Trends 2018

Extra uitgave, december 2017

Jaargang 7

 

38 interviews met vertegenwoordigers uit de wetenschap, overheid, onderzoek, markt en advisering

 

Uitleg bij de cover

Droom van de stad

 

'Rients Dijkstra, stedenbouwkundige bij Maxwan architects+urbanist en hoogleraar urban design aan de TU Delft, vroeg zijn collega-ontwerpers om eens vrij te dromen over de straat van de toekomst waarin de stad het zelfrijdend voertuig volledig omarmt. Dijkstra vroeg dit op basis van studieresultaten, op basis van een beeld van een zelfrijdend voertuig waar hij prompt verliefd op werd (rijdend glazen kantoor dat je naar welke mooie plek dan ook kunt laten rijden) en op basis van het uitgangspunt dat niet de auto- en software-industrie bepalen hoe het vervoertuig zich zal moeten gedragen, maar de gebruikers van de grote steden. Hun doel is een leefbare stad, voertuigen zijn daarvoor een middel. Kijk je zo naar het zelfrijdend voertuig dan kom je op een concept waarvan je als stad de snelheid  en het aanpassingsvermogen bepaalt en het laat verdwijnen als het niets meer te doen heeft. Die droom ziet u op de cover.  

Realistisch? Dijkstra: ‘Als we blijven denken zoals we denken, zal het zelfrijdend voertuig vastlopen in het stadsverkeer, maar als we met passie over alternatieven nadenken, kan deze droom realiteit worden.’

 

Klik hier voor het voorwoord 

Inhoud Trends 2018

  • Mobiliteit staat aan de rand van een nieuw tijdperk Mobiliteit staat aan de rand van een nieuw tijdperk Het systeem ‘auto’ loopt tegen zijn grenzen aan. We zijn hoognodig toe aan iets anders en daar zijn de geesten eindelijk rijp voor. Dat ziet ‘mobiliteitsfilosoof’ Kris Peeters... 21 december Maarten Reith
  • Beter-Benutten-trends en trends tijdens Beter Benutten Beter-Benutten-trends en trends tijdens Beter Benutten Zes jaar was Jan Bert Dijkstra hét gezicht van het programma Beter Benutten. Dit programma loopt nu af. Hoe kijkt Dijkstra hierop terug? Welke trends nam hij waar gedurende het... 20 december Nettie Bakker
  • De voetganger is een sluitpost De voetganger is een sluitpost In mei kwam er een abrupt einde aan zeven jaar Zwols wethouderschap voor Filip van As. De politieke realiteit was dat Van As zich te weinig gesteund voelde voor zijn... 20 december Vincent Wever
  • Free Floating Overlast Free Floating Overlast ‘Als je als overheid het aantal auto’s wil beperken door het stimuleren van auto- of fietsdelen, kies dan voor een systeem dat daadwerkelijk het aantal auto’s of fietsen... 20 december De parkeermeneer
  • Voetganger krijgt nog meer aandacht in 2018 Voetganger krijgt nog meer aandacht in 2018 Meer aandacht en meer ruimte voor de voetganger, die trend wordt zeker voortgezet in 2018. De gemeente Amsterdam wacht een spannend jaar: wat gebeurt er met loopstromen als de... 20 december Karin Broer
  • De opmars van Placemaking De opmars van Placemaking Vakjournalist Derk van der Laan signaleert de trend Placemaking. Hij is zelf een van de ondersteuners van de methode, die in korte tijd enorm is gegroeid. Het gaat om het... 20 december Derk van der Laan
  • Zuid-Holland stimuleert innovaties in mobiliteit Zuid-Holland stimuleert innovaties in mobiliteit Mensen blijven reizen, zelfs meer. Ook in de krimpgebieden. Daar stappen mensen nu sneller in de auto omdat voorzieningen verder weg zijn, of ze pakken de elektrische fiets. Dat... 20 december Maarten Reith
  • Individuele fietsbeleving en datafusie Individuele fietsbeleving en datafusie Toegepast wetenschappelijk onderzoek op hbo-instellingen speelt een steeds grotere rol in de maatschappij. De NHTV ontwikkelde op basis van combinaties van bestaande technologie... 19 december Leonie Walta
  • Datastromen komen steeds meer samen en fuseren dus Datastromen komen steeds meer samen en fuseren dus Niels van Oort (39) is een echte ov-man die onderzoek en praktijk graag combineert. In zijn professionele leven is dat ook terug te zien: hij werkt voor zowel Goudappel Coffeng... 19 december Vincent Wever
  • Duurzaam vervoer in gezonde, compacte en leefbare binnenstad Duurzaam vervoer in gezonde, compacte en leefbare binnenstad Gezonde verstedelijking vraagt veranderingen in mobiliteit en ruimte. Zo zou de overgang naar elektrisch vervoer moeten samengaan met een andere inrichting van de binnensteden,... 19 december Leonie Walta

