Efficiënte, betrouwbare mobiliteitskeuzes door big data

maandag 30 december 2013 Redactie Verkeerskunde 0 reacties 242x gelezen

Jos van Kleef, directeur Goudappel Groep: ‘verkeerskunde wordt een driepoot van ordening, gedrag en technologie’

Jos van Kleef, algemeen directeur Goudappel Groep

Jos van Kleef, algemeen directeur Goudappel Groep

‘Good morning, auto of fiets, dadelijk of over drie kwartier? Smartphone, tablet of phablet informeren over wanneer en waarmee je het beste naar je werk kunt gaan. Big data zorgt voor efficiënte en betrouwbare keuzes. Neem nog een kop thee, don’t worry’. De belangrijkste trend in mobiliteit is zonder meer big data, zegt Jos van Kleef, algemeen directeur van Goudappel Groep.

Van Kleef is 10 tot 15 jaar actief op het gebied van verkeersmanagement en intelligente transportsystemen, ITS. ‘De mogelijkheden van big data zijn enorm. Het  wordt hét overkoepelend thema voor de toekomst, ook voor verkeer en vervoer. Wat je met data kunt, neemt enorm toe, onder meer op het gebied van verkeersmodellen. Voor ons met een marktaandeel, uitermate interessant. De big data zullen ook een nieuwe generatie verkeersmodellen voortbrengen, waarbij de nauwkeurigheid van de modellen enorm wordt vergroot en de actualiteit toeneemt. Ook bij modellering van de lange termijn neemt de precisie toe.’

Verdergaande individualisering

Data koppelen aan individualiseren (ook een trend), is een andere ontwikkeling, vervolgt Van Kleef. ‘Inzichten in huidige of toekomstige verkeers- en vervoerstromen kunnen worden gebruikt voor individuen. Die hebben behoefte aan specifieke informatie. Bijvoorbeeld over het riool dat in Utrecht openligt. Je meldt je aan via je smartphone en krijgt op maat gesneden informatie over de toestand op de weg. Daarmee is de mobilist gebaat en de overheid. Zo wordt de capaciteit beter benut en maakt de informatie betere planning mogelijk.’

Ordening en gedrag blijven

Van Kleef ziet in 2014 drie pijlers ontstaan in het vakgebied, ieder met een belangrijke positie van big data. ‘Het vak is uiteraard groot geworden door ‘ordening’. Dat heeft de planning en infrastructuur opgeleverd waar Nederland beroemd om is. Daarnaast heeft slimme technologie inmiddels een zelfstandige positie gekregen. De derde pijler is het domein van de sociale wetenschap over gedragsbeïnvloeding. Ook die pijler blijft belangrijk, zowel grootschalig als kleinschalig.

Kleef vervolgt: ‘Klein’ is het nieuwe groot. We doen steeds vaker kleinschalige interventies voor en met een specifieke doelgroep, rond een school bijvoorbeeld. Een groter, maar specifiek doelgroepgericht project is Spitsmijden in Utrecht. Deelnemers worden eerst beloond voor het buiten de spits reizen. Daarnaast worden alternatieven geboden. En wat blijkt? Ook zonder beloning mijdt 50 procent van de deelnemers de spits. Dit betekent dat het instrument, dat overheidsgestuurd van sart is gegaan, ook toekomst heeft bij kleinere budgetten.’

Nieuwe ordening van partijen

Een volgende tendens ziet Van Kleef in het verder doorzetten van meer marktwerking. ‘We zitten in een transitie, in een overgang naar een nieuwe ordening van partijen. Nieuwe partners zijn bijvoorbeeld Ikea en Snowworld in Zoetermeer. Deze bedrijven kunnen hun voordeel doen met het inzetten van sturingsinstrumenten op het gebied van verkeer.’

2014: een nieuw bedrijf, vol ervaring

Wat Goudappel in 2014 anders doet dan in 2013? ‘Wij gaan met een nieuw bedrijf de markt op: DAT.Mobility. Nieuw, en al vol ervaring. We bundelen namelijk al onze expertise rond IT en mobiliteit in deze groeikern. Dat zijn nu al zo’n 40 IT-specialisten die samen met hun collega’s van andere bedrijfsonderdelen werken aan slimme, geïntegreerde producten, systemen en diensten. Denk bijvoorbeeld aan reisinformatiediensten, big data-analyses, realtime verkeersmodellen en slimme apps. Daarbij blijven we een breed palet bieden en betreden ook nieuwe toepassingsgebieden, namelijk de logistieke sector. De wereld van vrachtverkeer en goederentransport kan veel profijt hebben van inzichten opgedaan in verkeersmanagement.’

Reageren

Invoer verplicht
Invoer verplicht
Invoer verplicht

 

 

















 

Legenda
Bij dit veld is invoer verplicht.

Verkeerskunde is een uitgave van ANWB.
© 2019 www.verkeerskunde.nl - alle rechten voorbehouden.