Peter Koolhaas, gemeente Utrecht: ' We knijpen in plaats van knippen'

donderdag 22 december 2016 112x gelezen

Peter Koolhaas, senior verkeerskundig adviseur gemeente Utrecht: 'Knijpen met verkeerslichten in plaats van knippen in Utrecht'
Peter Koolhaas, senior verkeerskundig adviseur gemeente Utrecht

Peter Koolhaas, senior verkeerskundig adviseur gemeente Utrecht

‘Een behoorlijke uitdaging voor ons was het oplossen van een van de grote Utrechtse luchtkwaliteitsknelpunten uit 2009: de Weerdsingel. In 2015 wilde de gemeente dit knelpunt opgelost hebben met het project ‘Knijp Monicabrug’.

 

Oorspronkelijk zou hier een fysieke knip komen, maar in het coalitieakkoord 2014-2018 werd ervoor gekozen niet meer te knippen, maar te gaan knijpen. Om te knijpen is er aan de westzijde van de Weerdsingel (reconstructie kruispunt Paardenveld) minder capaciteit voor het autoverkeer gekomen en meer prioriteit voor het fietsverkeer (tweemaal groen per cyclus).

 

Aan de oostzijde wordt het stad-ingaande verkeer sinds juni 2015 met verkeerslichten gedoseerd. Beide maatregelen hebben effect: het autoverkeer is afgenomen van circa 16.000 mvt/etmaal naar 11.500 mvt/etmaal. Hiermee is ook het doel, verbetering van de luchtkwaliteit, gehaald.

 

Voorts verdwenen de files op de Weerdsingel en is er een bijdrage geleverd aan de vermindering van het doorgaande autoverkeer door de stad. Wel signaleren we nu bij het doseerpunt aan de oostzijde filevorming, die moet met toch al geplande herinrichtingsplannen structureel worden opgelost. De verwachting was dat de dosering tot een behoorlijke verkeerschaos zou leiden. Dat is niet gebeurd. Overigens hadden we met verkeersdosering al meer ervaring opgedaan: in 2005 werd de dosering Catharijnesingel ingevoerd, ook met verbetering van de luchtkwaliteit als primair doel.’

 

Klik hier voor meer informatie over de Knijp Monicabrug (eindrapportage)

 

Zie hieronder een locatiekaartje 

deskundigen aan het woord

Artikelen 1 tot 12 van 13

1 2

Artikelen 1 tot 12 van 13

1 2

Verkeerskunde is een uitgave van ANWB.
© 2017 www.verkeerskunde.nl - alle rechten voorbehouden.