Inhoud Trends 2018

  • Smart mobility wordt zichtbaar Smart mobility wordt zichtbaar Op het gebied van mobiliteit is er behoorlijk wat veranderd de afgelopen jaren. Die ontwikkeling heeft zich in 2017 nog eens versterkt doorgezet, is de indruk van Patrick Duwel,... 20 december Yvonne Ton
  • Meer data, meer expertise Meer data, meer expertise Voor een goed advies zijn goede, betrouwbare data nodig, zegt Wouter Steenstra. Hij is CTO (chief technology officer) bij Monit data, een bedrijf dat dit jaar zelfstandig is... 20 december Maurits van den Toorn
  • Automatisch parkeren in de lift Automatisch parkeren in de lift Arthur van Brink houdt zich als algemeen directeur van Lödige Benelux vooral bezig met volautomatische parkeersystemen. Het bedrijf levert daarnaast autoliften en... 20 december Peter Bekkering
  • Met data kun je emoties objectiveren Met data kun je emoties objectiveren Ontwikkelingen in de stedelijke omgeving, de populariteit van de fiets én bereikbaarheid. Drie onderwerpen en drie goede redenen om hier anders dan met de traditionele... 19 december Nettie Bakker
  • 'Mobiliteit is vooral ontmoeten' 'Mobiliteit is vooral ontmoeten' De Loendersloot Groep is een fullservice adviesbureau op het gebied van verkeer en mobiliteit, gevestigd in het Dutch Bicycle Centre te Nijmegen. In 2018 viert het bedrijf zijn... 19 december Maarten Reith
  • In-car-adviezen gaat het winnen van overheidsinfo In-car-adviezen gaat het winnen van overheidsinfo De in-car-adviezen gaan een enorme vlucht nemen, want ze zijn veel nauwkeuriger dan de informatie die de overheid kan geven. Dat zegt Andy Berkouwer, sales manager Nederland... 19 december Maurits van den Toorn
  • ‘Wij zijn voorbereid op de vragen van morgen’ ‘Wij zijn voorbereid op de vragen van morgen’ Het is een kwestie van tijd, maar het verkeersmodel wordt een tool volgens open source en voor iedereen beschikbaar. Dit is het eindbeeld waar Tim Adema, hoofd kenniscluster... 19 december Nettie Bakker
  • Digitalisering en deeleconomie Digitalisering en deeleconomie De digitalisering van de samenleving en de opkomst van de deeleconomie noemt Jillis Mani van InTraffic, IT-specialist voor de verkeers- en vervoermarkt, als belangrijke trends... 19 december Jurgen van Dijk
  • Zo objectief mogelijk meten Zo objectief mogelijk meten De voorziening van het nieuws leidt tot parallelle waarheden. Iedereen trekt zijn eigen conclusies, stelt Jacob de Vries van onderzoeksbureau voor verkeer en mobiliteit... 19 december Jurgen van Dijk
  • Als je tóch moet betalen, dan zo makkelijk mogelijk Als je tóch moet betalen, dan zo makkelijk mogelijk Hoe zorg je er enerzijds voor dat het bestaande parkeerareaal beter wordt benut en anderzijds dat de eindgebruiker zoveel mogelijk wordt ontzorgd? Om dat te bewerkstelligen... 19 december Peter Bekkering
  • Blijf in gesprek over dataprivacy Blijf in gesprek over dataprivacy De grote platforms zoals Google rukken op in het verkeersdomein. Zij richten zich op het individu. Ondertussen verliezen operators in de verkeerscentrales steeds meer werk aan... 19 december Nettie Bakker
  • Fraai, flexibel en energieneutraal Fraai, flexibel en energieneutraal Parkeergarages worden steeds vaker fraaie eyecatchers. Dat is een van de trends die Jeroen Drenth, commercieel directeur bij Continental Car Parks, het afgelopen jaar heeft... 19 december Peter Bekkering
  • Parkeernorm blokkeert parkeerareaal Beter Benutten Parkeernorm blokkeert parkeerareaal Beter Benutten Gemeenten en ontwikkelaars lopen vast in hun dialoog om tot parkeeroplossingen te komen die recht doen aan actuele inzichten in autobezit en -gebruik, het toepassen van nieuwe... 19 december Peter Bekkering
  • 'Collectiviseren is een markt-concept, meer dan delen' 'Collectiviseren is een markt-concept, meer dan delen' ‘Misschien komen er wel voertuigen van 80 centimeter breed waar vier mensen in kunnen die heel weinig energie gebruiken.’ Johan Diepens, directeur/eigenaar van Mobycon, verwacht... 19 december Karin Broer
