RAI Vereniging ziet fiets als oplossing voor fileprobleem

donderdag 12 oktober 2017 Guus Puylaert 113x gelezen

Als 10 tot 15 procent van de mensen de auto laat staan, is het steeds groter wordende fileprobleem in Nederland opgelost, stelt de mobiliteitsvereniging RAI. Daarvoor is nodig dat de overheid investeert in de fietsinfra­structuur. Vooral naar het werk wordt veel met de auto gereisd.
Van de auto naar de fiets.

Van de auto naar de fiets.

Van de afstand tussen wonen en werken wordt 77 procent per auto afgelegd, 10 procent met de trein en 6 procent met de fiets. Maar het gebruik van de fiets voor woon-werkverkeer neemt wel toe, zo schrijft Nederlands Dagblad. Volgens Carola Wijdoogen, directeur duurzaamheid van NS, komt er per week ongeveer een minuut file bij.

Afstand tussen wonen en werken
Nederlanders wonen gemiddeld 22,6 kilometer van hun werk af, blijkt uit cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS). De gewone fiets is voor afstanden tot ongeveer 7,5 kilometer een geschikt alternatief voor de auto, stelt de RAI Vereniging. Met een e-bike loopt deze afstand op tot ongeveer 15 kilometer. En voor de snelle speed pedelec is die afstand nog langer.

Grotere snelheden
Wouter Jager, voorzitter van de afdeling fietsen van de RAI Vereniging, heeft grote verwachtingen van de speed pedelec. “Die maakt afstanden van 20 tot 30 kilometer haalbaar”, zegt hij. De snelle e-bike is volgens hem nog erg onbekend, waardoor nog weinig mensen erop rijden.

”Van deze fiets bestaat het beeld dat je er 45 kilometer per uur over de weg mee rijdt, maar dat is vaak niet het geval”, vervolgt Jager. “Het is een e-bike, dus om die snelheid te halen moet je hard trappen. We horen van gebruikers terug dat de gemiddelde snelheid ongeveer 20 tot 30 kilometer per uur bedraagt” Voor dit type fiets geldt overigens een helmplicht.

E-bike erg in trek
Er zijn nu zeker 1,3 miljoen e-bikes in Nederland en dat aantal groeit door. Vorig jaar zijn er 271.000 exemplaren verkocht. De RAI Vereniging verwacht dat binnenkort 1 op de 3 verkochte fietsen een e-bike is.

Tussen 2013 en 2015 is er vooral een toename zichtbaar in het aandeel van de werk- en winkelgerelateerde kilometers, afgelegd op de e-bike of speed pedelec. Toch wordt van de woon-werkafstand nog altijd 77 procent per auto afgelegd, 10 procent met de trein en 6 procent met de fiets.

Fietssnelwegen
Fietssnelwegen zijn volgens Jager essentieel om een verkeersinfarct tegen te gaan. “Snelwegen zijn er nu vooral nog voor de auto en de trein. Er wordt zelden gedacht aan fietssnelwegen”, aldus Jager. Als die ergens zijn aangelegd, zijn dat vaak initiatieven van lokale overheden in samenwerking met enthousiastelingen van bijvoorbeeld de Fietsersbond.’’

De wekelijkse nieuwsbrief ontvangen?

Meld u aan voor de nieuwsbrief van Verkeerskunde en ontvang wekelijks het laatste nieuws in uw inbox.

Verkeerskunde is een uitgave van ANWB.
© 2017 www.verkeerskunde.nl - alle rechten voorbehouden.