Snellaadstations, wat komt daar bij kijken?

woensdag 11 april 2012 138x gelezen

Een snellaadstation moet het wel doen; de volgende staat niet om de hoek

 

Energiebedrijf Essent gaat in opdracht van de gemeente Amsterdam twee snellaadstations plaatsen in de stad voor het opladen van elektrische auto’s. Deze snellaadstations van het Nederlandse merk Epyon kunnen elektrische voertuigen binnen een half uur opladen. Het project is ontwikkeld in samenwerking met Epyon en BAM Infratechniek bv.

 

‘In het algemeen is er een aparte kabel nodig voor dergelijke snellaadstations,’ vertelt ing. Magrita Noordmans, hoofd business development bij BAM Infratechniek, ‘je kan hem aan het openbare net koppelen, zoals in Amsterdam gebeurt, of koppelen aan een gebouwinstallatie. Bij een netkoppeling heb je te maken met de netbeheerder en moet je vergunningen aanvragen, waar al gauw 13 weken mee gemoeid zijn. In het andere geval doe je zaken met de beheerder van de gebouwinstallatie.’ Ook al is de aanleg van een snellaadstation relatief nieuw, het werken met netbeheerders is voor BAM bekend terrein. Noordmans: ‘We zijn gekwalificeerd voor dit werk en we hebben ook materieel en middelen beschikbaar om deze snelladers eenvoudig te installeren. Epyon levert de hardware en BAM Infratechniek doet het installatiewerk. Met het installeren en onderhoud hebben wij intussen al veel ervaring. Het specifieke van een snellaadstation is dat de hardware aan alle eisen van de automotive moet voldoen’, aldus Noordmans en ze vervolgt: ‘We gaan overigens ook het onderhoud van de snellaadstations doen. Die oplaadpalen moeten natuurlijk altijd beschikbaar zijn, want als ze niet werken als je als automobilist stroom nodig hebt, dan heb je natuurlijk wel een probleem. Er staat immers nog niet zomaar een ander laadstation om de hoek. Je wilt daarom 100 procent beschikbaarheid.’

 

Thee drinken en laden

Wat betreft deze afspraken tussen leveranciers van laadstations en de automobielindustrie gaat het onder meer om het zogeheten CHAdeMo-keurmerk, dat is ontwikkeld door Toyota, Nissan, Mitsubishi, Fuji Heavy Industry en het elektriciteitsbedrijf Tokyo Electric Power. De term CHAdeMo is ontleend aan de woorden Charge de Move, ofwel ‘laad om te rijden’. Dit is tevens een woordspeling op het Japanse O cha demo ikaga desuka, wat betekent: laten we een thee drinken terwijl we laden.

Inhoud laatste dossier

De verkeerskundige

Naar alle eerdere dossiers

Meer artikelen over Wegontwerp

Artikelen 1 tot 5 van 62

1 2 3 4 5 6

Artikelen 1 tot 5 van 62

1 2 3 4 5 6

Verkeerskunde is een uitgave van ANWB.
© 2019 www.verkeerskunde.nl - alle rechten voorbehouden.