  • Hoe verbind je mensen, systemen en dingen? Hoe verbind je mensen, systemen en dingen? ‘De belangrijkste trend is ‘verbondenheid’ van mensen, systemen en dingen. En hoe werk je als bedrijf aan de stad van de toekomst en kies je het juiste businessmodel?’ Een... 19 december Nettie Bakker
  • Verkeersborden mogelijk ooit fysiek overbodig Verkeersborden mogelijk ooit fysiek overbodig Van oorsprong is Via van Dalen een leverings- en plaatsingsbedrijf van verkeergerelateerde materialen. Het groeide uit tot een verkeerskundig adviesbureau dat naast inspectie en... 19 december Maarten Reith
  • E-bus zoekt architect voor een gezonde stad E-bus zoekt architect voor een gezonde stad De tijd dat architectuur en infrastructuur los van elkaar opereren, is voorbij. We hebben de term Infratecture reeds langs horen komen, maar de ontwikkelingen gaan al veel... 19 december Reinoud Schaatsbergen
  • Vraaggericht mobiliteits-pakket Vraaggericht mobiliteits-pakket De hedendaagse consument wil geen losse ov-ritten, maar mobiliteitspakketten. Vervoerders ontwikkelen daarom Mobility-as-a-Service-concepten. Een transitie van vraag- naar... 19 december Peter Bekkering
  • Wacht niet op smart mobility Wacht niet op smart mobility De verdiensten van smart mobility voor de problemen van vandaag lijken overschat te worden. De verwachtingen zijn soms zo hooggespannen dat ze verlammend werken. In afwachting... 19 december Yvonne Ton
  • 'Met smart mobility verandert Vialis van koers 'Met smart mobility verandert Vialis van koers De wereld van smart mobility is sterk in beweging. Door de beschikbaarheid van meer data en nieuwe technologieën komen innovatieve verkeersoplossingen binnen bereik. Ook de... 19 december Yvonne Ton
  • Proactieve informatie Proactieve informatie Doordat steeds meer data beschikbaar komen wordt het mogelijk om nauwkeurigere voorspellingen te doen over verkeersstromen, zowel voor de korte als de lange termijn, voorziet... 19 december Yvonne Ton
  • Easypath lift mee op vraag naar slimme fietsinfra Easypath lift mee op vraag naar slimme fietsinfra In een snel veranderende wereld waarin technologie wordt ingezet om steden duurzamer en leefbaarder te maken neemt de behoefte aan slimme infra toe, constateert directeur Job... 19 december Yvonne Ton
  • 'Gemeente, zoek de markt op' 'Gemeente, zoek de markt op' De nieuwe mogelijkheden van smart mobility verbeteren het verkeersmanagement van gemeenten. Door samenwerking met de markt zijn kansen op korte termijn al te verzilveren. Robbin... 19 december Maarten Reith
  • Het optimale oppervlak Het optimale oppervlak Triflex is leverancier van vloeibare kunststoffen voor vloeren, afdichtingssystemen en markeringen. Met hoogwaardige, bewezen duurzame producten en systemen bedenkt Triflex... 19 december Peter Bekkering
  • Elektrische voertuigen, parkeerdruk en PaaS Elektrische voertuigen, parkeerdruk en PaaS De doorbraak van elektrische voertuigen, de parkeerdruk in binnensteden en Parkeren as a Service (PaaS). Dat zijn volgens Jesse Heitlager, technology director bij WPS Parking... 19 december Peter Bekkering
  • 'Parkeerbeleid is een combinatie van zoet en zuur' 'Parkeerbeleid is een combinatie van zoet en zuur' Parkeren wordt volgens Empaction in de grotere gemeenten steeds meer een sturingsmechanisme. Het is niet langer een doel op zich, maar een middel om andere doelstellingen te... 19 december Peter Bekkering
  • 'Met data kun je waarde creëren' 'Met data kun je waarde creëren' Jurgen Vernimmen is mede-eigenaar en Managing Director van Agendum. De belangrijkste trend in de mobiliteitssector is volgens hem het gebruik van data en het vertalen van data... 19 december Peter Bekkering
  • Tijdens de verbouwing blijft de stad open Tijdens de verbouwing blijft de stad open Loes Noom en Wieger Savenije van Studio Bereikbaar koppelen drie trends: de verdichting en transformatie van onze steden gecombineerd met het besef dat... 19 december Nettie Bakker

Interviews met:

Verkeerskunde is een uitgave van ANWB.
© 2018 www.verkeerskunde.nl - alle rechten voorbehouden.