Retailverkeer in Manchester

donderdag 25 april 2019 Marcel Slofstra 139x gelezen

Als beleidsmedewerker Mobiliteit bij de gemeente Roermond mag ik, omdat Roermond leadpartner is van het Europees project RESOLVE, een paar keer per jaar Europa in. In februari van dit jaar stond een Masterclass retail, mobiliteit en city marketing op het programma in Manchester, ook een van de partners in het RESOLVE-project.  

Naam: Paul Hamaekers
Woonplaats: Heren
Functie: Beleidsmedewerker Mobiliteit, gemeente Roermond
Project: RESOLVE

 

 

Roermond blijkt na Amsterdam de meest bezochte stad van Nederland te zijn. Natuurlijk voornamelijk veroorzaakt door een succesvol Designer Outlet Center met 8 miljoen bezoekers per jaar (en de grootste parkeergarage van de Benelux). Dit betekent dat retailverkeer een groot stempel drukt op de verkeersstromen in en rond de stad. Dat was voor Roermond reden om in 2015 in te stappen in het RESOLVE-project en leadpartner te worden van dit project om daarmee retailverkeer op de agenda te krijgen. 

 

Binnen RESOLVE werken acht Europese steden en de Erasmus Universiteit Rotterdam vijf jaar lang samen en bundelen partners hun kennis en ervaring om de betrokkenheid van de retailsector bij het opstellen van verkeersbeleid te vergroten. RESOLVE wordt mede gefinancierd door het Europees Fonds voor Regionale Ontwikkeling en mogelijk gemaakt door het INTERREG Europe programma van de Europese Unie. 

 

Masterclass 

De Erasmus Universiteit, verantwoordelijk voor de kennisdeling binnen het project, verzorgde de inhoud van de Masterclass. Samen met een aantal collega’s van verkeer en economie en twee mensen vanuit de BIZ Binnenstad waren we namens Roermond present, naast een groot aantal afgevaardigden vanuit iedere partnerstad. Gelukkig, naar nu blijkt, nog ruim op tijd voor een Brexit, dus iedereen kon zonder veel gedoe een paar dagen naar Manchester. 

Op maandagochtend eerst met de auto naar het vliegveld in Düsseldorf. Als echte verkeerskundigen geen rekening gehouden met files, dus het was kantje boord. Eenmaal in Manchester moest eerst nog worden geskypet met het Europees secretariaat over de voortgang van het project. Daarna konden we met een goed gevoel met de trein van het vliegveld naar de stad. 

 

Waardecreatie 

Op dinsdagochtend startte de Masterclass met het onderwerp ‘Trends and developments in Urban Retail’. Tony Wijntuin van de Erasmus Universiteit ging in deze sessie in op waardecreatie op het vlak van economie, kwaliteit en onderscheidende identiteit als sleutel voor een succesvolle retail-omgeving. Als voorbeeld werd Kings Cross in Londen aangehaald. Voor de komende jaren dient hierbij rekening te worden gehouden met trends zoals verdichting van woningbouw (kleine woningen zonder keuken, mensen eten meer en meer buiten de deur), toenemend belang van langzaam verkeer en deelmobiliteit, vergrijzing, duurzaamheid, leisure en connectiviteit, en ontmoeting. Genoeg inspiratie voor de toekomst van de Roermondse binnenstad. 

Het tweede deel in de ochtend ging specifiek over place making in relatie tot het profileren van binnensteden, verzorgd door Cathy Parker van de Manchester Metropolitan University. Het gaat daarbij niet alleen om place making, maar ook om place maintenance, place marketing en vooral om place management. ‘Influence the bigger picture’, luidde het advies aan de steden.  

Vervolgens gingen we in een aantal groepen uit elkaar om vanuit een bepaalde karakteristiek van een fictieve stad een plattegrond te schetsen van de retail-invulling met als doel zoveel mogelijk mensen naar deze stad te trekken. 

 

Place branding  

Als vervolg hierop ging Erik Braun van de Erasmus Universiteit specifiek in op place branding. Hij legde ons uit dat de wijze waarop mensen een stad of stadsdeel ervaren (the imageability of the built environment) sterk afhangt van logische routes, herkenbare districten en randen, knooppunten (pleinen, ontmoetingsplekken, kruispunten) en landmarks die in de hoofden van mensen dienen als oriëntatiepunt. Het gaat om het creëren van de juiste (positieve) associaties in de stad.  

 

Mobiliteit en retail 

Ter afsluiting nam Giuliano Mingardo van de Erasmus Universiteit, een bekend gezicht in het RESOLVE-project, ons mee in de relatie tussen mobiliteit en retail. Vaak wordt door retailers ingezet op meer en betere automobiliteit, terwijl andere vervoerwijzen zeker zo belangrijk zijn voor een succesvolle binnenstad. Zo blijkt parkeren vaak geen factor van betekenis voor bezoekers om wel of niet naar een binnenstad te gaan. Veel meer gaat het om nabijheid, beleving en kwaliteit van omgeving en winkelaanbod. Binnen RESOLVE worden deze bezoekmotieven met de Monitoring & Evaluation tool voor alle deelnemende steden in kaart gebracht. 

 

Na een gezamenlijk diner in een statig restaurant in Manchester is de dag, zoals dat hoort bij een Europees project, gezellig afgesloten in de pub. Helaas zat een bezoek aan de voetbalwedstrijd Manchester United–Paris St. Germain er niet meer in. 

Op woensdagochtend was er nog een halve dag een reguliere werkbijeenkomst van de RESOLVE-partners, waarbij de puntjes op de i zijn gezet voor alle regionale actieplannen die iedere stad tijdig bij Europa moest inleveren. Einde van de middag nam het vliegtuig ons weer mee naar Düsseldorf. 

Reis door de wereld

Nedelandse verkeerskundigen over hun belevenissen in het buitenland

Artikelen 1 tot 5 van 48

1 2 3 4 5 6

  • Enquêteren in Collegno, Turijn Enquêteren in Collegno, Turijn Daar lopen we dan, David, mijn Italiaanse rechterhand en ik, gekleed in ons enigszins oncharmante maar opvallend rode vestje door het park van Collegno, voorstad van Turijn, op... 2 oktober Gerdine Bakker
  • Een uitnodiging uit Berlijn Een uitnodiging uit Berlijn Nederland is in Europa, en ook wereldwijd, koploper in het fietsgebruik van en naar stations. Lange tijd was er weinig belangstelling vanuit het buitenland hiervoor, maar in de... 27 juni Folkert Piersma
  • Retailverkeer in Manchester Als beleidsmedewerker Mobiliteit bij de gemeente Roermond mag ik, omdat Roermond leadpartner is van het Europees project RESOLVE, een paar keer per jaar Europa in. In februari... 25 april Marcel Slofstra
  • Mobiliteitsplanning goes USA Mobiliteitsplanning goes USA Na een lange vlucht van 10 uur land ik op zondag 3 februari rond 12.30 uur op San Francisco International. Het begin van een enerverende week waarin we met... 28 februari Bas Govers
  • Minsk, een rijstrook minder? Minsk, een rijstrook minder? Ons eerste bezoek aan het kantoor van de NGO Minsk Cycling Community (MCC), maakt duidelijk dat onze opdrachtgever een ongetwijfeld beperkt budget niet verspilt aan dure... 19 december André Pettinga & Wim Salomons

Artikelen 1 tot 5 van 48

1 2 3 4 5 6

Verkeerskunde is een uitgave van ANWB.
© 2019 www.verkeerskunde.nl - alle rechten voorbehouden.