Onderzoek: bestelauto hét kloppend hart van de Nederlandse economie

vrijdag 7 april 2017 Guus Puylaert 0 reacties 219x gelezen

Nederland telt 1 bestelauto per 9 werkende Nederlanders: er rijden ongeveer 876.000 bestelauto’s in Nederland rond. Dat blijkt uit onderzoek dat werd uitgevoerd door onderzoeksbureaus Buck, CE Delft, Districon, Panteia en TNO, in opdracht van Connekt en de Topsector Logistiek.

De bestelauto is hét kloppend hart van de Nederlandse economie, blijkt uit het onderzoek. Niet alleen het MKB, maar ook grote(re) bedrijven en privépersonen zijn fervent gebruikers van de bestelauto. De bestelauto is flexibel inzetbaar en relatief goedkoop in aanschaf. Bovendien volstaat een rijbewijs B om te mogen besturen.

Uitstootgassen reduceren
De Topsector liet dit onderzoek uitvoeren om reductie van de uitstoot vanuit de vraag naar transport te analyseren. Tijdens COP21 in Parijs werden klimaatafspraken gemaakt, waardoor de CO2-uitstoot moet worden gereduceerd. Er bleek weinig bekend over de inzet en de gebruikers van de meer dan 876.000 bestelauto’s in Nederland, terwijl ze een flinke bijdrage leveren aan de uitstoot, luchtvervuiling en congestie.

Andere opvallende inzichten:

  • Het jaarkilometrage lijkt op dat van personenauto’s, 80% blijft op of onder de 30.000 km per jaar hangen, 95% onder de 40.000 km per jaar.
  • De veelrijders (3% van het aantal) zijn verantwoordelijk voor 10% van het afgelegd aantal kilometers door alle bestelauto’s in Nederland, met jonge bestelauto’s.
  • Van alle bestelauto’s wordt 35-50% voor goederenlogistiek gebruikt. Goederenlogistiek is gedefinieerd als het bedrijfsmatig transport van goederen (inclusief materialen voor de bouw) en/of onderdelen al dan niet in combinatie met diensten. Ruim de helft van alle bestelauto’s wordt ingezet in de sectoren bouw en handel: voor een flink deel is dat niet in goederenlogistiek volgens de bovenstaande definitie maar bijvoorbeeld voor servicediensten in combinatie met gereedschappen.
  • Bij bezorging aan huis is ca. 2-3% van de bestelauto’s betrokken. Door een verdubbeling van E-commerce activiteiten zal het aantal bestelauto’s daarom niet sterk doen toenemen.
  • Bestelauto’s blijven langer doorrijden dan vrachtauto’s, tot ca. 20 jaar lang. In de leeftijdscategorie van 15 tot 20 jaar rijden ze nog steeds meer dan 10.000 km per jaar.
    • bij 15 jaar oud nog ongeveer 13.000.
    • bij 20 jaar oud nog ongeveer 11.000.
  • Bestelauto’s rijden vooral in de voorkant van de spits, en dat geldt vooral voor de bouw.
  • Oude bestelauto’s rijden relatief veel (40% of meer) kilometers buiten werktijd, en dan vooral in het weekend.
  • De oudere bestelauto’s zorgen voor een relatief grote bijdrage aan de luchtvervuiling: 8 % van de kilometers gereden door bestelauto’s (Euro 0-2) zorgen voor 9 % van de NOx en 39% van de fijnstof uitstoot door bestelauto’s.
  • Bestelauto’s zorgen voor 34 % van de fijnstofemissies in de bebouwde kom van alle wegverkeer, terwijl hun aandeel van de gereden kilometers van alle wegverkeer binnen de bebouwde kom 12 % is.
  • Bestelauto’s zorgen voor ca. 14 % van de CO2-uitstoot van het Nederlands wagenpark (personen en vracht), en ca. 35 % van de CO2-uitstoot van logistiek verkeer (incl. binnenvaart).


Lees het hele onderzoek 'Gebruikers en inzet bestelauto's Nederland'.

Reageren

Invoer verplicht
Invoer verplicht
Invoer verplicht

 

 

















 

Legenda
Bij dit veld is invoer verplicht.

Inhoud Trends 2019

  • ‘Smart mobility ís verkeersveiligheid’ Gaat het over smart mobility, dan gaat het al jarenlang over het verbeteren van de doorstroming. Dat vertelt Bram Hendrix, manager Smart Mobility bij AutomotiveNL. Maar hoewel...

Inhoud Trends 2019

  • Fietsers willen veiligheid en comfort De markt vraagt in toenemende mate om veilige, comfortabele fietspaden die ook nog eens duurzaam zijn. Ook begint de inbreng van fietsers en fietsersbonden mee te tellen bij de...

Verkeerskunde is een uitgave van ANWB.
© 2019 www.verkeerskunde.nl - alle rechten voorbehouden.