Redeneren als bouwers voor de toekomst

maandag 28 april 2014 0 reacties 575x gelezen

Joris Willems, docent Verkeerskunde PCVO Handel, HSV, Diepenbeek
Foto: Ton Hendriks Fotografie

Foto: Ton Hendriks Fotografie

Architecten worden beroemd, sommigen toch. Over hen worden boeken geschreven. Er worden scholen en instituten naar hen genoemd. Ze zijn bekend bij het brede publiek. Mensen maken speciale reizen om hun realisaties te bewonderen. Van der Rohe, Le Corbusier, Gaudi. Sterker nog, ze hoeven niet eerst te sterven om een legende te worden. Calatrava bewijst het. Maar ook bouwmeesters van bij ons zijn bij velen bekend. Victor Horta, Henry Van de Velde, ronkende namen. Ze hebben met een bijzondere visie iets gemaakt dat letterlijk is blijven staan. Of ze hebben een grote groep collega’s geïnspireerd. Ze keken vooruit. Kennelijk is eeuwige roem mogelijk door iets te doen met de gebouwde omgeving.

 

Ook verkeerskundigen denken mee over het openbaar domein. En hun werk heeft een heel grote invloed op het dagelijks leven van mensen. Hun verplaatsingsgedrag, hoe lang ze in de file staan, hoe veilig ze zich voelen in het verkeer. Maar vraag mensen naar beroemde verkeerskundigen en het blijft waarschijnlijk stil. Quid verkeerskundigen, hoezo beroemd?

 

Curieus toch hoe dat komt. De media hebben nochtans veel aandacht voor verkeersproblemen. Inderdaad, voor de problemen. Verkeer komt vaak in de pers na een monsterfile, grote kettingbotsing of treinstaking. Toevallige tooggesprekken over verkeer leiden altijd, echt waar, altijd tot een zondvloed aan klachten en gejammer. Ikzelf heb geleerd om het V-woord in de privé-sfeer zoveel mogelijk te mijden, u misschien ook. Verkeer wordt zelden bekeken vanuit iets positiefs, als mogelijkheid om je te verplaatsen, om deel te nemen aan de maatschappij.

 

In Nederland zijn de eerste verkeerskundigen opgeleid in het jaar dat het aantal verkeersdoden piekte. De term ‘mobiliteit’ zijn we in Vlaanderen gaan gebruiken toen we collectief immobieler werden. Typisch. Maar begrijpelijk. Als verkeers- en mobiliteitsdeskundigen zijn we dan ook een kind van onze tijd. Als oplosser van problemen. Ondertussen zijn we geworden tot ervaren verkeerspompiers, meesters in modellen, top-class technici en reken-tovenaars. We hebben een karrenvracht aan kennis en wetenschap opgebouwd, maar heeft die ons niet eerder introvert gemaakt en verlamd? Paralysis of analysis. Paralyse door analyse. Veel verkeerskundigen zijn geëvolueerd naar advocacy planners, maken effectrapporten en mobiscans à la carte en zijn zo in veler ogen notoire voorspellers van nog meer ellende. De zeldzame vakgenoten die de mobiliteitsevolutie positief durven inschatten, worden voor wereldvreemd of irrealistisch uitgemaakt. Altijd wat.

 

Of we onszelf in deze hoek hebben gezet of hebben laten zetten is een interessante discussie, maar dat maakt niet veel uit. Vraag is of en hoe we uit dat probleemhoekje moeten geraken. Naar de kant waar positief wordt gedacht over verkeer en mobiliteit, als mogelijkheid om te ontplooien. Het antwoord lijkt simpel: anders gaan denken en redeneren. Niet vanuit problemen, maar vanuit mogelijkheden. Niet beperkend, maar verruimend. Niet meer als Calimero de planologen met de vinger wijzen. Stoppen met zeuren over de lintbebouwing die de schuld van alles is. Kan dat? Jazeker! Het scenariodenken in onze mobiliteitsplannen heb ik altijd een prachtig ding gevonden. Echte, open-minded toekomstgerichte scenario’s zijn weliswaar schaars gebleven in onze Vlaamse plannen, maar ’t was en is een begin.

 

Positief en open denken dus. Er bestaat een mooi woord voor, ruimtelijke planners kennen dat al langer: voluntarisme. Plannen vanuit de wil, met een gewenste visie op de toekomst, in plaats van zich te verschuilen achter pure kennis, dwang en beperkingen. Het paaltje dat niet dient om auto’s te pesten, maar om fietsverkeer veiliger te maken. Het versmallen van straten om meer groen te krijgen. Een visie op het functioneren van de stad over 20 jaar in plaats van een vlugge belofte dat iedereen zijn auto gratis kwijt kan op minder dan 100 meter.

