Roep om toegankelijk ov steeds groter

maandag 4 september 2017 Guus Puylaert 0 reacties 78x gelezen

Het openbaar vervoer heeft nog stappen te maken om volop toegankelijk te worden voor mensen met een lichamelijke beperking. Dat blijkt uit een race, die het netwerk voor young professionals in het ov, de Jonge Veranderaars, in Den Haag uitvoerde. Een petitie voor toegankelijk ov werd ondertussen meer dan 10.000 keer ondertekend.

In de race door Den Haag had elk team een eigen beperking (blind, slechtziend, doof en slecht ter been) en moest zich daarmee een weg door Den Haag banen. Alle ov-modaliteiten werden daarbij uitgetest.

In totaal deden vier teams mee:
Team Slecht ter Been onder leiding van Sander Kemper (28), controleur bij de HTM
Team Doof onder leiding van Rob Jetten (30), Tweede Kamerlid D66
Team Slechtziend onder leiding van David Eerdmans (36), adviseur bij inno-V
Team Blind onder leiding van Peter de Vries (33), concessiebeheerder bij de provincie Overijssel

Hun reacties leest u hier (OV-Magazine).

Petitie

De petitie die inmiddels 10.000 keer is ondertekend is een initiatief van No Limits Network, een groep van programmamakers met een beperking die wordt ondersteund door KRO-NCRV. De initiatiefnemers verzoeken de staatssecretaris meer werk te maken van een echt toegankelijk ov.

Marc de Hond, initiatiefnemer en rolstoelgebruiker, laat weten dat er nog flinke stappen gemaakt moeten worden, omdat het ov niet toegankelijk genoeg is voor rolstoelgebruikers.

Zijn volledige reactie leest u hier (Ook OV-Magazine).

Reageren

Invoer verplicht
Invoer verplicht
Invoer verplicht

 

 

















 

Legenda
Bij dit veld is invoer verplicht.

Inhoud Trends 2019

  • ‘Smart mobility ís verkeersveiligheid’ Gaat het over smart mobility, dan gaat het al jarenlang over het verbeteren van de doorstroming. Dat vertelt Bram Hendrix, manager Smart Mobility bij AutomotiveNL. Maar hoewel...

Inhoud Trends 2019

  • Fietsers willen veiligheid en comfort De markt vraagt in toenemende mate om veilige, comfortabele fietspaden die ook nog eens duurzaam zijn. Ook begint de inbreng van fietsers en fietsersbonden mee te tellen bij de...

Verkeerskunde is een uitgave van ANWB.
© 2019 www.verkeerskunde.nl - alle rechten voorbehouden.