Simone van Loenen:' Rondje Zwolle, de ruggengraat van ons toeristisch palet'

donderdag 26 mei 2016 Nettie Bakker 188x gelezen

Simone van Loenen, Beleidsadviseur Recreatie, gemeente Zwolle: ' Ons Rondje Zwolle is al zeker 30 jaar een begrip én een goed voorbeeld van ons werk'
Simone van Loenen, Beleidsadviseur Recreatie, gemeente Zwolle

Simone van Loenen, Beleidsadviseur Recreatie, gemeente Zwolle

‘Ik houd mij voornamelijk bezig met de infrastructuur voor recreatief wandelen en fietsen in het buitengebied. Ons ‘Rondje Zwolle’ is al zeker 30 jaar een begrip én een goed voorbeeld van ons werk. In de jaren 80 is eens goed gekeken naar wat er rondom Zwolle al lag aan paden. Die hebben we toen stap voor stap verbonden en in de loop van de tijd ook uitgebreid en zonodig verbeterd en verbreed.

Het Rondje vormt nu een organische recreatieve ruggengraat, die de gebruiker over een lengte van zo’n 40 km allerlei verschillende landschapstypen rondom Zwolle laat zien, inclusief de IJssel en de Vecht. Bij stadsuitbreidingen kijken we altijd naar de impact op het Rondje en, net zo belangrijk, naar de aansluiting erop. Vanuit de woonwijken en ook vanuit de binnenstad lopen er groene recreatieve routes naar het buitengebied die daar aantakken op het Rondje Zwolle. Deze structuur maakt het ook mogelijk om gedeelten van het Rondje te fietsen of te wandelen. Vorig jaar hebben we een deel dat nog door een woonwijk liep, met een extra lus buitenlangs omgelegd. Zo blijft niet alleen de infrastructuur in beweging, ook het beheer en de exploitatie van het Rondje groeien.

Marketing-Oost, die de bewegwijzering in stand houdt, heeft het Rondje nu twee kanten op bewegwijzerd. Grappig genoeg geeft het weer een hele nieuwe beleving als je het Rondje andersom rijdt. Ook komen er steeds meer horecagelegenheden langs het Rondje . Die groei zie je aan de meest recente kaart die Marketing Oost heeft gemaakt. Op de eerste kaarten stonden drie ‘horecastippen’. Op de nieuwste kaart staan er al ruim 20. Zo zorgen ‘wij van recreatie’ voor de infrastructuur, terwijl ‘citymarketing’ het gebruik stimuleert en aandacht schenkt aan extra voorzieningen.

Naast de stedelijke trekpleisters, zoals de historische binnenstad, museum De Fundatie en boekhandel Waanders in de Broeren is het Rondje Zwolle een belangrijk onderdeel van het Zwolse toeristische palet. Een palet dat naar meerdere kanten effectief is. Het heeft een positief economisch effect voor de stad en voor de ondernemers, het biedt bezoekende fietsers en wandelaars ontspanning in een mooie omgeving en het verhoogt het woongenot van de Zwollenaren.

Wensen
Dit succesverhaal wil overigens niet zeggen dat we niets meer te wensen hebben. We hebben in de omgeving zowel een fietskooppuntennetwerk als een wandelnetwerk. Onderdelen van dat wandelnetwerk lopen gelijk met het fietsnetwerk. Zo gauw zich de gelegenheid voordoet, proberen we hier deze stromen te scheiden. Datzelfde geldt voor het scheiden van auto- en fietsverkeer.

Zo’n kans kregen we bijvoorbeeld bij het groot onderhoud van een weg in het Nationaal Landschap IJsseldelta. Er waren net een aantal vrijliggende fietspaden aangelegd in de Polder Mastenbroek. Alleen de verbinding hiervan met de dijk langs het Zwarte Water ontbrak. Hier moesten fietsers de weg delen met het autoverkeer. Bij het groot onderhoud aan deze weg, hebben we letterlijk allerlei ‘potjes’ bijeengebracht en is deze weg versmald en hebben fietsers ook hier een vrijliggend fietspad gekregen.’

Inhoud laatste dossier

De verkeerskundige

Naar alle eerdere dossiers

Meer artikelen over Wegontwerp

Artikelen 1 tot 5 van 62

1 2 3 4 5 6

Artikelen 1 tot 5 van 62

1 2 3 4 5 6

Verkeerskunde is een uitgave van ANWB.
© 2019 www.verkeerskunde.nl - alle rechten voorbehouden.