Enquêteren in Collegno, Turijn

woensdag 2 oktober 2019 Gerdine Bakker 182x gelezen

Daar lopen we dan, David, mijn Italiaanse rechterhand en ik, gekleed in ons enigszins oncharmante maar opvallend rode vestje door het park van Collegno, voorstad van Turijn, op zoek naar de laatste persoon om te enquêteren.

Naam: Gerdine Bakker
Woonplaats: Amsterdam
Functie: afstudeerstage bij Decisio
Project: masterscriptie Optiewaarde van fietsinfrastructuur in Collegno, Turijn
Studie: Spatial Transport Environmental Economics Master (STREEM) aan de VU

 

We lopen een vrouw van rond de twintig jaar tegemoet. Zou zij het zijn? David, een echte charmeur, loopt op haar af, en speelt zijn vrolijk en beleefde introductiepraatje af. Gelukkig, ze wil geïnterviewd worden. De iPad wordt tevoorschijn gehaald en een paar minuten later is onze laatste persoon, nummer 535, geïnterviewd.

Met een opgelucht gevoel neem ik afscheid van Collegno en begin mijn reis terug naar Amsterdam. De vele uren van data-analyse en het afschrijven van mijn scriptie kan beginnen achter mijn laptopje op mijn stageplaats bij Decisio.

”Onze laatste persoon, nummer 535, is geïnterviewd.”

6 maanden eerder:
Het is oktober 2018 en mijn scriptie zit nog in de opstartfase. Via Decisio zijn al vele onderwerpen voor een afstudeerscriptie voorbij gekomen. Mijn Italiaanse collega Paolo, zeer gepassioneerd over fietsen, heeft de afgelopen tijd veel projecten gedaan in en rondom Turijn. Hij opent opencyclemap.org en laat mij zien hoeveel potentie Italië heeft, in het opzetten van een fietsinfrastructuur. Het staat er nog in de kinderschoenen en het ontbreekt onder andere aan kennis. Mijn opdracht werd al snel duidelijk, het beantwoorden van de vraag 'Wat is de optiewaarde van fietsinfrastructuur in Collegno?'. Optiewaarde is een waarde die mensen toekennen aan iets waar ze zelf (nog) geen gebruik van maken.

Het is al snel duidelijk dat de onderzoeksvraag beantwoord moet worden aan de hand van enquêtes. Paolo zorgt voor vrijwilligers en zij zullen voor mij gaan enquêteren in het Italiaans. Weken verstrijken en mijn tijd begint te dringen. Er is nog nauwelijks geënquêteerd. Wat gaat er niet goed? Is de enquête te moeilijk om uit te leggen? Zijn er te weinig mensen op straat? Ik begrijp het niet, hak de knoop door en besluit zelf te kijken. De week erop vlieg ik naar Collegno, nog zonder idee hoe dit gaat aflopen. Zal ik genoeg respondenten krijgen? Kan ik mijn scriptie afmaken?

Acht vrijwilligers op een vrije zaterdag
In Collegno word ik met open armen ontvangen door Rocco, een Italiaan met een brede glimlach op zijn gezicht. Hij werkt bij de gemeente en regelt vrijwilligers voor mijn project. Na de eerste bespreking, is het tijd voor een citytour door het park en de grote straten van Collegno. David en Paolo zijn inmiddels ook aangesloten en we eindigen onze avond, natuurlijk, met een pizza.


“Het winkelcentrum waar we enquêteerden met uitzicht op de Alpen.”

De volgende dag trommelt Rocco, die ik inmiddels ken als een echte regelneef, alle vrijwilligers op die op dat moment beschikbaar zijn. De eerste dag staan we met acht man, voorzien van rode hesjes, te enquêteren in een winkelcentrum. Ik ben een beetje beduusd, ''staan al deze mensen op hun vrije zaterdag voor mij te enquêteren, om mij te helpen afstuderen?''. Een dikke 150 enquêtes, vele espresso's en een goede lunch later, was het genoeg voor die dag. We sluiten af met een aperitivo en cocktails in Turijn.

De burgemeester
Het is maandag. Er staat een volgende afspraak op de planning. De burgemeester is op de hoogte van mijn aanwezigheid en wil mij ontmoeten. Een hele fotosessie wordt ervoor uitgetrokken. De fietsen en de rode vestjes moeten ook op de foto. Ik voel me net een wandelend reclamebord van de burgemeester, maar het illustreert wel zijn pro-fietsbeleid. In de dagen die volgen komen we dichter bij mijn streefgetal. Inmiddels hebben David en ik alle belangrijke ontmoetingsplekken meerdere malen bezocht en elk kamertje van alle gebouwen van het gemeentehuis gehad. Dat deze geënquêteerden allemaal voor de gemeente werken is een puntje van discussie. 

“Burgemeester Francesco Casciano wil mij ontmoeten en met ons op de foto. De fietsen en de rode vestjes moeten er ook op.”

Amsterdam
Met een goed gevoel kijk ik terug op mijn reis naar Collegno. Ik ontmoette mensen en hoorde hun verhalen. Ondanks dat mijn onderzoek geheel kwantitatief was, besloot ik om hier en daar ook kwalitatieve aanbevelingen te doen. Daarnaast zag ik ook wat er hier en daar niet goed ging aan de enquêtemethode.

Inmiddels ben ik met een mooi cijfer afgestudeerd. Ik ben Decisio, Rocco, David en alle vrijwilligers uit Collegno heel erg dankbaar. Sinds 1 september werk ik als managementtrainee bij Arriva. Hier zal mijn ervaring in Collegno vast nog een keer van pas komen.

Reis door de wereld

Nedelandse verkeerskundigen over hun belevenissen in het buitenland

Artikelen 1 tot 5 van 48

1 2 3 4 5 6

  • Enquêteren in Collegno, Turijn Enquêteren in Collegno, Turijn Daar lopen we dan, David, mijn Italiaanse rechterhand en ik, gekleed in ons enigszins oncharmante maar opvallend rode vestje door het park van Collegno, voorstad van Turijn, op... 2 oktober Gerdine Bakker
  • Een uitnodiging uit Berlijn Een uitnodiging uit Berlijn Nederland is in Europa, en ook wereldwijd, koploper in het fietsgebruik van en naar stations. Lange tijd was er weinig belangstelling vanuit het buitenland hiervoor, maar in de... 27 juni Folkert Piersma
  • Retailverkeer in Manchester Als beleidsmedewerker Mobiliteit bij de gemeente Roermond mag ik, omdat Roermond leadpartner is van het Europees project RESOLVE, een paar keer per jaar Europa in. In februari... 25 april Marcel Slofstra
  • Mobiliteitsplanning goes USA Mobiliteitsplanning goes USA Na een lange vlucht van 10 uur land ik op zondag 3 februari rond 12.30 uur op San Francisco International. Het begin van een enerverende week waarin we met... 28 februari Bas Govers
  • Minsk, een rijstrook minder? Minsk, een rijstrook minder? Ons eerste bezoek aan het kantoor van de NGO Minsk Cycling Community (MCC), maakt duidelijk dat onze opdrachtgever een ongetwijfeld beperkt budget niet verspilt aan dure... 19 december André Pettinga & Wim Salomons

Artikelen 1 tot 5 van 48

1 2 3 4 5 6

Verkeerskunde is een uitgave van ANWB.
© 2019 www.verkeerskunde.nl - alle rechten voorbehouden.