Sterk in je schoenen staan om tegen fietshelm te zijn

woensdag 21 februari 2018 Nettie Bakker 282x gelezen

De hulpverlening in Nederland is absoluut adequaat. We hebben een goed uitgeruste ambulancedienst waardoor de hulpverlening al op de plaats van het ongeval begint. Daarbovenop hebben we traumahelikopters die slachtoffers zo nodig direct naar traumacentra vliegen.
Inger Schipper, traumachirurg, hoogleraar traumachirurgie, LUMC.

Inger Schipper, traumachirurg, hoogleraar traumachirurgie, LUMC.

Met nóg betere zorg en hulpverlening win je het daarom niet en kom je uit op preventie en dan met name op het dragen van een helm door fietsers. Ik weet dat er met onderzoeken wordt geschermd die geen heil van een fietshelm aantonen, maar die onderzoeken zijn vaak wat ouder en komen uit het buitenland, waar andere condities gelden.

 

Ik baseer me op longitudinaal onderzoek naar verkeersdoden in de (veiligheids)regio’s Holland Midden en Haaglanden over de periode 2005-2015. De meeste doden vielen onder motorrijders (35 procent) in de eerste onderzoeksperiode (2005-2010), terwijl in de laatste periode (2012-2015) de meeste slachtoffers vielen onder fietsers (35 procent) als gevolg van schedel- en hoofdletsel. Als je ziet hoe ernstig dit letsel vaak is, moet je wel sterk in je schoenen staan om tegen het dragen van een fietshelm te zijn. Het zou mij niet verbazen als het dragen van een fietshelm zou resulteren in minder ernstig hoofdletsel onder fietsers en een daling van de sterfte. 


 

 

Inhoud laatste dossier

De verkeerskundige

Naar alle eerdere dossiers

Meer artikelen over Wegontwerp

Artikelen 16 tot 20 van 62

1 2 3 4 5 6

  • Wegontwerp voor Dummies. Dummies? Voor het ontwerpen en aanleggen van wegen bestaan richtlijnen en aanbevelingen. Toch kom ik als Dummy-weggebruiker in de praktijk regelmatig situaties tegen waarbij ik niet...
  • Verkeersmaatregelen voor mens of richtlijn? Dit artikel is het eerste in een reeks onderzoeksartikelen die in opdracht van Korbee & Hovelynck en Van Rens mobiliteit worden uitgevoerd naar de mogelijkheden om...
  • Human Factors versus richtlijnen: Niet blindvaren In een eerdere blog heb ik betoogd dat richtlijnen niet ‘heilig’ zijn. Je moet er zelfs van afwijken als dat tot betere situaties leidt, maar dat gebeurt zelden.
  • Terechte kritiek op MKBA-methodiek Onderstaand artikel is gebaseerd op de paper ‘ Maken individuen als consument en burger een andere afweging tussen verkeersveiligheid en reistijd ?’ die werd gepresenteerd...
  • Met de fiets van Lier naar Amsterdam 'De laatste week van augustus fietste ik met vrouw en twee kinderen van 11 en 13 jaar oud van Lier naar Amsterdam (via Breda, Dordrecht en Gouda). We vertrokken maandag,...

Artikelen 16 tot 20 van 62

1 2 3 4 5 6

Verkeerskunde is een uitgave van ANWB.
© 2019 www.verkeerskunde.nl - alle rechten voorbehouden.