Artikelen 1 tot 3 van 10

1 2 3 4

Artikelen 1 tot 3 van 10

1 2 3 4

Verkeerskunde is een uitgave van ANWB.
© 2019 www.verkeerskunde.nl - alle rechten voorbehouden.