Nederland kan slecht standaardiseren, we staan onszelf in de weg

maandag 10 februari 2014 0 reacties 827x gelezen

Freek van der Valk, directeur SWARCO:  'Swarco NL is een pragmatisch bedrijf dat geen last heeft  van de Nederlandse zelfbevredigingsbehoefte’
Freek van der Valk, directeur SWARCO

Freek van der Valk, directeur SWARCO

Freek Van der Valk, gepokt en gemazeld in de Nederlandse verkeersindustrie vertrok na 17 dienstjaren bij Siemens en was 7 jaar lang directeur Verkeer bij Vialis. Hij maakte kennis met het Oostenrijkse Swarco, afkorting van Swarovski Company, en keert nu terug op de Nederlandse markt als directeur van Swarco NL.

Echt weg uit Nederland was Van der Valk overigens niet. ‘Ik woon in Katwijk, daar ben ik geboren en er moet toch wel heel wat gebeuren, wil ik uit dat dorp vertrekken. Momenteel houdt hij kantoor in Lijnden en runt daar – nu met 11 man – sinds 2 jaar Swarco Nederland BV. Deze eerste Nederlandse vestiging van het Oostenrijkse moederbedrijf, levert totaaloplossingen voor verkeer en verkeersmanagement: van wegmarkeringen tot lokale verkeersregelinstallaties tot complete verkeerscentrales en alles wat daartussen aan techniek en data ‘communiceert’.

Swarco NL vertegenwoordigt in Nederland de onderneming van Manfred Swarovski, nazaat  van de bekende kristalproducent D(aniel) Swarovski. Manfred Swarovski startte zijn onderneming  in 1969 met een restproduct van de kristalproductie. Hij verwerkte dat in verf en ontwikkelde daarmee een product waarmee reflecterende wegmarkeringen konden worden aangebracht. Begin jaren 90 van de vorige eeuw voegde hij verschillende, geselecteerde Europese ondernemingen aan zijn organisatie toe, waardoor deze Swarco-tak nu in alle wereld delen vestigingen heeft die een range aan verkeersoplossingen aanbiedt. Aan Van der Valk de uitdaging om de Swarco-productenlijn in Nederland te introduceren.

Hoe kijkt Van der Valk op dit punt van zijn loopbaan naar de Nederlandse markt?
We zijn in Nederland goed in het bedenken van oplossingen, maar minder goed in het doen. Een van de grootste hobbels in dit land. Dat komt omdat iedereen hier graag zijn eigen gang gaat, zijn eigen mening heeft en zijn eigen gelijk heeft. We kunnen daarom ook slecht standaardiseren. Je hoort dat ook bij Europese projecten. Die willen we niet graag uitrollen, want we bedenken liever zelf iets. We moeten overal een eigen stempel op drukken. Kijk naar de km-heffing. Die is gekild door het niet willen kiezen voor het uitbouwen van bestaande modellen, maar direct een ondenkbaar complex systeem te willen. De laatste versies waren naar mijn indruk niet reëel. We kijken graag wereldwijd, maar proberen vervolgens typisch Nederlandse producten te maken. Daarmee verbranden we zoveel uren en geld, en bestuderen we kasten vol. Met al dat geld hadden we achteraf het hele systeem van de km-heffing kunnen bekostigen. Kortom, we staan onszelf in de weg. 

Bij Swarco lijkt hij in zijn element. ‘Het is een pragmatisch bedrijf dat snel handelt en geen last heeft van wat ik ‘de typisch Nederlandse zelfbevredigingsbehoefte’ noem. Nieuwe producten sluiten vooral aan bij bestaande systemen en maken het voorgaande systeem beter, in plaats van weer een nieuw systeem te ontwikkelen. Swarco NL brengt dan ook vanuit die pragmatische filosofie wat er al is, maar door schaalvoordeel lager in prijs, dan wel in kwaliteit die zich laat betalen, denk aan de beschikbaarheidseisen in de nieuwere contractvormen zoals DBFM .

Wat doet Van der Valk in 2013 anders dan in 2012?
‘De organisatie is nu op gang aan het komen, dus de volgende stap in de levensfase van Swarco NL is gas geven. Wat mij betreft 130 km/uur.’

Welke algemene trends ziet Van der Valk in de wereld van verkeer en vervoer?
‘Een schralere markt waarbij nog meer moeite moet worden gedaan om opdrachten te verkrijgen. Grote vraag zal zijn: ‘wat gaan gemeenten besteden? Bij Rijkswaterstaat en provincies zal het minder schokkend zijn, verwacht ik.’

Hoe speelt Van der Valk daar op in?
‘Ik wil de groei in mijn bedrijf beheersbaar houden. Andere bedrijven praten over krimp. Mijn credo is: kennis,  pragmatisme en no-nonsense.’

Swarco is een Oostenrijks bedrijf, waar merk je dat aan?
‘Swarco acteert wereldwijd. Dat merk je niet alleen aan de cultuur en de bedrijfsfilosofie, maar dat zie je ook terug in de productenportfolio. Zo komen de verkeersregeltoestellen uit Denemarken, de verkeerlantaarns en bermdrips uit Oostenrijk, de verkeerscentrales uit Italië, sensoren uit Duitsland en de rotatiepanelen uit Engeland. Gaat het om wegmarkeringen, het basisproduct, dan komen die uit diverse landen. Het zijn dus internationale producten en systemen met herkenbare Nederlandse specificaties/koppelvlakken zoals HD 638 S1,  Ivera 2.1, CCOL-8, CDMS IDD en IRS versie 1.4, WKS 1.2.3, DVS.FE.IP versie 1.7 en ook DATEX II versie 2.2 een Europese standaard. Die laatste zouden Nederlandse verkeerskundigen veel meer moeten omarmen. Daarmee zou je kunnen komen tot de Nederlandse DVM exchange op Europees niveau. Datex (Data Exchange) is juist daarvoor bedoeld.’

Waar kijkt Van der Valk met spanning naar uit in 2013?
‘Natuurlijk wil ik mijn doelstellingen halen, dat betekent onder meer een rol spelen op het gebied van verkeerscentrales en -applicaties.’

Mijn grootste zorg?
‘Die vertel ik volgend jaar….’

Reageren

Invoer verplicht
Invoer verplicht
Invoer verplicht

 

 

















 

Legenda
Bij dit veld is invoer verplicht.

Verkeerskunde is een uitgave van ANWB.
© 2019 www.verkeerskunde.nl - alle rechten voorbehouden.