Smart City, goed concept, nu de technologie

maandag 30 december 2013 Redactie Verkeerskunde 0 reacties 138x gelezen

Ido Wentink, manager marketing en communicatie Nedap/AVI:  ‘Een potentieel Nederlands exportproduct is stadstoegang’

Ido Wentink, manager marketing en communicatie Nedap/AVI

Ido Wentink, manager marketing en communicatie Nedap/AVI

‘Ik zie meer aandacht voor het concept Smart City. Veelbelovende vergezichten, waarvoor de bijbehorende concrete technologie nog ontbreekt. Het denken in Intelligent Transport Systems (ITS) krijgt verder vorm en binnen stedelijke agglomeraties zie je gebieden ontstaan met een eigen verkeersmanagement, zoals luchthavens, grote ziekenhuizen of campussen. Aan het woord, Ido Wentink, manager marketing en communicatie bij Nedap/AVI.

 

Wentink: ‘Wij zijn een internationaal opererende, ontwikkelaar van RFID (Radio Frequency Identification)-systemen voor identificatie en detectie. Dat betreft zowel voertuigen als personen. De systemen hebben vooral tot doel om de verkeersdoorstroming te optimaliseren, monitoren en beheren. Ook kan de verkeersveiligheid centraal staan, of het beveiligen van bedrijfsgebouwen of bedrijventerreinen. Wij bedenken de hardware voor de readers en de sensoren en zorgen voor de integratie binnen totaaloplossingen die in de praktijk het werk doen. Nederland is de thuisbasis voor verkoopkantoren in de VS, Italië, Dubai en Singapore.

 

Welke trends ziet Nedap/AVI in de komende jaren als het gaat om verkeer en vervoer?

Het parkeren in brede zin krijgt steeds meer aandacht binnen stedelijke mobiliteit. De bewustwording dat het straatparkeren hierbij een belangrijk beleidsinstrument kan zijn, neemt verder toe. Terwijl in dorpen en steden de meeste parkeerplekken op straatniveau zijn, ontbreken de data over het gebruik ervan. Dat zal snel veranderen met innovatieve technologie. Wij beschikken over draadloze grondsensoren die per parkeerplek detecteren of er een auto staat en hoe lang. Nadat we er in 2006 een innovatieprijs voor wonnen, zijn er verschillende pilots gehouden en projecten gestart. De laatste jaren zie ik dat meer gemeenten meegaan in deze ontwikkeling. Ik verwacht dat deze trend doorzet.

 

In plaats van bijvoorbeeld te besluiten een nieuwe parkeergarage te bouwen is het de moeite waard om eerst integraal het beschikbare parkeerareaal in beeld te brengen. En vervolgens te kijken hoe dat aanbod optimaal kan worden benut. In Kortrijk (België) bijvoorbeeld, worden automobilisten effectief verwezen naar een parkeerplek op straat, gratis en vlak voor de winkel, wanneer ze binnen een half uur weg zullen zijn. Wie langer nodig heeft, krijgt een plaats in de parkeergarage. Wereldwijd neemt de belangstelling toe voor onze sensorsystemen. In New York loopt bijvoorbeeld een heel spannende pilot 'way finding’.

 

Welke trends ziet u al in 2014?

‘Ik zie meer aandacht komen voor het concept Smart City. Dat zijn veelbelovende vergezichten, waar de bijbehorende concrete technologie nog voor ontbreekt. Ook krijgt het denken in Intelligent Transport Systems (ITS) verder vorm. Meer op elkaar inspelende technologie in infrastructuur en in voertuigen, vooral toegepast binnen stedelijke omgevingen.

 

Binnen stedelijke agglomeraties neemt de belangstelling toe voor specifieke gebieden die een eigen verkeersmanagement krijgen. Luchthavens bijvoorbeeld, zijn vaak kleine steden op zich. Of neem grote ziekenhuizen die het verkeer vaak in piektijden moeten verwerken. Of universiteitsterreinen die zich willen ontwikkelen tot een echte campus. Komend jaar besteden wij meer aandacht aan het creëren van draagvlak voor deze toepassingen.

 

Daarnaast komen steeds meer creatievere parkeerconcepten op de markt. Neem het truckvervoer. Je kunt chauffeurs informatie bieden langs snelwegen of op haventerreinen en hen verwijzen naar beschikbare parkeerterreinen voor trucks. Zij kunnen dan vlot laden en lossen, en toch voldoen aan de wettelijke eisen van bijvoorbeeld de rusttijden.

 

Een potentieel Nederlands exportproduct is stadstoegang. We hebben intussen al veel ervaring opgedaan met het effectief en selectief toelaten van verkeer in voetgangersgebieden en verwante locaties.’

 

Wat doet u volgend jaar anders dan in 2013?

‘Wij stappen niet af van activiteiten die we momenteel doen, we zetten daar juist steviger op in.’

Reageren

Invoer verplicht
Invoer verplicht
Invoer verplicht

 

 

















 

Legenda
Bij dit veld is invoer verplicht.

Verkeerskunde is een uitgave van ANWB.
© 2019 www.verkeerskunde.nl - alle rechten voorbehouden.