Schelden op Rijkswaterstaat schiet ook niet op

Meewerken is eigenlijk best een optie

maandag 23 juni 2014 181x gelezen

De Combiterminal Twente staat voor een periode van forse groei

De Combiterminal Twente staat voor een periode van forse groei (Copyright: CTT)

De Combiterminal Twente (CTT) staat voor een flinke groei van de overslag van containervervoer. De sluis bij Eefde is daarbij een zwakke schakel. Als het moet, stuurt directeur Gerco Linthorst daarom zelf een monteur naar de sluis.

In de nacht van 2 op 3 januari 2012 viel de deur van de sluis bij Eefde met een hoop geraas naar beneden. Wekenlang was de verbinding over de Twentekanalen gestremd. Linthorst: ‘Dan kan je gaan schelden op Rijkswaterstaat dat ze geen onderhoud plegen enzovoort, maar daar schiet je weinig mee op.’ Hij riep alle betrokken bedrijven bij elkaar. ‘Toen hebben we gezegd: laten we meewerken in plaats van tegen. Welke tijdelijke maatregelen zijn er mogelijk? Wij hebben bijvoorbeeld een trein laten rijden, daarvoor heeft Rijkswaterstaat snel via de minister een gedoogvergunning geregeld.’

Ook toen de sluis weer gebruikt kon worden, nam Linthorst het voortouw. ‘Er lagen tientallen schepen te wachten. Onze IT-man heeft een programmaatje geschreven: iedereen moest voormelden en zo kwam iedereen aan de beurt. Zo helpen we elkaar. Wij hebben ook wel eens een monteur een oliepompje in een tandwielkast van de sluis laten vervangen.’

Linthorst is blij dat de capaciteit van Twentekanalen wordt vergroot. ‘Nu er een dubbele sluis komt bij Eefde (volgens de planning tussen 2018-2020) wordt de verbinding minder storingsgevoelig.’ De verbetering is hard nodig omdat CTT verdergaande groei van het containervervoer verwacht. Nu vervoert CTT 180.000 teu. De doelstelling is te groeien naar  400.000 teu. De aanleg van de Tweede Maasvlakte speelt daarin een belangrijke rol. Rotterdam wordt de enige haven in de omgeving waar de grootste containerschepen kunnen komen. De doorvoer van containers zal voor 45 procent via de binnenvaart moeten gaan (nu is dat 30 procent). Dat betekent dat containerterminals als in Hengelo belangrijker worden.

Linthorst: ‘Een bedrijf in Osnabrück kan straks wel een container van Rotterdam over zee naar Hamburg laten brengen, maar via Rotterdam en dan via de binnenvaart naar Hengelo en van daar per vrachtwagen, is sneller.’ 

Gerco Linthorst, directeur Combiterminal Twente

Inhoud laatste dossier

De verkeerskundige

Naar alle eerdere dossiers

Meer artikelen over Wegontwerp

Artikelen 16 tot 20 van 62

1 2 3 4 5 6

  • Wegontwerp voor Dummies. Dummies? Voor het ontwerpen en aanleggen van wegen bestaan richtlijnen en aanbevelingen. Toch kom ik als Dummy-weggebruiker in de praktijk regelmatig situaties tegen waarbij ik niet...
  • Verkeersmaatregelen voor mens of richtlijn? Dit artikel is het eerste in een reeks onderzoeksartikelen die in opdracht van Korbee & Hovelynck en Van Rens mobiliteit worden uitgevoerd naar de mogelijkheden om...
  • Human Factors versus richtlijnen: Niet blindvaren In een eerdere blog heb ik betoogd dat richtlijnen niet ‘heilig’ zijn. Je moet er zelfs van afwijken als dat tot betere situaties leidt, maar dat gebeurt zelden.
  • Terechte kritiek op MKBA-methodiek Onderstaand artikel is gebaseerd op de paper ‘ Maken individuen als consument en burger een andere afweging tussen verkeersveiligheid en reistijd ?’ die werd gepresenteerd...
  • Met de fiets van Lier naar Amsterdam 'De laatste week van augustus fietste ik met vrouw en twee kinderen van 11 en 13 jaar oud van Lier naar Amsterdam (via Breda, Dordrecht en Gouda). We vertrokken maandag,...

Artikelen 16 tot 20 van 62

1 2 3 4 5 6

Verkeerskunde is een uitgave van ANWB.
© 2019 www.verkeerskunde.nl - alle rechten voorbehouden.