Voorwoord gasthoofdredacteur

Doelmatig wegbeheer door krachtenbundeling

 

Het wegennet in ons land is een belangrijke kurk waar onze samenleving en economie op drijft. Daar investeren we dan ook in. Onder de vlag van de Spoedaanpak worden momenteel 30 beruchte fileknelpunten aangepakt.

Maar die investeringen hebben wel hun prijs. De bezuinigingen dwingen ons om uit elke euro het maximale maatschappelijke rendement te halen. Wegbeheerders staan de komende jaren voor de uitdaging het hoofdwegennet tegen zo laag mogelijke kosten in topconditie te houden.

Rijkswaterstaat zit wat dat betreft niet stil. We brengen de onderhoudstoestand van ons wegennet zodanig in kaart dat we het onderhoud tijdig kunnen inplannen en doorvoeren. De gedachte achter dit ‘assetmanagement’ is even simpel als efficiënt: alles wat je opknapt voordat het kapot gaat, levert forse besparingen op. Bovendien voorkomt het veel onverwachte fileoverlast.

 

Ook verkeersmanagement biedt efficiencymogelijkheden. Studies wijzen uit dat elke euro die we investeren in een betere wegbenutting minstens zoveel rendement oplevert als bouwen en beprijzen.

 

De belangrijkste kansen voor een doelmatiger wegbeheer zie ik in een meer integrale benadering van onze wegennetten. Door ongevallen snel en effectief af te wikkelen kunnen verkeersinfarcten worden voorkomen. Zowel op het hoofdwegennet als het onderliggend wegennet. Wegbeheerders kunnen er samen voor zorgen dat de weggebruiker altijd een alternatieve route voor handen heeft bij calamiteiten en wegwerkzaamheden.

Een andere waardevolle investering in doorstroming en doelmatigheid is een gezamenlijk ICT-en informatiemanagement. In het Nationale Databestand Wegbeheersgegevens worden momenteel de assets en verkeersgegevens van verschillende wegennetten gebundeld. Daarmee leggen we zowel de basis voor een strak gecoördineerd wegbeheer als voor de doorontwikkeling van verkeersmanagement­systemen en nieuwe communicatie- en in-car-informatiesystemen.

 

De sleutel voor doelmatig wegbeheer ligt in samenwerking. Niet alleen tussen politiek en wegbeheerders, maar ook tussen leveranciers, weggebruikers en aanbieders van mobiliteitsdiensten. Wat mij betreft bundelen we onze belangen, kennis en initiatieven in een gezamenlijk ‘Infrahuis’. Een samenwerkingsvorm waarmee we werken aan een beter, goedkoper en betrouwbaarder wegennet.

 

Jan Hendrik Dronkers

Directeur-Generaal Rijkswaterstaat

 

Gasthoofdredacteur Jan Hendrik Dronkers

Verkeerskunde is een uitgave van ANWB.
© 2019 www.verkeerskunde.nl - alle rechten voorbehouden.