Politiek in dossier Fiets

maandag 9 december 2013 196x gelezen

Duco Hoogland, Tweede Kamerlid Openbaar Vervoer (PvdA)

Wat zou u doen als wethouder Verkeer op gemeentelijk niveau?
‘Ik zou ‘mijn’ inwoners aanraden de fiets te pakken voor de korte afstanden binnen de woonplaats. Dat scheelt ook weer een bezoek aan de sportschool. Uiteraard moet er dan wel een comfortabel fietsnetwerk zijn. Veilig voor kinderen die naar school fietsen en begaanbaar voor ouderen die geen zin hebben van hun zadel af te hobbelen. Ook goede afwatering is belangrijk, je moet bij aankomst op het werk niet het idee hebben dat je op survival bent geweest. Maar er is meer, de gemeente kan  haar ambtenaren op de fiets op pad sturen. Een goed voorbeeld doet volgen. En een opdracht aan iedereen: maak melding van onveilige kruispunten of andere problemen via de app op je mobiel. Dan kan de gemeente deze problemen oplossen. Scholen kunnen het fietsen promoten. Als alternatief voor de auto en omdat de binnensteden overvol raken met auto’s. Goede stallingen en de mogelijkheid een groene golf van stoplichten voor fietsers te maken behoren ook tot de mogelijkheden.’ 

Eric Wiebes, wethouder Verkeer en Vervoer, NoordZuidlijn, Luchtkwaliteit en ICT

Iedereen heeft een mening over fietsen
‘Als wethouder verantwoordelijk voor het fietsbeleid in Amsterdam merk ik dagelijks dat iedere Amsterdammer wel een mening heeft over de fiets. Fietsers zelf willen meer ruimte, treinreizigers ergeren zich aan foutgeparkeerde fietsen, voetgangers zijn bang voor botsingen. Autobestuurders ook, maar dan om er zelf één aan te rijden.

Ik heb niet zozeer een wens voor het landelijke fietsbeleid, hoewel ik daar ook veel over kan zeggen. Het gaat mij als wethouder toch primair om ‘mijn stad. Gelukkig investeert Amsterdam enorm in de fiets, tot en met 2016 zo’n 57 miljoen euro. Tot 2020 samen met Stadsregio Amsterdam, Prorail en NS maar liefst 120 miljoen euro. Er komen de komende jaren bredere fietspaden bij, plus 40.000 extra fietsparkeerplekken, waarvan 17.000 op Centraal Station. En de helft van de fietspaaltjes halen we de komende maanden weg.

Het fietsgebruik in Amsterdam is de afgelopen 20 jaar gegroeid met meer dan 40 procent van 340.000 naar 490.000 dagelijkse fietsritten in 2012. Het aantal fietsritten van en naar treinstations zal in 2020 naar verwachting met 25 procent stijgen. Dagelijks leggen Amsterdammers nu al zo’n 2 miljoen kilometer af op de fiets. Amsterdam houdt van de fiets. We zijn nog steeds fietsstad nummer één. En dat moet zo blijven.’   


terug naar dossier Fiets

Inhoud laatste dossier

De verkeerskundige

Naar alle eerdere dossiers

Meer artikelen over Wegontwerp

Artikelen 16 tot 20 van 62

1 2 3 4 5 6

  • Wegontwerp voor Dummies. Dummies? Voor het ontwerpen en aanleggen van wegen bestaan richtlijnen en aanbevelingen. Toch kom ik als Dummy-weggebruiker in de praktijk regelmatig situaties tegen waarbij ik niet...
  • Verkeersmaatregelen voor mens of richtlijn? Dit artikel is het eerste in een reeks onderzoeksartikelen die in opdracht van Korbee & Hovelynck en Van Rens mobiliteit worden uitgevoerd naar de mogelijkheden om...
  • Human Factors versus richtlijnen: Niet blindvaren In een eerdere blog heb ik betoogd dat richtlijnen niet ‘heilig’ zijn. Je moet er zelfs van afwijken als dat tot betere situaties leidt, maar dat gebeurt zelden.
  • Terechte kritiek op MKBA-methodiek Onderstaand artikel is gebaseerd op de paper ‘ Maken individuen als consument en burger een andere afweging tussen verkeersveiligheid en reistijd ?’ die werd gepresenteerd...
  • Met de fiets van Lier naar Amsterdam 'De laatste week van augustus fietste ik met vrouw en twee kinderen van 11 en 13 jaar oud van Lier naar Amsterdam (via Breda, Dordrecht en Gouda). We vertrokken maandag,...

Artikelen 16 tot 20 van 62

1 2 3 4 5 6

Verkeerskunde is een uitgave van ANWB.
© 2019 www.verkeerskunde.nl - alle rechten voorbehouden.