Regio Amsterdam gaat OV-aanbesteden 'Van deur tot deur'

woensdag 16 december 2015 Karin Broer 0 reacties 367x gelezen

De stadsregio Amsterdam gaat in aanbestedingsprocedures meer aandacht besteden aan het verbeteren van de reis van deur tot deur. 'De tijd is echt voorbij dat OV-bedrijven zich alleen maar bezig kunnen houden met hun lijnen', zei directeur Anne Joustra, directeur van de stadsregio Amsterdam, tijdens de expertmeeting openbaar vervoer en fiets, op 2 december in Zaanstad.
Foto door: Nick_Nick / Shutterstock.com

Foto door: Nick_Nick / Shutterstock.com

Op deze door de Fietsersbond georganiseerde bijeenkomst voor de stadsregio kwamen zo’n 40 deskundigen van de wereld van fiets en OV bij elkaar. Doel was vooral innovatieve en slimme ideeën bij elkaar te brengen. Ondanks dat iedereen weet dat fiets en OV een gouden combinatie is, zijn het toch vaak gescheiden werelden. "Waarom niet standaard OV-infra met fietsinfra combineren, dus niet een brug of viaduct bouwen alléén voor bus of trein, maar ook voor de fiets", stelde Martijn Sargentini, adviseur fiets van de stadsregio Amsterdam, voor. Bas van Viegen, verkeerskundige van de gemeente Amstelveen, gaf het voorbeeld van de nieuwe N201 waar naast de busbaan ook een snelfietsroute wordt gebouwd. Wouter Haver van de Fietsersbond afdeling Amsterdam benadrukt dat er winst te behalen is door meer te investeren in de combinatie, in plaats van losse projecten. "Kijk naar hoe je de keten sneller kunt maken."

 

‘Wrijvingsloze reis’

De conclusie is dat er te weinig met de blik van de reiziger wordt gekeken. Walter Ploos van Amstel van de Hogeschool van Amsterdam geeft het voorbeeld van de ‘last mile’ naar het station. 'In de laatste meters wordt een reiziger steeds onzekerder: kan ik een parkeerplaats voor mijn fiets vinden? Moet ik hollen naar de bus of trein? Ook bij aankomst is er onzekerheid. Kan ik nog een OV-fiets halen? Waar moet ik naar toe? Die onzekerheid is niet wat we willen. We willen een betrouwbare, wrijvingsloze reis.'

 

Fietsdeelsysteem

Om de keten te verbeteren kunnen ook nieuwe of verbeterde deelfietsprojecten een rol spelen. Waarom geen fietsAirbnb, opperde iemand. Otto van Boggelen van CROW-Fietsberaad zou graag een meer 'open systeem zien, waarbij reguliere fietsverhuurders kunnen aanhaken, zodat je bij verschillende aanbieders terecht kunt met één pasje, liefst een bankpas of een ander pasje dat mensen toch al hebben'.

 

Aanbesteding

Daarnaast is aanbesteding onderwerp van gesprek. Nu doen OV-bedrijven een aanbieding met een lijnennet. Terwijl de reiziger geen lijnennet nodig heeft, maar een van deur-tot-deur-product. Directeur Anne Joustra van de stadsregio weet dat ook. 'De mobiliteitswereld verandert snel. De tijd is inderdaad echt voorbij dat OV-bedrijven zich alleen maar bezig kunnen houden met hun lijnen. De SRA gaat daarom in de aanbestedingsprocedures meer aandacht besteden aan het verbeteren van de reis van deur tot deur.'

Reageren

Invoer verplicht
Invoer verplicht
Invoer verplicht

 

 

















 

Legenda
Bij dit veld is invoer verplicht.

Inhoud Trends 2019

  • ‘Smart mobility ís verkeersveiligheid’ Gaat het over smart mobility, dan gaat het al jarenlang over het verbeteren van de doorstroming. Dat vertelt Bram Hendrix, manager Smart Mobility bij AutomotiveNL. Maar hoewel...

Inhoud Trends 2019

  • Fietsers willen veiligheid en comfort De markt vraagt in toenemende mate om veilige, comfortabele fietspaden die ook nog eens duurzaam zijn. Ook begint de inbreng van fietsers en fietsersbonden mee te tellen bij de...

Verkeerskunde is een uitgave van ANWB.
© 2019 www.verkeerskunde.nl - alle rechten voorbehouden.