Sander van der Drift:' Stap nog niet uit, een halte verder is SAIL ook leuk'

vrijdag 25 maart 2016 222x gelezen

Sander van der Drift, consultant DAT.Mobility: 'Datarijkdom is niet voldoende, nieuwe vaardigheden zijn nodig, zoals de kunst van datafusie'

‘We leven steeds meer in ‘sensing-cities’: steden die zijn uitgerust met een diversiteit aan sensoren waarmee van alles, maar zeker ook mobiliteit wordt gemeten. Denk aan OV-incheck-paaltjes, GSM-masten, verkeersregelingen, WiFi-stations en slimme camera’s. Ook u en ik zijn sensoren. Met onze smartphones delen we real-time waar we zijn, wat we doen, wat we zien en wat we ergens van vinden. Deze datarijkdom is het nieuwe instrument van de verkeerskundige anno nu.

De ‘sensing-city’ biedt kansen op alle niveaus. Dankzij Flickr-data kreeg Amsterdam bijvoorbeeld meer zicht op de mobiliteit van toeristen. Combineer dat met druktebeelden van straten en trams en je ziet kansen voor maatregelen die de stad meer lucht geven op ‘toeristencorridors’.

En welke kennis levert de combinatie van Twitter sentimenten en druktepatronen uit OV-chipkaartdata ons op? Tijdens SAIL Amsterdam waren we in staat om real-time inzicht te krijgen in drukte en bezoekersstromen uit WiFi-data en telcamera’s. De volgende stap is dichtbij: real-time én persoonlijk reisadvies. Een berichtje in de tram? ‘Stap nog niet uit, een halte verder is SAIL ook leuk’.

Maar datarijkdom is niet voldoende. Nieuwe vaardigheden zijn ook nodig, zoals de kunst van datafusie: het slim combineren van databronnen tot bruikbare informatie. Dat leer je door te doen, met een frisse blik, creativiteit en een exploratieve insteek. Daar ga ik voor.’

Inhoud laatste dossier

Toegankelijkheid

Verkeerskunde is een uitgave van ANWB.
© 2017 www.verkeerskunde.nl - alle rechten voorbehouden.