Snorfiets belandt op de rijbaan in Amsterdam

donderdag 14 december 2017 Guus Puylaert 0 reacties 284x gelezen

Na de brommer wordt binnenkort ook de snorfiets verbannen naar de rijbaan. Een meerderheid van de Tweede Kamer stemde op 14 december in met het voorstel van minister Van Nieuwenhuizen. Amsterdam krijgt een jaar de tijd om hier mee te experimenten. De maatregel gaat waarschijnlijk in april 2018 van kracht.

Alleen de Raad van State moet nog een oordeel uitbrengen over de maatregel. Als deze positief is, mag Amsterdam vanaf najaar 2018 de snorfiets naar de rijbaan verbannen.

Voorafgaand aan een Kameroverleg om snorscooters naar de rijbaan te krijgen, voerde Milieudefensie actie op het Binnenhof. Campagneleider Anne Knol reageert tevreden: "Dit is een eerste stap op weg naar gezondere en veiligere fietspaden.''

Meer gemeenten willen
Uit navraag van het Algemeen Dagblad onder de twintig grootste Nederlandse gemeenten, blijkt dat ruim de helft dit wel ziet zitten. De e-bike is volgens de gemeenten een goed alternatief voor de snorfiets, die ook niet harder kan dan 25 km/uur. 

Zo laat de gemeente Apeldoorn aan het AD weten de ‘categorie snorfiets’ op te willen heffen en dat voertuig alleen nog te willen erkennen als bromfiets, met alle bijbehorende rechten en plichten. Ook de gemeente Arnhem noemt het een te overwegen optie, vanwege de milieubelasting op en de onveiligheid voor fietsers.

Luchtvervuiling
S
cooters en snorfietsen zijn verantwoordelijk voor een bijna een kwart van de luchtvervuiling op fietspaden en in tunnels voor ruim 40 procent, blijkt uit onderzoek van verschillende GGD’s. Zij adviseren om niet-elektrische brommers en scooters uit te faseren en te weren van fietspaden.

Uitfaseren
De RAI Vereniging stelt dat moderne scooters steeds schoner worden en dat de vervuilende brommer met tweetaktmotor al niet meer wordt verkocht. Ook vindt de belangenorganisatie dat winkeliers toestemming moeten krijgen om hun oude voorraden scooters nog te verkopen.

Lees ook: Tweetakt benzinescooter binnenkort verleden tijd (uit 2016)

Reageren

Invoer verplicht
Invoer verplicht
Invoer verplicht

 

 

















 

Legenda
Bij dit veld is invoer verplicht.

Inhoud Trends 2019

  • ‘Smart mobility ís verkeersveiligheid’ Gaat het over smart mobility, dan gaat het al jarenlang over het verbeteren van de doorstroming. Dat vertelt Bram Hendrix, manager Smart Mobility bij AutomotiveNL. Maar hoewel...

Inhoud Trends 2019

  • Fietsers willen veiligheid en comfort De markt vraagt in toenemende mate om veilige, comfortabele fietspaden die ook nog eens duurzaam zijn. Ook begint de inbreng van fietsers en fietsersbonden mee te tellen bij de...

Verkeerskunde is een uitgave van ANWB.
© 2019 www.verkeerskunde.nl - alle rechten voorbehouden.