Snorfietsers in Amsterdam vanaf april 2019 met helm de rijbaan op

woensdag 19 december 2018 Jan Willem Kerssies 0 reacties 156x gelezen

Snorfietsers in Amsterdam moeten vanaf 8 april 2019 met helm op de rijbaan rijden. De nieuwe regel geldt voor het gebied binnen de ring A10,  met enkele uitzonderingen. Snorfietsers en andere weggebruikers worden de komende maanden geïnformeerd over de nieuwe verkeerssituatie.

“De belangrijkste doorstromingswegen voor auto en openbaar vervoer zijn uitgezonderd. De gemeente wil eerst onderzoeken wat het effect van de maatregel is op het overige  verkeer”, zegt een woordvoerder van de gemeente op de vraag waarom gekozen is voor een aantal uitzonderingen. Buiten de ring A10 verandert er niets. Daar blijven snorfietsers op het fietspad, een helm is daar niet verplicht.

Gevaarlijke situaties
Het aantal gebruikers van het fietspad blijft stijgen in de hoofdstad. Dat levert gevaarlijke situaties op, voor fietsers en snorfietsers, zo zegt de gemeente. Om de verkeersveiligheid en de bereikbaarheid van de stad te vergroten, moeten  snorfietsers nu met helm op naar de rijbaan. Amsterdam is de eerste gemeente die gebruik maakt van de nieuwe bevoegdheid van gemeenten om dit te doen.   

Voorlichting
Alle snorfietsers van Amsterdam en gemeenten in de vervoerregio krijgen een brief met folder op de deurmat. Ook komen er advertenties in verschillende lokale media. “In het voorjaar volgt een voorlichtingscampagne voor snorfietsers en andere weggebruikers en een voorlichtingscampagne op scholen”, aldus de gemeente. Om te zorgen voor een soepele overgang voor alle weggebruikers, worden duidelijke verkeersborden geplaatst en komen er tijdelijke wegmarkeringen. Zo weten snorfietsers waar ze de rijbaan op moeten. 

Verkeersregelaars
De eerste twee maanden na invoering worden verkeersregelaars ingezet om snorfietsers op weg te helpen. Direct na invoering start de gemeente een uitgebreid monitoring- en evaluatieonderzoek. Er wordt onder andere gekeken naar de drukte, snelheid, hinder, reacties van overig verkeer, de veiligheid van snorfietsers en de interactie tussen de verkeersdeelnemers. Voor het rijden zonder helm of rijden op fietspaden waar dat niet is toegestaan, geldt uiteindelijk een boete van 95 euro.

Brandbrief
Eerder deze maand ondertekenden zo’n 130 artsen een brandbrief. De artsen stellen dat fietsers, voetgangers, ouders, hulpverleners constateren dat de snorfiets in praktijk vaak een bromfiets is, door gewicht, volume en soms ook de snelheid na opvoeren. Een meerderheid in de Tweede Kamer is voor een landelijke invoering van een helmplicht voor snorfietsers.


Reageren

Invoer verplicht
Invoer verplicht
Invoer verplicht

 

 

















 

Legenda
Bij dit veld is invoer verplicht.

Inhoud Trends 2019

  • ‘Smart mobility ís verkeersveiligheid’ Gaat het over smart mobility, dan gaat het al jarenlang over het verbeteren van de doorstroming. Dat vertelt Bram Hendrix, manager Smart Mobility bij AutomotiveNL. Maar hoewel...

Inhoud Trends 2019

  • Fietsers willen veiligheid en comfort De markt vraagt in toenemende mate om veilige, comfortabele fietspaden die ook nog eens duurzaam zijn. Ook begint de inbreng van fietsers en fietsersbonden mee te tellen bij de...

Verkeerskunde is een uitgave van ANWB.
© 2019 www.verkeerskunde.nl - alle rechten voorbehouden.