‘Onze voorsprong omzetten in een herkenbaar exportproduct’

maandag 10 februari 2014 0 reacties 149x gelezen

Frank Ottenhof, CEO Trinité: 'Als dit goed lukt, komt er een generatie producten vrij die gezamenlijk DVM-maatregelen uitvoeren'
Frank Ottenhof, CEO Trinité

Frank Ottenhof, CEO Trinité

‘Door de lange looptijden van veel projecten, ijlt de wereld van het verkeersmanagement stevig na op de algemene, financiële ontwikkelingen. Toch zal de actuele financiële onrust leiden tot minder budget bij de opdrachtgevers. Dat leidt tot minder projecten en tot meer concurrentiedruk. Het leuke hiervan is dat dit uitdaagt tot nieuwe innovaties’, zegt Frank Ottenhof, CEO Trinité Automation.

 

‘Wij zagen dit scenario al enige tijd geleden aankomen en hebben fors geïnvesteerd in een product (TrafficLink) waarbij de focus ligt op meer functionaliteit en het makkelijker zelf kunnen inrichten van het systeem door opdrachtgevers en resellers. Hierdoor wordt het makkelijker, sneller en dus goedkoper om verkeersmanagement uit te voeren.’  

 

Kijkt Ottenhof breder naar de wereld van verkeer en vervoer dan verwacht hij in 2013 een duidelijke versobering als gevolg van de voorgenomen bezuinigingen. ‘In combinatie hiermee zie je de trend om meer aan de markt over te laten. Belangrijke vraag daarbij is natuurlijk in welke mate, en tegen welke randvoorwaarden, bijvoorbeeld als het gaat om CO2-uitstoot of veiligheid, maar bijvoorbeeld ook als het gaat om het routeren van verkeer; dat is natuurlijk meer dan de kortste of snelste weg tussen twee punten. Kortom, het verschil tussen het netwerkoptimum en het persoonlijk optimum. Ook zal 2013 in het teken staan van de vraag hoe te komen tot een evenwichtige verdeling van het verkeersmanagement tussen publieke- en private uitvoering.

 

Hoe vertaalt Ottenhof deze trends terug naar de eigen bedrijfsvoering? ‘Ook wij volgen de bovenstaande ontwikkelingen op de voet maar onze bedrijfsvoering zal daar niet of nauwelijks door worden beïnvloed. Als relatieve jonge en ondernemende club zijn we altijd gefocust geweest op innovatie. Mede daardoor is kostenbeheersing en gericht investeren een belangrijk onderdeel van onze aanpak. Bovendien stonden de verwachte ontwikkelingen voor 2013 al in 2010 op onze agenda waardoor er ruim de gelegenheid was om hierop te anticiperen. 

 

Wij kijken dus met spanning uit naar een leuk en uitdagend jaar, waarin we kunnen laten zien wat we in huis hebben. Daarnaast is dynamisch verkeersmanagement voor Nederland echt een prachtig exportproduct. Niet iedereen realiseert zich dat Nederland behoorlijk voorop loopt als het gaat om DVM. Toch is dat duidelijk zichtbaar als je bijvoorbeeld rondkijkt op het ITS World Congress, zoals laatst in Wenen. Er gebeurt internationaal wel veel onderzoek, maar operationeel en grootschalig op de weg zie je nauwelijks concrete projecten. En al helemaal niet netwerkbreed of gebiedoverschrijdend.

 

Een losse verzameling projecten is geen exportproduct

Mijn grootste zorg is dat we deze voorsprong niet snel weten om te zetten in een, voor het buitenland, herkenbaar product. Een losse verzameling projecten is geen exportproduct, maar een verzameling succesvolle, maar gefragmenteerde oplossingen. Daarom werken wij inmiddels samen met opdrachtgevers en andere leveranciers aan de open communicatiestandaard: DVM-Exchange. De basis hierbij is het GGB-Handboek zoals in 2003 ontwikkeld door Rijkswaterstaat. De bedoeling is deze standaard zo in te richten dat verschillende leveranciers hun systemen hier naadloos in kunnen passen.

 

De ideale mix voor een concurrerende industrie

Op dit moment loopt er in Noord-Holland een eerste project om op deze basis systemen aan elkaar te koppelen. Als dit goed lukt, komt er een concrete eerste generatie producten vrij die gezamenlijk DVM-maatregelen uitvoeren. Vanaf dat moment ontstaat er voor opdrachtgevers de kans om vrijelijk te shoppen (geen vendor lock-in) en voor leveranciers de kans zich te specialiseren en gericht te investeren. Uit onderzoek van andere, gelijksoortige, markten en producten blijkt dit de ideale mix voor het bereiken van een concurrerende industrie met uitstekende exportmogelijkheden. Iets waar wij met spanning naar uitkijken.’

 

Reageren

Invoer verplicht
Invoer verplicht
Invoer verplicht

 

 

















 

Legenda
Bij dit veld is invoer verplicht.

Verkeerskunde is een uitgave van ANWB.
© 2019 www.verkeerskunde.nl - alle rechten voorbehouden.