Helm voor fietser scheelt jaarlijks 85 verkeersdoden

donderdag 7 maart 2019 Marcel Slofstra 306x gelezen

Als alle fietsers een helm zouden dragen, vallen er jaarlijks 85 minder verkeersdoden. Dat meldt kennisplatform CROW, naar aanleiding van een onderzoek van de SWOV. Het aantal is aanzienlijk hoger dan werd verwacht.

Over de fietshelm is veel discussie. Voorstanders, zoals artsen, stellen dat een fietshelm levens kan redden. Tegenstanders zoals fietsorganisaties vrezen dat een verplichte fietshelm het fietsgebruik zal terugdringen.

De SWOV benadrukt dan ook dat het bij de nieuwste berekeningen niet gaat om het effect van een concrete maatregel zoals bijvoorbeeld een helmplicht, ‘maar om een indicatie van het potentiële effectbereik als alle fietsers altijd een fietshelm zouden dragen.’
 
Factoren
Het effect van een fietshelm is geschat door de volgende drie factoren met elkaar te
vermenigvuldigen:


Effectiviteit: volgens de meest recente kennis  reduceert een fietshelm het risico op dodelijk hoofdletsel met 71 procent en het risico op ernstig hoofdletsel met 60 procent.

Doelgroep: De fietshelm reduceert het aantal fietsslachtoffers met hoofdletsel. Op basis van slachtoffergegevens is geschat dat ongeveer 64 procent van de verkeersdoden en 33 procent van de ernstig verkeersgewonden onder fietsers hoofdletsel heeft.

Penetratiegraad: aangenomen is dat het helmgebruik toeneemt van nul tot tien procent naar honderd procent.

Minder doden en gewonden
Daarmee komt men uit op een reductie van het aantal verkeersdoden met 85, het aantal ernstig gewonden in het verkeer zou met 2500-2600 per jaar teruglopen. Kijken we alleen naar de 70-plussers, dan bedraagt de afname 45-50 verkeersoden en 900 ernstig verkeersgewonden. Onder kinderen tot 12 jaar zouden jaarlijks 5 verkeersdoden minder vallen en 200 verkeersgewonden.

Dat deze aantallen hoger liggen dan voorgaande schattingen heeft volgens de SWOV vooral te maken met het veel hogere aantal fietsers dat in het Nederlandse wegverkeer omkomt, een hogere inschatting van de effectiviteit van de helm en het hogere aandeel slachtoffers met hoofdletsel dat nu uit de cijfers blijkt.

Klik hier voor het onderzoek.
Lees ook: sterk in je schoenen staan om tegen fietshelm te zijn 

De wekelijkse nieuwsbrief ontvangen?

Meld u aan voor de nieuwsbrief van Verkeerskunde en ontvang wekelijks het laatste nieuws in uw inbox.

Meer nieuws

Artikelen 1 tot 3 van 10

1 2 3 4

Artikelen 1 tot 3 van 10

1 2 3 4

Verkeerskunde is een uitgave van ANWB.
© 2019 www.verkeerskunde.nl - alle rechten voorbehouden.