Officiële start Trolley 2.0 zonder bovenleiding

donderdag 21 juli 2016 0 reacties 257x gelezen

Trolleys 2.0 die niet alleen hele stukken zonder bovenleiding rijden maar ook rem-energie teruggeven aan de omgeving. Die ontwikkeling gaat nu van start, nu de financiering van het project E-bus 2020-In Motion Charging rond is.

Met een bijdrage van 4,3 miljoen euro van de Euregio RijnWaal is de financiering van 8,6 miljoen voor het project nu rond. Binnen dit project van tien partijen uit Gelderland en NordRheinWestfalen (D) onder aanvoering van Volsloh Kiepe (D)worden twee trolley 2.0 bussen ontwikkelt en ingezet in Arnhem en Renkum. Klik hier voor een vergroting van de artist impression.

Deze Trolley 2.0-bussen kunnen minimaal 10 km zonder bovenleiding rijden. Het opladen van de accu's vindt plaats tijdens het rijden onder de bovenleiding. Ook de remenergie van de bussen via wielnaafmotoren wordt opgeslagen in de trolley 2.0 en via de bovenleiding teruggevoerd naar ondergrondse accu’s die laadpalen voor elektrische auto’s voorzien van stroom. Deze rem-energie wordt via een kabel naar de ondergrondse accu’s gebracht, dan wel naar accu’s in bij trolleymasten.  

HAN-Universiteit
De nieuwe techniek zal geïntegreerd worden in twee nieuwe HESS-trolleybussen die door Hermes besteld gaan worden. Het project zal in 2020 afgerond zijn. De HAN-University of Applied Sciences Arnhem-Nijmegen zal de eigenschappen van de Troilley 2.0 bussen monitoren en hierover publiceren.

Congres
Leer meer over de ervaringen met innovatief en duurzaam openbaar vervoer tijdens het internationale VOC-congres van de Vereniging Openbaar vervoer Centrumgemeenten op 5 oktober in Arnhem. www.vocsymposium.nl

Reageren

Invoer verplicht
Invoer verplicht
Invoer verplicht

 

 

















 

Legenda
Bij dit veld is invoer verplicht.

Seminar Passende Parkeernormen

Geen artikelen gevonden.

Inhoud Trends 2019

  • ‘Smart mobility ís verkeersveiligheid’ Gaat het over smart mobility, dan gaat het al jarenlang over het verbeteren van de doorstroming. Dat vertelt Bram Hendrix, manager Smart Mobility bij AutomotiveNL. Maar hoewel...

Inhoud Trends 2019

  • Fietsers willen veiligheid en comfort De markt vraagt in toenemende mate om veilige, comfortabele fietspaden die ook nog eens duurzaam zijn. Ook begint de inbreng van fietsers en fietsersbonden mee te tellen bij de...

Verkeerskunde is een uitgave van ANWB.
© 2019 www.verkeerskunde.nl - alle rechten voorbehouden.