Oude bezineauto’s verbannen uit Rotterdamse milieuzone

vrijdag 4 augustus 2017 Guus Puylaert 0 reacties 99x gelezen

De milieuzone in Rotterdam is verboden terrein voor benzineauto’s van vóór 1992. De rechter oordeelde eerder nog dat gemeente Rotterdam het weren van de oude auto’s beter moest onderbouwen. Die onderbouwing staat nu in het nieuwe verkeersbesluit, dat is opgenomen in de Staatscourant van 4 augustus.
De milieuzone in Rotterdam is verboden terrein voor oude benzineauto's

De milieuzone in Rotterdam is verboden terrein voor oude benzineauto's

De milieuzone, waarbij oude personen- en bestelauto’s op benzine/LPG van vóór 1992 worden geweerd, moet bijdragen aan een betere luchtkwaliteit in Rotterdam. Deze benzineauto’s dragen voor ruim 20% bij aan de afname van NOx-uitstoot.

Succes
Volgens wethouder Pex Langenberg is de milieuzone van belang om de lucht gezonder te maken. “Uit de evaluatie blijkt dat het weren van diesel- en benzineauto’s 29 procent minder roetuitstoot en 12 procent minder NOx-uitstoot oplevert. Het weren van oude benzineauto’s is essentieel om de NOx-uitstoot in de stad blijvend en verder terug te dringen.”

Een benzineauto uit 1982 stoot 46 keer meer NOx uit dan een Euro4-benzineauto en 17 keer meer dan een Euro3-model. Een auto uit 1991 stoot 33 keer meer NOx uit dan een Euro4-benzineauto en 12 keer meer dan een Euro3-model.

Handhaving
Gemeente Rotterdam heeft een waarschuwingsperiode van zes weken aangekondigd, om automobilisten aan de nieuwe situatie te laten wennen. Vanaf maandag 18 september gaat de gemeente handhaven. Overtreders krijgen dan een boete van 90 euro. Vanaf zaterdag 5 augustus is het mogelijk om dag- en langdurige ontheffingen voor benzineauto’s aan te vragen.

Meer informatie over de milieuzone en andere maatregelen van gemeente Rotterdam, om de luchtkwaliteit te verbeteren, vindt u op www.gezonderelucht.nl. Het volledige verkeersbesluit leest u in de Staatscourant.

Reageren

Invoer verplicht
Invoer verplicht
Invoer verplicht

 

 

















 

Legenda
Bij dit veld is invoer verplicht.

Seminar Passende Parkeernormen

Geen artikelen gevonden.

Inhoud Trends 2019

  • ‘Smart mobility ís verkeersveiligheid’ Gaat het over smart mobility, dan gaat het al jarenlang over het verbeteren van de doorstroming. Dat vertelt Bram Hendrix, manager Smart Mobility bij AutomotiveNL. Maar hoewel...

Inhoud Trends 2019

  • Fietsers willen veiligheid en comfort De markt vraagt in toenemende mate om veilige, comfortabele fietspaden die ook nog eens duurzaam zijn. Ook begint de inbreng van fietsers en fietsersbonden mee te tellen bij de...

Verkeerskunde is een uitgave van ANWB.
© 2019 www.verkeerskunde.nl - alle rechten voorbehouden.