Slim en gezond denken en doen bovenop de A4 (video)

woensdag 17 mei 2017 Guus Puylaert 96x gelezen

Bovenop het tunneldak van de nieuwe A4 kan gesport worden, op het muisstille sportpark Willem-Alexander ter hoogte van Schiedam. Dit sprekende voorbeeld toonde de gemeente Schiedam als pilotstad van het programma Slimme en Gezonde Stad van het ministerie van Infrastructuur en Milieu op 11 mei.

Op het event 'Mijn Stad in Beweging' waren zo'n 140 ruimte- en mobiliteitsexperts aanwezig.

Op het event 'Mijn Stad in Beweging' waren zo'n 140 ruimte- en mobiliteitsexperts aanwezig.

 (Als u het filmpje niet kunt zien, open dan dit bericht in een andere browser.)

Op sportpark Willem-Alexander werd ‘Mijn Stad in Beweging’ georganiseerd, een dag vol voorbeelden van Slimme-en-Gezonde-Stad-projecten en -kennisvragen. Zo’n 140 ruimte- en mobiliteitsexperts bezochten het event. Wethouder Marcel Houtkamp van Schiedam bekende ‘eigenlijk heel trots’ als eerste al eens geopperd te hebben dat de nieuwe A4 kansen kon bieden voor Schiedam, bijvoorbeeld door dubbelgrondgebruik. “Een voorbeeld van de ‘Omgevingswet avant la lettre’.”

Sport, wonen en groen op het dak
Evelyn Hijink, strategisch adviseur van het programma Slimme en Gezonde Stad van IenM, gaf aan dat het programma van start is gegaan met een focus op lucht en geluid en slimme oplossingen voor het versnellen van de transities naar duurzame en vitale steden. Op al deze aspecten scoort het sportpark op de A4 hoog.

Lydia Buist, programmadirecteur van ‘Schiedam in Beweging’, legt uit dat dit project is gestart om nieuwe mogelijkheden voor sport, wonen en groen te ontwikkelen bovenop het dak van de landtunnel, die werd aangelegd voor een nieuw traject van de A4 ter hoogte van Schiedam. Hiervoor werd een aantal sportlocaties verplaatst naar het tunneldak, zodat er in de stad bouwlocaties vrijkwamen die ‘ruimtelijk op slot’ zaten. Het resultaat is het multifunctionele sportpark Willem Alexander. Maar ook de bouw van een gasloze en energieneutrale woonwijk Park Harga op de vrijgekomen locaties in de stad.

Kennisvragen
Tijdens de bijeenkomst presenteerde TNO ook de resultaten van twee kennisvragen die op verzoek van de pilotsteden Rotterdam en Eindhoven zijn onderzocht in opdracht van het programma Slimme en Gezonde Stad. De gemeente Rotterdam vroeg een antwoord op de vraag waarom verkeersmodelberekeningen in steden steeds meer af komen te staan van de werkelijkheid. Het antwoord op deze vraag maakt duidelijk dat de gangbare verkeersmodellen aangepast moeten worden om aan een aantal opnieuw gedefinieerde knoppen te kunnen draaien. Klik hier voor de presentatie.

Een tweede kennisvraag kwam uit de gemeente Eindhoven. Op hun verzoek heeft TNO nogmaals een studie verricht naar verdwijnend verkeer na herinrichtingsprojecten. Een eerder Engels onderzoek uit 2014 toonde het fenomeen verdampend verkeer aan. TNO onderzocht in welke mate de resultaten van dat onderzoek als uitgangspunt kunnen dienen voor het voorspellen van de mate van verdampend verkeer na herinrichting. Klik hier voor de presentatie.

De wekelijkse nieuwsbrief ontvangen?

Meld u aan voor de nieuwsbrief van Verkeerskunde en ontvang wekelijks het laatste nieuws in uw inbox.

Verkeerskunde is een uitgave van ANWB.
© 2017 www.verkeerskunde.nl - alle rechten voorbehouden.