Tabo Goudswaard: ‘Ik zorg voor verstoring en ontregeling’

vrijdag 21 oktober 2016 Nettie Bakker 142x gelezen

Tabo Goudswaard, social designer Studio Goudswaard: ‘Ik ontwerp nieuwe manieren van kijken binnen de samenleving. Ik creëer iets verrassends wat goed aansluit bij het alledaagse leven van mensen. En doe dat ook sámen met die mensen. Maar eerst zorg ik voor verstoring en ontregeling.
Tabo Goudswaard, social designer Studio Goudswaard

Tabo Goudswaard, social designer Studio Goudswaard

De modus van efficiëntie en doelgerichtheid moet namelijk worden losgelaten. Social designers starten niet met de oplossing van een probleem, maar maken het probleem eerst juist nog groter. Daarmee wordt het denken buiten de kaders van het systeem mogelijk.

Een mooi voorbeeld is de totstandkoming van de ‘Beste Omweg van Nederland‘. Tijdens bouwwerkzaamheden aan de A6 moest een aantal fietstunnels voor langere tijd dicht. De gemeente verlangde een minimale omrijdtijd. De bouwers zagen daarvoor niet direct een oplossing. Wij fietsten mee met bewoners die te maken kregen met de afsluitingen en kwamen erachter dat niet het omrijden het belangrijkste zorgpunt was, maar de sociale veiligheid op sommige delen, en dan met name voor de jongeren.

We ontwierpen in co-creatie met bewoners (inclusief jongeren) en verkeerskundigen ‘de Beste Omweg van Nederland’. En deze bleek uiteindelijk niet de kortste optie. Rijkswaterstaat liet extra verlichting plaatsen en de gemeente zorgde voor de nodige snoeiwerkzaamheden. Het verzoek van aansprekende communicatie pakten we samen met middelbare scholieren op. Zij ontwierpen een functioneel en ook prettig ontregelend bebordingsplan. Dit was een groot succes. Zelfs de minister twitterde erover.'

Zie hieronder een fotoreeks van de Beste Omweg

 

 

 

Inhoud laatste dossier

De verkeerskundige

Naar alle eerdere dossiers

Meer artikelen over Wegontwerp

Artikelen 16 tot 20 van 62

1 2 3 4 5 6

  • Wegontwerp voor Dummies. Dummies? Voor het ontwerpen en aanleggen van wegen bestaan richtlijnen en aanbevelingen. Toch kom ik als Dummy-weggebruiker in de praktijk regelmatig situaties tegen waarbij ik niet...
  • Verkeersmaatregelen voor mens of richtlijn? Dit artikel is het eerste in een reeks onderzoeksartikelen die in opdracht van Korbee & Hovelynck en Van Rens mobiliteit worden uitgevoerd naar de mogelijkheden om...
  • Human Factors versus richtlijnen: Niet blindvaren In een eerdere blog heb ik betoogd dat richtlijnen niet ‘heilig’ zijn. Je moet er zelfs van afwijken als dat tot betere situaties leidt, maar dat gebeurt zelden.
  • Terechte kritiek op MKBA-methodiek Onderstaand artikel is gebaseerd op de paper ‘ Maken individuen als consument en burger een andere afweging tussen verkeersveiligheid en reistijd ?’ die werd gepresenteerd...
  • Met de fiets van Lier naar Amsterdam 'De laatste week van augustus fietste ik met vrouw en twee kinderen van 11 en 13 jaar oud van Lier naar Amsterdam (via Breda, Dordrecht en Gouda). We vertrokken maandag,...

Artikelen 16 tot 20 van 62

1 2 3 4 5 6

Verkeerskunde is een uitgave van ANWB.
© 2019 www.verkeerskunde.nl - alle rechten voorbehouden.