Lef hebben om met elkaar samen te werken

woensdag 12 februari 2014 116x gelezen

Jan Hendrik Sweers, directeur Vialis: Wij steunen een open systeem op de markt

Jan Hendrik Sweers, Vialis

Jan Hendrik Sweers, Vialis

‘Je kunt niet alles meer zelf ontwikkelen’, concludeert Jan Hendrik Sweers, directeur van Vialis. Je moet systemen slimmer op elkaar leggen en met slimmigheid een betere propositie doen. In 2012 gaat Vialis gemeenten ‘ontzorgen’, onder meer door nieuwe exploitatiemodellen, zoals bij Rijkswaterstaat intussen al volop in gebruik zijn.

 

Jan Hendrik Sweers, directeur Vialis: ‘2011 is het jaar van de grote integrale projecten; die staan nu op de rit. En betere benutting staat op de agenda. In beide sectoren zijn we heel actief en kunnen we ook In VolkerWessels-verband met onze zusterbedrijven integrale oplossingen bieden. Dit sluit aan bij de trend dat, met name, de rijksoverheid niet langer praat over enkele disciplines of vaardigheden maar over integrale projecten.

Dat leidt in de praktijk tot hele nieuwe kansen, zegt Sweers. Hij noemt als voorbeeld ‘het project Zwolle-Kampen’ waar Vialis aan meewerkte en waar rijk, gemeente en provincie in goede harmonie en binnen een half jaar een aantal regelscenario’s hebben geïmplementeerd waardoor het verkeer met behulp van dynamische verkeersmanagementmaatregelen (DVM) nu sneller in en door de stad rijdt. En daarnaast een veilige alternatieve route biedt over het onderliggend wegennet wanneer er iets aan de hand is op de A28. ‘Een highlight!’

 

Kijken we naar de toekomst dan zal het accent de komende jaren komen te liggen op filebestrijding, met name in de stedelijke omgeving. Dat betekent dat je persoonlijk en actueel reisadvies moet gaan geven in combinatie met DVM-maatregelen. ‘We hebben nu eenmaal veel compacte oude steden, terwijl de behoefte aan mobiliteit blijft toenemen. We moeten het verkeer goed in- en uitbegeleiden; al dan niet via parkeren aan de rand van de stad. Wij gaan er alles aan doen om dat goed te faciliteren.’

 

‘Ontzorgen noemen we dat. We gaan steeds meer meehelpen om met DVM-maatregelen over de grenzen van een gebied te kijken en via operationeel verkeersmanagement, verkeersinformatie in de regio’s te koppelen. We gaan overigens niet zelf communiceren naar de consument, maar wel informatie inwinnen en data aanleveren, via onze apparatuur langs de weg.’ Overigens benadrukt Sweers dat partijen op het vlak van data-inwinning het lef moeten hebben om met elkaar samen te werken. ‘Dan heb ik het bijvoorbeeld over de NDW, TomTom en VID. Dan kun je proactief handelen. We praten daar al met partijen over, maar constateren dat we nog hoofdzakelijk vanuit ons eigen businessmodel praten en de markt bewerken. Wij zeggen nu: ‘laat dat los’. Wij willen naar open systemen, naar een open interface tussen verkeersmanagementsystemen. Wij hebben zelf al een initiatief genomen met Trinité en de TU Delft, en stellen deze standaard DVM-Exchange graag aan iedere geïnteresseerde ter beschikking.

 

Vialis trekt deze visie door naar de Intertraffic. ‘We praten met de RAI over een ‘Holland paviljoen’. Daar willen we graag met een aantal Nederlandse bedrijven laten zien wat er in Nederland allemaal al is.’ Bezoekers worden op het paviljoen ontvangen en krijgen informatie op maat om in de RAI verschillende oplossingen te komen bekijken. ‘Op onderdelen lopen we in Nederland ook echt voorop’, benadrukt Sweers. ‘We hebben dus al veel in huis om samen tot integrale oplossingen te komen’.

 

Naast de integrale ambitie wil Vialis als bedrijf ook een duidelijke maatschappelijk bijdrage leveren. ‘Dat doen we onder meer door met Veilig Verkeer Nederland, lessen te gaan geven op scholen en via speciaal lesmateriaal uit te leggen hoe een en ander werkt in het verkeer.

 

Daarnaast denken we nadrukkelijk na over het milieu. Leefbaarheid vinden we een belangrijk begrip dat hoog in ons vaandel staat. We willen graag vanaf het begin van een project meedenken over de fijnstof- en CO2-problematiek. Daar hebben we ook modellen voor ontwikkeld. En als laatste richten we ons ook meer op nautische oplossingen: dynamisch vaarmanagement kun je dat noemen.’

 

Verkeerskunde is een uitgave van ANWB.
© 2019 www.verkeerskunde.nl - alle rechten voorbehouden.