Paper over ontvlechtingen wint ‘Beste bijdrage 2015’

donderdag 5 november 2015 0 reacties 440x gelezen

Uit drie genomineerde papers heeft de begeleidingscommissie van het Nationaal verkeerskundecongres op 5 november de paper ‘Verkeerskundige overwegingen bij ontvlechtingen op autosnelwegen en weggebruikers wegwijs maken’, beloond met de prijs voor de Beste Bijdrage 2015. De prijs is op 5 november uitgereikt tijdens het Nationaal verkeerskundecongres in Zwolle.

De paper ‘Verkeerskundige overwegingen bij ontvlechtingen op autosnelwegen en weggebruikers wegwijs maken’, is op 5 november beloond met de prijs voor de Beste Bijdrage 2015.

De paper ‘Verkeerskundige overwegingen bij ontvlechtingen op autosnelwegen en weggebruikers wegwijs maken’, is op 5 november beloond met de prijs voor de Beste Bijdrage 2015.

De winnende paper is gebaseerd op de afstudeerscriptie van Benjamin van der Velden, NHTV, die werd begeleid door Alex van Loon en René Walhout van Rijkswaterstaat. Deze scriptie won recent ook de eerste VIO-Prijs voor de beste hbo-ontwerpscriptie.

 

Actueel en tastbaar probleem

De jury beoordeelt de paper van Benjamin van der Velden, Alex van Loon en René Walhout als een bijdrage die ingaat op een actueel en voor iedereen tastbaar probleem van autosnelwegen rond de grote steden. Er is sprake van een praktisch onderzoek, voor een al jaren bestaand probleem waar veel verkeerskundigen (en automobilisten) baat bij hebben, aldus de jury. Bovendien bieden de gemaakte keuzes en geboden oplossingen goede aanknopingspunten voor discussie.

 

Mobiliteit kantelen en evenementenverkeer 

De twee beste papers die net niet bekroond werden zijn: Mobiliteit kantelen: naar een nieuwe rol van de overheid en meer zelfredzaamheid van burgers in mobiliteit, door Syb Tjepkema, gemeente Zwolle, Wim Dijkstra, Provincie Overijssel en Friso Metz, Advier. En de paper Evenementen – een feest voor de bezoekers of een nachtmerrie voor de wegbeheerder? van Gerco Huisman, Erik Verschoor, Thijs Homan, Martijn Hoogenraad

Arcadis NL – divisie Mobiliteit

 

De commissie

De begeleidingscommissie heeft als hoofdtaak het parallelle (niet-plenaire) paper-programma te verzorgen voor het Nationaal verkeerskundecongres. Dat houdt in dat paperbijdragen worden beoordeeld op kwaliteit. De beste bijdragen worden vervolgens geclusterd tot sessies die samen een interessant congresprogramma vormen. De leden van de begeleidingscommissie treden ook op als voorzitter van de sessies. Ook stelt deze commissie de nominaties voor en de winnaar van de prijs ‘Beste Bijdrage’ vast.

 

De begeleidingscommissie bestaat uit:

  • Martin van Maarseveen, Universiteit Twente / ITC (voorzitter)
  • Bart Brenninkmeijer, Nederlandse Spoorwegen
  • Marco van Burgsteden, gemeente Wageningen
  • Cécile Cluitmans, Arcadis
  • Erik van Hal, gemeente Eindhoven
  • Cor van der Klaauw, provincie Fryslan
  • Govert Schermers, SWOV
  • Ineke Spapé, NHTV / SOAB
  • Jan Termorshuizen, Metropoolregio Rotterdam Den Haag
  • Aad de Winter, Rijkswaterstaat / WVL

 

Ton Hendriks (ANWB) en Marleen Hovens (CROW) ondersteunen de begeleidingscommissie in hun activiteiten.

Reageren

Invoer verplicht
Invoer verplicht
Invoer verplicht

 

 

















 

Legenda
Bij dit veld is invoer verplicht.

Inhoud Trends 2019

  • ‘Smart mobility ís verkeersveiligheid’ Gaat het over smart mobility, dan gaat het al jarenlang over het verbeteren van de doorstroming. Dat vertelt Bram Hendrix, manager Smart Mobility bij AutomotiveNL. Maar hoewel...

Inhoud Trends 2019

  • Fietsers willen veiligheid en comfort De markt vraagt in toenemende mate om veilige, comfortabele fietspaden die ook nog eens duurzaam zijn. Ook begint de inbreng van fietsers en fietsersbonden mee te tellen bij de...

Verkeerskunde is een uitgave van ANWB.
© 2019 www.verkeerskunde.nl - alle rechten voorbehouden.