Verplichte APK voor snelle landbouwvoertuigen

maandag 8 april 2019 Marcel Slofstra 120x gelezen

Landbouwvoertuigen die 40 kilometer per uur of sneller kunnen rijden, moeten APK-gekeurd worden. Hiervoor worden alle landbouwvoertuigen geregistreerd bij de RDW. Dit staat in een wijziging van de Wegenverkeerswet waarmee de ministerraad heeft ingestemd op voorstel van minister Van Nieuwenhuizen van Infrastructuur en Waterstaat.

Europa

In Europa is afgesproken dat snelle landbouwvoertuigen vanaf 20 mei 2018 APK-plichtig zijn. Nederland voldoet nog niet aan deze afspraak omdat een eerder voorstel voor de invoering van de APK-plicht werd verworpen door de Tweede Kamer. Nederland werd daarom in 2017 door de Europese Commissie in gebreke gesteld.
 
Maximumsnelheid

De invoering van de APK-plicht wordt, na uitvoerig overleg tussen de sector en overheden, gecombineerd met het verhogen van de maximumsnelheid voor landbouwvoertuigen. Die maximumsnelheid gaat van 25 naar 40 kilometer per uur. Dat geldt alleen als de constructie van deze voertuigen dat toelaat.

 

Kenteken

Voor landbouwvoertuigen die sneller willen rijden dan 25 kilometer per uur geldt, naast de registratieplicht, dat ze een kentekenplaat moeten hebben. De bedoeling is dat de nieuwe regels dit najaar van kracht worden.

 

Lees hier onze eerdere berichtgeving over nieuwe regels voor landbouwvoertuigen.

De wekelijkse nieuwsbrief ontvangen?

Meld u aan voor de nieuwsbrief van Verkeerskunde en ontvang wekelijks het laatste nieuws in uw inbox.

Meer nieuws

Artikelen 4 tot 6 van 10

1 2 3 4

  • Ben Immers : 17 januari 1948-11 november 2019 Ben Immers : 17 januari 1948-11 november 2019 Optimist, inspirator, vrijdenker, aanjager, doorzetter, chaoot, nieuwsgierig en vooral levensgenieter. Tot het laatste moment met een tomeloze energie en nog lang niet klaar met... 18 november Nettie Bakker
  • Terugblik op het Nationaal verkeerskundecongres Terugblik op het Nationaal verkeerskundecongres Namens gastheer provincie Zuid-Holland, CROW, Verkeerskunde en Acquire Publishing willen wij u hartelijk bedanken voor uw aanwezigheid, uw enthousiaste bijdrage, de discussies... 18 november Marcel Slofstra
  • Schadeclaim TLN in verband met late aanpak stikstofcrisis Schadeclaim TLN in verband met late aanpak stikstofcrisis Transport en Logistiek Nederland (TLN) bereidt een schadeclaim tegen de overheid  voor vanwege schade ontstaan door de stikstof- en PFAS-crisis. Volgens de... 14 november Marcel Slofstra

Artikelen 4 tot 6 van 10

1 2 3 4

Verkeerskunde is een uitgave van ANWB.
© 2019 www.verkeerskunde.nl - alle rechten voorbehouden.