'Collectiviseren is een markt-concept, meer dan delen'

dinsdag 19 december 2017 Karin Broer 62x gelezen

‘Misschien komen er wel voertuigen van 80 centimeter breed waar vier mensen in kunnen die heel weinig energie gebruiken.’ Johan Diepens, directeur/eigenaar van Mobycon, verwacht een stroom van nieuwe elektrisch aangedreven voertuigen op de weg. En we gaan meer delen. ‘Hoe mooi zou het zijn, als je steeds het juiste vervoermiddel kunt selecteren om een bepaalde reis te maken?’
Johan Diepens, directeur/eigenaar Mobycon

Johan Diepens, directeur/eigenaar Mobycon

Collectiviseren. Dat begrip laat Diepens als eerste vallen als hij terugkijkt naar het afgelopen jaar. ‘We zijn gaan collectiviseren. Concepten als Airbnb, deelauto’s, deelfietsen. Het wordt vaak delen genoemd, maar ik gebruik de term collectiviseren. Dan is het duidelijker dat het een marktconcept is.’ En dat marktconcept krijgt steeds meer voet aan de grond. ‘Op het gebied van mobiliteit zijn in een stad als Amsterdam inmiddels allerlei bedrijven en organisaties die diensten aanbieden, van bedrijven als BMW tot meer ideële initiatieven. Mensen gaan steeds meer nadenken: wil ik dat vervoermiddel wel aanschaffen?’

 

Fietsrevolutie

Een andere beweging is wat Diepens de ‘hele fietsrevolutie´ noemt. Ook hier is een trend naar collectiviseren zichtbaar. ‘De OV-fiets bestaat inmiddels een jaar of 15 en heeft 12.500 deelfietsen. Swapfiets, een soort leasefiets, bestaat anderhalf jaar en heeft al 20.000 fietsen rondrijden. Het is een vorm van collectiviseren die wordt opgepakt door marktpartijen. We hebben oBike gehad die in Rotterdam en Amsterdam duizenden deelfietsen op straat zette. Je ziet dat de overheid daar eigenlijk geen raad mee weet en het als vervuiling ziet. Terwijl het mooie kanten heeft. Hoe mooi zou het zijn als je steeds het juiste vervoermiddel kunt selecteren om een bepaalde reis te maken? Als natransport wanneer je uit de auto stapt of uit de bus, dat je dan ter plekke een fiets hebt of een ander vervoermiddel dat we nog niet kennen. Slim vervoer dat past bij de lengte van de reis.’

 

Abonnement

Diepens verwacht dat we komende tijd heel wat nieuwe elektrisch aangedreven voertuigen gaan zien. ‘Er zijn allerlei initiatieven voor stadsdistributie maar ook om mensen te kunnen vervoeren. Kijk maar eens op sites als Kickstarter. In Duitsland rijdt al een fiets die 120 km/uur kan. Er gebeurt van alles. Misschien komen er wel voertuigen die overdekt zijn, 80 centimeter breed waar vier mensen in kunnen en die heel weinig energie gebruiken. Dat is heel interessant, zeker in combinatie met collectivisering. Je kunt niet al die voertuigen kopen, je kunt niet én een speed pedelec hebben én een apparaat waar je met zijn tweeën in kan én nog een voertuig voor andere gelegenheden. Dan is het logisch om een soort abonnement te hebben waarmee je verschillende voertuigen kunt gebruiken.’

 

Mengen of scheiden

Die diversiteit in voertuigen stelt ons voor nieuwe vragen. Diepens: ‘Wanneer moet je mengen, wanneer scheiden? Dat moet je met de komst van nieuwe vervoermiddelen opnieuw bekijken. Met duurzaam veilig alleen kom je er niet.  Het concept van de voertuigfamilies, dat we samen met de ANWB hebben ontwikkeld, blijkt een goede keuze. De vraag is dan welke maximumsnelheden je moet aanhouden: 15, 30 en 50 in de stad of 20, 25 en 40?’

 

ISA

Intelligente Snelheidsadaptatie kan helpen de maximum snelheid te handhaven. Wat verwacht Diepens daarvan? ‘ISA bestaat inmiddels 20 jaar, maar de politiek of de autoindustrie wil er niet aan. Met de introductie van zelfrijdende auto’s wordt ISA zelfs heel eenvoudig. Technisch kan het allemaal. Je kunt in een wijk een maximumsnelheid van 20 km/uur instellen. Je hoeft dan geen drempel aan te leggen, de hele straat kan speelgebied worden. Maar we durven het niet.’

‘We zitten nu in de fase van massale toepassing van elektrische concepten, ja ik vind het een spannende tijd. Het hooverboard is nu al weer iets van Sinterklaas vorig jaar, terwijl het best een handig ding is om op het fietspad van A naar B te gaan, je neemt het zo mee.’

