Rotterdams succes: luchtkwaliteit fors verbeterd

woensdag 21 februari 2018 Guus Puylaert 0 reacties 186x gelezen

De luchtkwaliteit in Rotterdam is in drie jaar tijd flink schoner en gezonder geworden, blijkt uit de evaluatie van de laatste Koersnota Luchtkwaliteit. "In 2018 wordt in Rotterdam 40 procent minder roet uitgestoten door verkeer dan drie jaar daarvoor”, vertelt de Rotterdams verkeerswethouder Pex Langenberg. Hij overhandigde de resultaten op aan staatsecretaris Stientje van Veldhoven.

Enkele jaren geleden was de was de luchtkwaliteit in Rotterdam veel slechter dan in andere steden. Daarom stelde de gemeente in 2015, samen met bewoners en bedrijven, een pakket aan maatregelen op: de Koersnota Schone Lucht 2015-2018.

Doel
Het doel was om in 2018 de roetuitstoot door verkeer met 40 procent verminderd te hebben en de concentratie stikstofdioxide (NO2) sneller te laten afnemen. De gemeente verschoonde de eigen vloot met 25 procent.

Op 1 juni 2017 was de roetuitstoot in Rotterdam al met 36 procent verminderd, blijkt uit metingen en berekeningen van TNO en DCMR en de stikstof-uitstoot (NOx) met 16 procent. De evaluatie van de koersnota bouwt voor op deze metingen. 

Milieuzone
Het succes is te verklaren door de sloopregeling die de gemeente invoerde, en het instellen van een milieuzone, waarbij dieselauto’s van voor 2010 benzineauto's van voor 1992 worden geweerd. Ook is ingezet op laadpunten voor elektrische auto’s, schone stadslogistiek en schonere brandstoffen voor vrachtwagenas, bussen en scheepvaart.

Rotterdamse Mobiliteitsagenda
In de Rotterdamse Mobiliteitsagenda uit 2016 werden P&R-locaties aan de rand van de stad vastgesteld, om auto’s met bestemming binnenstad op te vangen. Ook werd een nachtmetro ingevoerd en is het aantal fietsparkeerplekken uitgebreid.

Kanttekening
In juni 2017 besloot de rechtbank om de ban op oude benzineauto’s van voor 1992 weer terug te draaien. Omdat de evaluatie voortbouwt op meetresultaten van 1 juni 2017, is het gevolg van deze uitspraak daar niet in terug te zien. In de resultaten van 2018 zal dat effect wel te zien zijn. In april dient het hoger beroep van de gemeente Rotterdam.

Lees ook: Rotterdamse ban op benzineauto’s voorlopig teruggedraaid

Reageren

Invoer verplicht
Invoer verplicht
Invoer verplicht

 

 

















 

Legenda
Bij dit veld is invoer verplicht.

Inhoud Trends 2019

  • ‘Smart mobility ís verkeersveiligheid’ Gaat het over smart mobility, dan gaat het al jarenlang over het verbeteren van de doorstroming. Dat vertelt Bram Hendrix, manager Smart Mobility bij AutomotiveNL. Maar hoewel...

Inhoud Trends 2019

  • Fietsers willen veiligheid en comfort De markt vraagt in toenemende mate om veilige, comfortabele fietspaden die ook nog eens duurzaam zijn. Ook begint de inbreng van fietsers en fietsersbonden mee te tellen bij de...

Verkeerskunde is een uitgave van ANWB.
© 2019 www.verkeerskunde.nl - alle rechten voorbehouden.