Politici over gedrag

maandag 28 oktober 2013 165x gelezen

Bram Meijer, wethouder verkeer gemeente Westland

Hier werken wij aan een veilige school-thuisroute
Sturen op gedrag is niet zomaar belangrijk, maar héél belangrijk. In onze regio hebben we te maken met veel (glastuinbouw)bedrijven en daardoor veel vrachtverkeer op vaak relatief smalle wegen. Tegelijkertijd fietsen er dagelijks duizenden leerlingen naar negen Westlandse scholen voor voortgezet onderwijs. Uit een schoolonderzoek als onderdeel van het programma Totally Traffic (verkeersveiligheid van driewieler tot rollator) bleek de groep brugklassers wat onderbelicht. Tijdens het zogeheten schoolonderzoek hebben 1700 leerlingen via de pc op een routekaart aangegeven op welke punten van de school-thuisroute ze zich onveilig voelen.

Op de site www.dekunstvanveiligfietsen.nl (een lokaal initiatief) zijn deze meldingen van leerlingen vervolgens zichtbaar gemaakt. Wij als gemeente geven nu bij iedere melding aan welke maatregelen we daarop al hebben genomen hebben of gaan nemen. In totaal is hier 3 keer 900.000 euro voor vrijgemaakt. Maar ook houden we de leerlingen een spiegel voor. Want uit het onderzoek blijkt ook dat veel jongeren de verkeersregels niet goed kennen en vaak zonder licht fietsen. Daarom hebben de site ook voorzien van een verkeersregelquiz, een gedragstest, informatie over educatiemodules en acties en tips. De site is geïnitieerd door de gemeente en tot stand gebracht in samenwerking met de scholen, politie Haaglanden en het ROV-Zuid-Holland. Allemaal partners die als gezamenlijk doel hebben dat jongeren zich veilig kunnen bewegen in het verkeer.'

Joost van Keulen, wethouder Groningen

55.000 studenten en een dagelijks fietsretour naar de campus
‘Je maakt van een beest geen keurige chauffeur, en toch kun je de doorstroming en de verkeersveiligheid in een stad substantieel beïnvloeden. Zo hebben we in de stad een onoverzichtelijk kruispunt waarover schriftelijke vragen zijn gesteld. ‘Mijn’ verkeerskundigen leggen uit dat die onoverzichtelijkheid mensen juist aanzet om goed uit te kijken en alert te zijn. Deze situatie laten we dan ook bestaan. Het beste voorbeeld van gedragsbeïnvloeding is de succesvolle aanpak van enorme fietsfiles die studenten dagelijks veroorzaakten met hun retourtje op de fiets vanuit het centrum naar de Zernike Campus. We spreken dan over een giga-populatie van zo’n 55.000 studenten in een stad met nog geen 200.000 inwoners.

Tijdens de laatste introductieweek hebben we met flyers en via facebook studenten geattendeerd op de site www.slimmeroute.nl. Deze opent heel direct met: beetje laat gemaakt? Te lang voor de spiegel gestaan? En biedt direct een oplossing: neem de alternatieve route naar Zernike zonder verkeerslichten en kom toch nog op tijd. Deze route is op de site en in de praktijk duidelijk aangegeven met borden en belijning. Ik was eerst wat sceptisch, maar het werkt! Ik krijg nu al signalen van drukte op de alternatieve route. Een zeer interessant experiment en erg goedkoop in vergelijking met het aanpassen van de infrastructuur.’

Inhoud laatste dossier

De verkeerskundige

Naar alle eerdere dossiers

Meer artikelen over Wegontwerp

Artikelen 1 tot 5 van 62

1 2 3 4 5 6

Artikelen 1 tot 5 van 62

1 2 3 4 5 6

Verkeerskunde is een uitgave van ANWB.
© 2019 www.verkeerskunde.nl - alle rechten voorbehouden.