 

Strijd om ruimte

De grote kwestie van dit moment is volgens Diepens nog altijd de strijd om ruimte in de stad. ‘Hier zie je wel vooruitgang in. Het wordt steeds logischer om de auto minder ruimte te geven en meer ruimte te maken voor fietser en voetganger.’

2018 wordt interessant, maar echt spannend wordt het in de periode 2020-2025, denkt de directeur van Mobycon. ‘Dan gaan we zien wat de komst van zelfrijdend vervoer betekent voor de strijd om ruimte in de stad. Ik hoop dat we de zelfrijdende auto aan de stad aanpassen en niet andersom.’

 

Lees het integrale artikel in PDF-versie.

Inhoud Trends 2018

  • Mobiliteit staat aan de rand van een nieuw tijdperk Mobiliteit staat aan de rand van een nieuw tijdperk Het systeem ‘auto’ loopt tegen zijn grenzen aan. We zijn hoognodig toe aan iets anders en daar zijn de geesten eindelijk rijp voor. Dat ziet ‘mobiliteitsfilosoof’ Kris Peeters als de belangrijkste trendbreuk. In 2018 dus minder werken... 21 december Maarten Reith
  • Beter-Benutten-trends en trends tijdens Beter Benutten Beter-Benutten-trends en trends tijdens Beter Benutten Zes jaar was Jan Bert Dijkstra hét gezicht van het programma Beter Benutten. Dit programma loopt nu af. Hoe kijkt Dijkstra hierop terug? Welke trends nam hij waar gedurende het programma en welke trends zette hij met het programma? 20 december Nettie Bakker
  • De voetganger is een sluitpost De voetganger is een sluitpost In mei kwam er een abrupt einde aan zeven jaar Zwols wethouderschap voor Filip van As. De politieke realiteit was dat Van As zich te weinig gesteund voelde voor zijn duurzaamheidsagenda. Hij kijkt niet met wrok terug. Integendeel, als (vrijwillig)... 20 december Vincent Wever
  • Free Floating Overlast Free Floating Overlast ‘Als je als overheid het aantal auto’s wil beperken door het stimuleren van auto- of fietsdelen, kies dan voor een systeem dat daadwerkelijk het aantal auto’s of fietsen beperkt. Een concept kan nog zo innovatief zijn, bedenk welke ruimtelijke... 20 december De parkeermeneer
  • Voetganger krijgt nog meer aandacht in 2018 Voetganger krijgt nog meer aandacht in 2018 Meer aandacht en meer ruimte voor de voetganger, die trend wordt zeker voortgezet in 2018. De gemeente Amsterdam wacht een spannend jaar: wat gebeurt er met loopstromen als de Noord/Zuidlijn in juli opent? Verder organiseert de stad het tweede... 20 december Karin Broer
  • De opmars van Placemaking De opmars van Placemaking Vakjournalist Derk van der Laan signaleert de trend Placemaking. Hij is zelf een van de ondersteuners van de methode, die in korte tijd enorm is gegroeid. Het gaat om het herinrichten van publieke ruimte zodat bewoners en andere gebruikers hiervan... 20 december Derk van der Laan
  • Zuid-Holland stimuleert innovaties in mobiliteit Zuid-Holland stimuleert innovaties in mobiliteit Mensen blijven reizen, zelfs meer. Ook in de krimpgebieden. Daar stappen mensen nu sneller in de auto omdat voorzieningen verder weg zijn, of ze pakken de elektrische fiets. Dat is volgens Floor Vermeulen, gedeputeerde van de provincie... 20 december Maarten Reith
  • Individuele fietsbeleving en datafusie Individuele fietsbeleving en datafusie Toegepast wetenschappelijk onderzoek op hbo-instellingen speelt een steeds grotere rol in de maatschappij. De NHTV ontwikkelde op basis van combinaties van bestaande technologie twee instrumenten voor fietsonderzoek, die verrassend nieuwe... 19 december Leonie Walta
  • Datastromen komen steeds meer samen en fuseren dus Datastromen komen steeds meer samen en fuseren dus Niels van Oort (39) is een echte ov-man die onderzoek en praktijk graag combineert. In zijn professionele leven is dat ook terug te zien: hij werkt voor zowel Goudappel Coffeng als de TU Delft. Sinds oktober is hij in Delft druk als kwartiermaker... 19 december Vincent Wever
  • Duurzaam vervoer in gezonde, compacte en leefbare binnenstad Duurzaam vervoer in gezonde, compacte en leefbare binnenstad Gezonde verstedelijking vraagt veranderingen in mobiliteit en ruimte. Zo zou de overgang naar elektrisch vervoer moeten samengaan met een andere inrichting van de binnensteden, zegt Leendert van Bree. Een inrichting die uitnodigt tot lopen en... 19 december Leonie Walta

Inhoud Trends 2018

Verkeerskunde is een uitgave van ANWB.
© 2018 www.verkeerskunde.nl - alle rechten voorbehouden.