 

Terug naar de architect. Waarom nemen mensen die onder de arm? Toch vooral om een fris idee te kopen, een kijk te hebben op de manier waarop ze de volgende decennia willen wonen, een visie op hun verdere leven. En hun huis wordt dan een statement, een visitekaartje. Toegegeven, in Vlaanderen zijn er heel wat fermettes. Maar toch ook veel moois in de openbare ruimte. Misschien dat we dus wat meer moeten redeneren als architecten. Als bouwers voor de toekomst, als voluntaristen. Waar een wil is...

 

Deze blog is overgenomen uit Verkeersspecialist nr. 203 (februari 2014).

Reageren

Invoer verplicht
Invoer verplicht
Invoer verplicht

 

 

















 

Legenda
Bij dit veld is invoer verplicht.

Meer blogs

Artikelen 1 tot 25 van 265

1 2 3 4 5 6

  • 130 kan echt niet meer, politiek niet, moreel niet! 130 kan echt niet meer, politiek niet, moreel niet! Het advies van de Commissie-Remkes om snelheidslimieten rond natuurgebieden te verlagen vindt bijval onder verkeerskundigen en klimaatwetenschappers. Toch blijven... 16 oktober Martin Kroon
  • Met z'n allen aan de zelfrijdende auto; of flink betalen Met z'n allen aan de zelfrijdende auto; of flink betalen Wanneer rijdt de volledig zelfrijdende auto in Nederland rond? Welke veranderingen brengt de transitie van de huidige manier van autorijden naar de zelfrijdende auto ons? Hoe... 15 oktober Door Luuk de Vries, Adviseur Smart...
  • Voetgangers en fietsers, bondgenoten voor actieve mobiliteit Voetgangers en fietsers, bondgenoten voor actieve mobiliteit Van 7 tot 10 oktober vond in Rotterdam de twintigste editie plaats van het internationale voetgangerscongres Walk21. Zo’n zeshonderd deelnemers, waarvan een minderheid uit... 10 oktober Wim Bot
  • Zoveel Nederlanders, zoveel verkeerskundigen Zoveel Nederlanders, zoveel verkeerskundigen Elke verjaardag zie ik het weer gebeuren, elke gesprekpartner transformeert zich tot verkeerskundige. Natuurlijk wel logisch, immers vrijwel iedereen heeft ermee te maken, doet... 2 oktober Wim van der Hoeven, adviseur PTV Group
  • Vijf taboes over mobiliteit Vijf taboes over mobiliteit Vijf taboes drukken hun stempel op het maatschappelijk debat over mobiliteit. Deze taboe-onderwerpen komen dus niet aan de orde, maar hebben wél invloed. Ze leiden daarom tot... 2 oktober Arie Bleijenberg, Koios strategy
  • De speed pedelec: onterecht op het strafbankje De speed pedelec: onterecht op het strafbankje Er rijden er volgens recente CBS-cijfers ongeveer 17.000 van rond in Nederland: speed pedelecs. Voor wie het nog niet wist, fietsen met een elektrische ondersteuning tot 45... 2 oktober Martin de Vries
  • Denk fundamenteel: geef breed ruimte aan ICT in mobiliteit Denk fundamenteel: geef breed ruimte aan ICT in mobiliteit In een - met name - technologisch turbulent veranderende wereld kan een visie op de toekomst, eventueel uitmondend in één stip of meerdere stippen op de horizon, een belangrijke... 2 oktober Mike Bérénos, voorzitter NMTM, op...
  • Licht op verkeer maakt RegieRijden mogelijk Licht op verkeer maakt RegieRijden mogelijk Heeft u ook zo genoeg van files? Elke dag wachten in de rij, ongelukken en pechgevallen? Met het aanbreken van de donkere dagen zal dit beeld de komende maanden alleen maar nog... 2 oktober Edward Neef
  • Ontdek samen met ons het belang van mobiliteithubs Ontdek samen met ons het belang van mobiliteithubs “Bekijk Nederland als één grote, groene netwerkstad”, aldus CROW-directeur Pieter Litjens en zijn collega bij Platform31, Hamit Karakus. Niet gek, als je bedenkt dat 60% van de... 23 september Paul Steeneken
  • De zin en onzin van artikel 5a WvW De zin en onzin van artikel 5a WvW Op 18 juni heeft de Tweede Kamer het wetsvoorstel roekeloos rijgedrag aangenomen. Het voorstel moet nog door de Eerste Kamer, maar als het aangenomen wordt is opzettelijk... 20 september Herbert Korbee
  • Anders door de bak en tweede terminal op Utrecht CS Anders door de bak en tweede terminal op Utrecht CS Utrecht, draaischijf van Nederland. Loopt het bij Utrecht spaak, dan heeft een groot deel van Nederland daar last van. Dat geldt zowel voor de weg als voor het spoor. Ik zie... 2 september Rob Hulleman
