Drone-informatie kan verplaatsingsmodellen verfijnen en verbeteren

In Dossier Verkeersonderzoek Verkeerskunde 1/2012 gepubliceerd onder de titel

'Octocopter scant voetgangersstromen'.

De Octocopter

De Octocopter

Hoe bewegen mensen zich in grote menigten? Dat is lastig na te bootsen in experimenten. Om die bewegingen toch in beeld te krijgen, zette de TU Delft afgelopen jaar een octocopter, ook wel drone, in tijdens het popfestival Lowlands.

 

Uit eerdere experimenten om individueel voetgangersgedrag zichtbaar te maken, bleek dat dit alleen in relatief kleine stromen in beeld kon worden gebracht. Om toch meer informatie over individuen in grote menigten te krijgen, zochten de onderzoekers het hogerop. Een op afstand bedienbare octocopter voorzien van een camera, werd hiervoor ingezet. Deze drone vloog tijdens Lowlands boven de menigte op het festivalterrein en ‘filmde’ de voetgangersstromen.

 

Winnie Daamen, universitair docent bij de afdeling Transport & Planning van de TU Delft: ‘Uit het eerste onderzoek van de videobeelden blijkt dat we naast informatie over de menigte als geheel (snelheid, doorstroming), ook informatie over individuen binnen die menigte kunnen verzamelen. We kunnen zien waar één persoon staat, met welke snelheid hij of zij beweegt en welke route hij of zij volgt. Omdat het kleine apparaat nauwelijks opvalt, merken mensen niet dat ze worden waargenomen en wordt hun natuurlijke gedrag niet verstoord.’

 

Met deze gegevens kunnen voetgangersmodellen worden uitgebreid en verbeterd, en kan ook onderzoek worden gedaan naar crowd management, aldus Daamen. ‘Dat is van belang om problemen die zich kunnen voordoen in grote menigten, zoals verdrukking, te kunnen voorkomen door mensen tijdig een andere kant op te sturen.’

 

Deze techniek is toe te passen in alle gevallen waar verkeersstromen kunnen worden waargenomen. Dus naast grote evenementen, ook op lokaal niveau; bijvoorbeeld van voetgangers in winkelstraten, het invoegen van voertuigen bij een oprit of het optrekken van een rij voertuigen bij een verkeerslicht. Daamen: ‘De uitdaging is om te kijken hoe de verschillende omstandigheden – infrastructuur, type personen en voertuigen – het gedrag van mensen in de menigte beïnvloeden.’

 

De kosten voor deze manier van gegevens verzamelen zijn beperkt, zeker gezien de grote hoeveelheid gegevens die zelfs een korte periode filmen oplevert. Daamen: ‘Op dit moment zijn er nog bijna geen gegevens beschikbaar van grote menigten. Nu kunnen we niet alleen meer, maar bovendien veel nauwkeuriger gegevens verzamelen.’

Verkeerskunde is een uitgave van ANWB.
© 2017 www.verkeerskunde.nl - alle rechten voorbehouden.