'Aanbod van informatie neemt toe'

maandag 30 december 2013 Redactie Verkeerskunde 0 reacties 225x gelezen

Ruud Kymmell, accountmanager Ziut:  ‘De introductie van zelfrijdende auto’s kan nieuwe geldstromen genereren’
 Ruud Kymmell, accountmanager Ziut

Ruud Kymmell, accountmanager Ziut

Ziut is specialist in de buitenruimte op het gebied van licht, zicht en mobiliteit. ‘Verlichting, verkeerssystemen en camerabewaking, vanaf de tekentafel tot en met de uitvoering realiseren wij projecten’, aldus accountmanager Ruud Kymmell. Hij denkt dat wegbeheerders meer op kwaliteit en minder op kosten gaan letten.

 

‘We doen beheer en onderhoud en beschikken over een City control room. Als een wegbeheerder een VRI voorziet van communicatiemiddelen en een licentie zodat die VRI met ons communiceert, kunnen wij het verkeersmanagement doen en VRI`s beheren en aansturen. Deze control room kent een continue bemensing.’

 

Bewaak je kennis

Bij opdrachtgevers zie ik kennis weglekken door de vergrijzing van het personeel en het toenemen van combifuncties’, vertelt Kymmell. ‘Je ziet bijvoorbeeld meer en meer dat een civiele medewerker  de openbare verlichting erbij moet gaan beheren. Een andere trend is een toenemende clustering onder de wegbeheerders. Zij gaan vaker samenwerkingsverbanden aan voor inkoop of voor gemeenschappelijk beheer. Of ze zijn actief om systemen aan elkaar te koppelen. Overheden hebben daarnaast vaker verschillende denkbeelden over de verkeersafwikkeling. Zo wil de ene gemeente het autoverkeer zo snel mogelijk door een gebied loodsen, terwijl de andere gemeente ze meer wil tegenhouden. Dat betekent dat voor de weggebruiker een minder congruent verkeersbeeld ontstaat.’

 

Gratis of toch niet?

Een interessante trend is de verdere ontwikkeling van voertuig-voertuig communicatie en van voertuig-walcommunicatie. ‘Bij deze laatste toepassing is sprake van een wederkerige beïnvloeding. De opmars van incar-data levert aantrekkelijke mogelijkheden op om heel lokaal het verkeer anders te regelen. Auto`s kunnen bijvoorbeeld bij nadering van een kruispunt de VRI beïnvloeden. Duurdere types van Audi bieden nu al de mogelijkheid om verkeersborden te herkennen. Het introduceren van zelfrijdende auto`s kan andere geldstromen genereren op het gebied van mobiliteit. En er kan discussie ontstaan of de overheid zulke sturingsinformatie wel of niet gratis moet leveren. Kan de consument niet extra voor zulke voorzieningen betalen?’

 

Het wordt er niet makkelijker op

‘Op de markt komen meer maatoplossingen. Een voorbeeld hiervan is een installatie voor toeritdocering bij een rotonde in Woudenberg. Een bepaalde richting krijgt langer rood om het aantal voertuigen op de rotonde te kunnen verminderen. Daarnaast zorgen toenemende verschillen tussen regimes van verschillende wegbeheerders ook voor meer verwarring. Het aanbod van informatie neemt toe, maar dat maakt het leven van de weggebruiker gecompliceerder. Wie een gemeentegrens passeert, ziet steeds meer afwijkende kleuren, masten en symbolen. Functioneel en beheertechnisch is dat lastig. Het verschuiven van kennis van overheden naar marktpartijen, inclusief het inkrimpen van overheidsapparaten, stimuleert efficiency op straat. Het accent ligt meer op levensduurverlenging en total costs of ownership. Ik voorzie dat wegbeheerders minder nadruk leggen op laagste prijs.’

 

Systemen moeten betrouwbaar zijn en blijven

Voor 2014 wil Kymmell een stevig pleidooi houden voor goed onderhoud. ‘Het lijkt een open deur dat informatie en apparaten betrouwbaar moet zijn. Maar in de praktijk zien wij bijvoorbeeld dat detectielussen niet goed functioneren en te laat worden hersteld. Wanneer deze installaties onderdeel zijn van grotere netwerksystemen, presteert het hele systeem minder. Dat komt de doorstroming niet ten goede. Het verder weglekken van kennis betekent dat overheden hun wegbeheer meer op afstand zetten. We gaan meer doen aan opleidingstrajecten en zetten ons in voor het behoud van kennis.  Ik voorzie meer projecten met betrekking tot de hele levenscyclus van systemen. Niet goedkoop inkopen en na een jaar veel moeite doen om het geheel op te lappen, wel iets duurders aanschaffen dat drie keer zo lang meegaat. Tot slot verwacht ik dat we onze control room meer kunnen inzetten.’

Reageren

Invoer verplicht
Invoer verplicht
Invoer verplicht

 

 

















 

Legenda
Bij dit veld is invoer verplicht.

Verkeerskunde is een uitgave van ANWB.
© 2019 www.verkeerskunde.nl - alle rechten voorbehouden.