Na doorbraak naar kantelpunt

woensdag 12 februari 2014 55x gelezen

Frits Verhees, Strukton, revolutionaire wegverbredingen naar megaprojecten tot 2020

Frits Verhees, Strukton

Frits Verhees, Strukton

De spelregels zijn definitief veranderd. Rijkswaterstaat legt het bouwmeesterschap grotendeels in handen van de sector wegenbouw en borgt de kwaliteit in zogenoemde DBFM-contracten. De sector start in 2012 met een aantal megaprojecten waarbij de ontvlechting van Eindhoven slechts een voorproefje was. Frits Verhees, hoofd marketing en communicatie van Strukton over de impact van DBFM-contracten.

 

‘2011 was absoluut het jaar van de doorbraak van de verbreding van de wegen. De eerste projecten zijn opgeleverd en een hele rits nieuwe is in gang gezet. Belangrijker nog, je leest nu dat de doorstroming verbetert en de files substantieel minder worden. Dit is toe te schrijven aan het beleid van toenmalig minister Eurlings. Hij zei tegen Rijkswaterstaat: ik wil op een andere manier gaan werken en breken met de bestaande regels. Jullie zijn de experts, kom maar met een creatieve oplossing. Daar kwam onder meer de uit Amerika overgewaaide ‘prestatie-inkoop’ uit.’

 

‘Een revolutie in aanbestedingenland. Voorheen besteedde Rijkswaterstaat alleen de uitvoering aan, waarbij alles al was doorgerekend tot aan de kleur van een lantaarnpaal. Nu stelt Rijkswaterstaat zich op als koper van een compleet project – van plan tot oplevering en meerjarig onderhoud – en kiest uit de beste aanbieding op basis van prijs en kwaliteit. Tegelijkertijd zette Eurlings een versnellingsprocedure in gang waardoor de aanbestedingen nu al lopen voordat het tracébesluit is genomen. Dat betekent dat als het ambtelijke besluit valt, de schop direct in de grond kan. Door deze maatregelen worden de aannemers van weleer, nu ook aangesproken op verkeerskundige expertise. Verhees: Het klinkt allemaal vrij normaal, maar in feite is het een revolutionaire beweging. De spelregels zijn grondig opgeschud.’

 

‘2012 wordt echt een kantelpunt. Dan gaan de megaprojecten in aanbesteding en in uitvoering. Allemaal op basis van geïntegreerde DBFM-contracten (design & construct, build, finance en maintain). Dat zijn onder meer de projecten rondom Schiphol, Amsterdam en Almere (SAA ), grote projecten rond Arnhem/Nijmegen, de Ring rond Utrecht en in uitvoering zoals: de ondertunneling van de A2 bij Maastricht, het project Maasvlakte-Vaanplein op de A15 bij Rotterdam (MAVA). De ontvlechting van de A2 bij Eindhoven was al een hele onderneming. Deze projecten zijn zeker drie keer zo groot. Daarnaast starten in het noorden grote projecten vanwege de ‘Zuiderzeegelden’, zoals de Zuidelijke Ring Groningen en de Haak om Leeuwarden. Na 2020 zal er een afname zijn van nieuwbouw en zal de markt zich gaan concentreren op onderhoud. Maar vooralsnog zitten we op de weg 8 jaar lang in de verbouwing.’

 

‘Hoe speelt Strukton daarop in?’ Wij hebben, gelet op de complexiteit van deze megaprojecten in de afgelopen 10 jaar geïnvesteerd in mensen, middelen en pps-projecten. Daaruit is een club van 20 experts ontstaan, die deze grote werken kunnen begeleiden. Om geld vrij te maken voor nieuwe investeringen hebben we de inkomsten van onze bestaande PPS-projecten verkocht en zijn de gelden ondergebracht in een investeringsfonds. We blijven overigens wel het management van deze projecten doen. Met de overname van bouwbedrijf Ooms per 1 januari hebben we onze wegenbouwtak landelijk op sterkte en zijn we klaar en geëquipeerd voor de uitdagingen van 2012. Dat betekent: bouwen aan de A2 en A15 (MaVa) en meedoen aan de aanbestedingen van de nieuwe grote projecten.’

 

‘Een zeer uitdagende periode want je begint bij de grote projecten eerst met slopen en afbreken, je gaat eerst door een dal voordat je kunt gaan opbouwen. Bij Maastricht hebben we het dal nu wel bereikt en kunnen we langzaam aan de opbouw beginnen. Bij MaVa zitten beginnen we net. Een fase, die we heel goed met de omgeving en met de weggebruikers moeten communiceren. Want die moeten eerst een tijd door de zure appel heen bijten voordat de werkzaamheden effect gaan opleveren.’

Verkeerskunde is een uitgave van ANWB.
© 2019 www.verkeerskunde.nl - alle rechten voorbehouden.