Voor het eerst zien we een krimpende markt voor parkeren

maandag 26 januari 2015 Monique Pluijm 0 reacties 162x gelezen

Sinds enkele jaren zien we een krimpende markt voor winkels en parkeren, aldus Monique Pluijm. En toch ziet zij dit niet alleen als een bedreiging, maar ook als een kans. Want hoewel de krimp vooral veroorzaakt wordt door digitalisering, kan parkeren dankzij dezelfde digitalisering nu ook eindelijk een gastvrije individuele dienstverlening worden.

Monique Pluijm is projectmanager en senior adviseur bij Empaction en daarnaast voorzitter van de Vexpan

Monique Pluijm is projectmanager en senior adviseur bij Empaction en daarnaast voorzitter van de Vexpan

Ik zie een aantal trends en daar komen steeds dezelfde drie woorden in voor: indivualisering, digitalisering en dienstverlening. Kijk naar alle ZZP-ers, die ieder voor zich een eigen vorm van dienstverlening aanbieden. Internet is het medium en centrale regulering neemt af. Kijk maar naar concepten als Uber en Airbnb, diensten die zich via zelfregulering en internet ontwikkelen tot een groeiende  consumer community, waarvan mensen op een hele individuele manier gebruik van maken. Iets vergelijkbaars doet zich voor in de retail. Het funshoppen zal blijven, maar het feitelijke en functionele kopen gebeurt steeds meer via internet. Zelfs het bezorgen van spullen gaat steeds meer op basis van individuele wensen naar tijd en plaats van afgifte. Moest je vroeger nog tussen 9 en 5 thuisblijven voor het bezorgen van goederen, tegenwoordig kan dat waar je maar wilt en op welk tijdstip het jou het beste uitkomt, zelfs al op dezelfde dag.

Deze trends vertalen zich ook door naar het werkveld parkeren. In winkelgebieden zal er steeds minder behoefte zijn aan winkelvolume en daardoor ook aan parkeercapaciteit. Daar moet iedereen nog wel even aan wennen, want voor het eerst zien we een krimpende markt voor winkelen en parkeren. Ondertussen zie je in sommige steden nog steeds de neiging om het winkelvolume  uit te breiden. Maar een aantrekkelijke stad bouw je meer met kwaliteit dan met  kwantiteit. Tegelijkertijd zie je ook steeds meer pop-upstores om leegstand te vullen. Deze trend is dus tweeledig: teruglopende huurinkomsten en teruglopende parkeerinkomsten. En dat kan niet doorgaan. 

Een tweede vertaling in parkeren is de digitalisering. We kunnen daarmee nu de slag maken om het betalen voor parkeren naar de achtergrond te dringen. Bij telefoneren rekenen we ook niet na ieder gesprek af, maar achteraf per periode. Dat kan dankzij de digitalisering ook met parkeren. Daarmee wordt parkeren in de beleving van de consument meer een vorm van dienstverlening en is het niet langer een laatste betaalplicht na een gezellig avondje uit. In onze gesprekken met gemeenten noemen we dat ‘gastvrij parkeren’. Als spin off daarvan zien we een betere en vriendelijker dienstverlening, geen chagrijn meer van parkeerboetes en ook een betere setting voor de politiek.

Bedreigingen
Ik vind het moeilijk om de grootste bedreiging voor het vakgebied parkeren te benoemen. De genoemde krimpende markt is natuurlijk nieuw en daardoor wel wennen, ook voor de politiek. En je ziet nog steeds dat winkeliers roepen ‘schaf die parkeerbelasting af, dan neemt de winkelomzet weer toe. Sommige gemeenten geven daar ook gehoor aan. Maar ik vind het in de regel een teken van ontkenning. Wij zeggen binnen ons bedrijf: de winkel van gisteren is niet meer de winkel van morgen. Je moet als retailer en als politiek meebewegen met de trend en niet steeds ad hoc maatregelen nemen, want daarmee kun je een trend niet volgen.

Dat geldt overigens ook voor marktpartijen. Denk aan kentekenbetalen. Dat is vanuit efficiency een nuttige stap, maar de prijs voor de burger is vooralsnog erg  hoog. De meeste Veel mensen kennen hun kenteken niet. Daar moeten simpelere manieren voor komen.  Ga alsjeblieft vooral gezamenlijk iets ontwikkelen, niet iedereen iets anders.

Kansen
Kansen zitten in het versterken van die individuele digitaal gestuurde dienstverlening. Dat wordt mogelijk met allerlei data die steeds meer beschikbaar komt. De klant wordt dan al tijdens het rijden naar de beste parkeerplek gestuurd. Daardoor raakt het rondjes rijden tot het verleden en kan de klant meer tijd doorbrengen op de bestemming. En als je dan ook nog achteraf kunt betalen, dan draait de cirkel weer de goeie kant op en wordt parkeren een individuele digitale klantgerichte vriendelijke dienstverlening.’

Over de auteur
Monique Pluijm is projectmanager en senior adviseur bij Empaction en daarnaast voorzitter van de Vexpan.


‘Vanuit Empaction vertalen mijn collega’s en ik onze visie op ‘gastvrij parkeren’ in parkeerdiensten en adviezen aan gemeenten. Als Vexpan dragen we globale trends uit en bevorderen we kennisverspreiding en kennisdeling in de parkeer- en mobiliteitssector.   

Reageren

Invoer verplicht
Invoer verplicht
Invoer verplicht

 

 

















 

Legenda
Bij dit veld is invoer verplicht.

Verkeerskunde is een uitgave van ANWB.
© 2019 www.verkeerskunde.nl - alle rechten voorbehouden.