Volvo investeert in autonoom rijden en veiligheid

maandag 30 december 2013 Redactie Verkeerskunde 0 reacties 522x gelezen

Femke Bruggeman, PR Manager, Volvo Cars Nederland B.V.: ‘In 2020 vallen er geen doden of gewonden meer waar een Volvo bij betrokken is. Een zeer ambitieuze doelstelling, die je toch waar moet maken! Daar werken we dan ook aan.’
Femke Bruggeman, PR Manager, Volvo Cars Nederland BV

Femke Bruggeman, PR Manager, Volvo Cars Nederland BV

De auto van de toekomst rijdt autonoom. De bestuurder kan straks tijdens het rijden probleemloos de krant lezen, telefonisch vergaderen of misschien zelfs een dutje doen. Dat is de verwachting van Volvo Cars, die zich nu al aan het voorbereiden is op deze in haar ogen ‘onvermijdelijke ontwikkeling’. Aan het woord is Femke Bruggeman, PR Manager van Volv

Niet alleen het comfort, ook de veiligheid zal dankzij het autonoom rijden toenemen, voorziet Bruggeman, ‘bovendien is er een forse brandstofbesparing te verwachten als auto’s straks zelf sturen, remmen en accelereren. Om van een soepel doorstromen van het verkeer maar te zwijgen.

Autonoom rijden zal waarschijnlijk niet op elk traject van het Nederlands wegennet kunnen gebeuren, vervolgt, Bruggeman, ‘want de infrastructuur heeft behoorlijk wat aanpassingen nodig, het zal vast niet gebeuren dat de overheid voor elke secundaire weg de benodigde investeringen zal doen. Maar wie bijvoorbeeld op de A2 van Maastricht naar Amsterdam wil rijden, zal dat op termijn letterlijk op de automaat kunnen doen.’

Generatie na ons wil zichzelf bedienende auto’s
Al eerder- in 2012- heeft Volvo in het Europese project SARTRE (Safe Road Trains for the Environment) aangetoond dat automatisch bestuurde auto’s veilig achter elkaar kunnen rijden, hierbij bleken snelheden tot 90 km per uur haalbaar. ‘Je kunt wel zeggen dat je een dergelijke ontwikkeling niet wilt, bijvoorbeeld omdat je liever ziet dat iemand twee handen aan het stuur heeft, maar de generatie die na ons komt denkt daar waarschijnlijk heel anders over,’verduidelijkt Bruggeman, ‘uit verschillende studies blijkt bijvoorbeeld dat ongeveer de helft van de automobilisten tussen 18 en 35 jaar belangstelling heeft voor zichzelf bedienende auto’s, omdat ze dan tijdens het rijden andere dingen kunnen doen, bijvoorbeeld mobiel bellen of internetten.’

Het zal volgens Bruggeman nog wel 15 jaar duren voordat dit toekomstbeeld tot uitvoer zal komen, wat niet weg neemt dat Volvo nu al volop bezig om de technieken te ontwikkelen die voor de introductie van autonoom rijden noodzakelijk zullen zijn. Zoals de Adaptieve Cruise Controle, een techniek die de nieuwe generatie Volvo’s eind 2014 standaard aan boord zal krijgen. Het systeem zorgt ervoor dat de bestuurder automatisch in de rijbaan blijft, waarbij de auto precies het rijgedrag van de voorganger kopieert. Ook het project rond de ‘zelf parkerende’ auto ligt in het verlengde van dezelfde gedachtegang. Het idee hierbij is dat een auto zelfstandig een vrije parkeerplek zoekt, terwijl de bestuurder is uitgestapt bij binnenkomst van een parkeerterrein. De techniek van autonoom rijden is hierbij gecombineerd met een technologie om voetgangers en andere weggebruikers te detecteren.

Wereldprimeur: voetgangersdetectie bij nacht
Het registreren van andere weggebruikers komt ook aan de orde binnen het Pedestrian Detection project. Volgens Volvo gaat het hier om een wereldprimeur, waarbij detectiemethoden en automatische remtechnieken het mogelijk maken om in het donker op de aanwezigheid van voetgangers, maar ook van fietser en auto’s te reageren. ‘Dat systeem hadden we al eerder bij de Volvo S60 geïntroduceerd, maar die techniek werkte alleen overdag,’ vertelt Bruggeman, ‘het blijkt dat tot 40 procent van de ongelukken wereldwijd in het donker gebeuren. Vandaar dat wij hebben gezegd dat dergelijke systemen ook in het donker moeten werken.’

2014: binnen de ‘strepen’ rijden
Een techniek waarbij het verbeteren van de veiligheid nog meer voorop staat is het detectiesysteem Road Edge Detection dat Volvo van 2014 wil gaan toepassen. Dit systeem legt vast wanneer een auto te dicht bij de kant van de weg dreigt te komen, vervolgens kan een ‘stuurassist’ ingrijpen en ervoor zorgen dat de auto weer terug naar de rijbaan gaat. Het bijzondere hierbij is dat het detectiesysteem ook werkt bij wegen waar geen wegmarkering aanwezig is.

2020: geen doden en gewonden
‘Als je aan mensen vraagt waar Volvo voor staat, dan is het vooral veiligheid,’ aldus Bruggeman, ‘Wil je die positie waarmaken, dan moet je blijven investeren op dit gebied. Dat is bijvoorbeeld te zien bij de Volvo XC90, die eind 2014 op de markt komt, en die met tal van dit soort baanbrekende veiligheidstechnieken zal zijn uitgerust. We hebben daarnaast ook een visie gepubliceerd dat er in 2020 geen doden of gewonden meer zullen vallen waar een Volvo bij betrokken is. Dat is een zeer ambitieuze doelstelling, die je toch waar zal moeten maken! Daar werken we dan ook aan.’  

Reageren

Invoer verplicht
Invoer verplicht
Invoer verplicht

 

 

















 

Legenda
Bij dit veld is invoer verplicht.

Verkeerskunde is een uitgave van ANWB.
© 2019 www.verkeerskunde.nl - alle rechten voorbehouden.