  • Een veilige, onbewaakte overweg bestaat niet Een veilige, onbewaakte overweg bestaat niet 20 september 2018 was een zwarte dag voor de verkeersveiligheid. Bij een botsing op een overweg in Oss kwamen vier kinderen om het leven en daarnaast raakten een kind en een... 26 augustus Wilbert Walta
  • Leren van ongevallen Leren van ongevallen Iedereen die zich met vraagstukken rondom veiligheid bezig houdt, heeft beroepshalve belangstelling voor ongevallen in het verkeerssysteem. Van een analyse van de oorzaken, en... 19 augustus Lieuwe Zigterman
  • Brexit: effect op Nederlandse zeehavens gemengd Brexit: effect op Nederlandse zeehavens gemengd Er zijn veel trends die op Nederlandse zeehavens afkomen: de energietransitie, toenemend protectionisme, digitalisering en nog veel meer. Het KiM onderzocht wat het effect van... 12 augustus Martijn van der Horst en Saeda Moorman
  • Ommelandse reizen Ommelandse reizen In Nederland ligt veel nadruk op stedelijke gebieden en de bijbehorende verkeers- en vervoersproblemen. En dan vooral files. Minder aandacht is er voor gebieden buiten de stad:... 12 augustus Taede Tillema (KiM)
  • Ik heb gezegd Ik heb gezegd Deze blog is de zesde, en laatste, in de serie Verkeerskleuren. Mag ik het uitblijven van verkeerskundige reacties op deze blogs – en het uitblijven van de juiste maatregelen... 27 juni Meinard Noothoven van Goor
  • Stille straatstenen hebben de toekomst Stille straatstenen hebben de toekomst Wegbeheerders willen in de woonwijken steeds meer terug naar stenen in plaats van asfalt vanwege een langere levensduur en kleiner risico op kapitaalvernietiging bij... 27 juni Frank Kolderie, productmanager bij...
  • Actielijst voor kleurenblindproof verkeer Actielijst voor kleurenblindproof verkeer Kleuren zijn zo vanzelfsprekend, dat er in veel gevallen geen rekening wordt gehouden met mensen die de eigen kleurwaarneming niet kunnen vertrouwen. Een niet-volledig resumé... 27 juni Meinard Noothoven van Goor
  • Wegontwerp, een geliefd praatje Wegontwerp, een geliefd praatje Wie kent het niet? Is er nieuwe weg aangelegd, of een stuk asfalt eraan vast geplakt, staat het verkeer toch snel weer vast. Verkeer, files en wegwerkzaamheden zijn een bekend... 27 juni Sonja Hiddinga, accountmanager...
  • Hoogste tijd om ISA nu een echte kans te geven Hoogste tijd om ISA nu een echte kans te geven In de afgelopen weken waren er twee interessante verkeersitems, die breed aandacht van de media kregen:  * De RAI (branche-organisatie voor de Rijwiel- en... 27 juni Gert Bak, senior verkeerskundige...
  • Stikstof maakt meer kapot dan je lief is; de PAS uitspraak Stikstof maakt meer kapot dan je lief is; de PAS uitspraak De uitspraak van de Raad van State over het Programma Aanpak Stikstof zorgt voor een lichte paniek in politiek Den Haag en dat is niet helemaal zonder reden. Kort gezegd komt... 25 juni Herbert Korbee
  • Stimuleer E-bike als substituut voor auto Stimuleer E-bike als substituut voor auto Onlangs verscheen het bericht in de media dat er in ons land in 2018 voor het eerst meer e-bikes dan gewone fietsen zijn verkocht. Een mooie stap in de richting van... 19 juni Paul Plazier
  • 'Kinderen overhalen om van de fiets te houden’ 'Kinderen overhalen om van de fiets te houden’ Wanneer we aan de veiligheid werken met kinderen, houden we dan ook daadwerkelijk rekening met kinderen? Ik vraag het mij soms af. Veiligheid is iets wat niet of nauwelijks... 18 juni Joep Tiernego
  • VVN-buurtacties werken niet? Dat kan beter! VVN-buurtacties werken niet? Dat kan beter! SWOV heeft onderzoek gedaan  naar de effectiviteit van buurtacties in 30-km-gebieden, zoals remwegdemonstraties, lasergun-metingen met bewoners of verkeersborden gemaakt... 5 juni Janneke Zomervrucht
  • De busreiziger in beeld De busreiziger in beeld ‘Welke mensen reizen er met de bus? Kunnen jullie dat in beeld brengen?’, was de vraag vanuit het ministerie aan het Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid (KiM). Want de... 27 mei Toon Zijlstra en Peter Bakker,...

Artikelen 1 tot 25 van 265

1 2 3 4 5 6

Meer...

Verkeerskunde is een uitgave van ANWB.
© 2019 www.verkeerskunde.nl - alle rechten voorbehouden.