Kunt u deze nieuwsbrief niet lezen? Klik hier voor de online versie.

Verkeerskunde
Verkeerskunde

Nieuwsbrief extra editie week 4 / woensdag 18 juli 2018

Van de redactie

In Verkeerskunde 06/2017 verscheen het dossier EU-beleid, onder leiding van gasthoofdredacteur Ronald Jorna, senioradviseur bij Mobycon

 

In deze extra nieuwsbrief treft u alle bijdragen uit dit dossier aan.

 

Veel leesplezier!


Nettie Bakker - hoofdredacteur Verkeerskunde

 

Gasthoofdredacteur Ronald Jorna

"In dit dossier leest u hoe we in Nederland, door samen te werken in Europa, kennis en kunde kunnen delen, en hoe we de (financiële) middelen kunnen krijgen voor het ontwikkelen en testen van nieuwe technologieën en innovaties om zo het vervoersysteem schoner, veiliger en efficiënter te maken.'

 

Lees hier het hele voorwoord van Ronald Jorna, senior-adviseur bij Mobycon.

 

Serge van Dam, Rijkswaterstaat

"We hebben de neiging om allerlei projecten en demo’s te organiseren in de transitiefase naar automatisch rijden, maar we moeten wel de focus houden op waar we in Europa naar toe willen en wat we daarvoor nodig hebben", zo vat Serge van Dam dé uitdaging van nationaal verkeersmanagement samen, evenals de noodzaak van ‘invloed gebruiken’ binnen Europa.   

 

Lees hier de bijdrage van Serge van Dam, topadviseur verkeersmanagement bij Rijkswaterstaat.

 

Gert Blom, gemeente Helmond

"Helmond zet zich om meerdere redenen graag op de Europese kaart als innovatieregio", begint Gert Blom. "Zo hopen we een aantrekkelijke regio te worden voor (Europese) vestigingen en er voldoende jobs voor te creëren. Daarnaast kun je via Europese samenwerking vaak versneld innovaties toepassen in je eigen regio. En daarmee kunnen we zowel de BV Nederland als Europa helpen om de transitie naar slimme mobiliteit te versnellen."

 

Lees de hele bijdrage van Gert Blom, strategisch adviseur mobiliteit bij de gemeente Helmond.

 

Johanna Tzanidaki, ERTICO

De Europese organisatie ERTICO werd in 1994 in het leven geroepen door de Europese Commissie om de implementatie van transport-telematica – later ITS en tegenwoordig smart mobility - in Europa te coördineren. 121 organisaties zijn lid, waaronder Rijkswaterstaat, TomTom, TNO en Technolution. “In projecten clusteren we verschillende stakeholdergroepen, die samenwerking zorgt voor een holistische kijk op mobiliteitsproblemen. Dat vergroot de kans op succes."

 

Lees hier het artikel van Johanna Tzanidaki, Innovation and Deployment director van ERTICO.

 

Ruud van der Ploeg, EMTA

Ruud van der Ploeg is secretaris-generaal van EMTA, European Metropolitan Transport Authorities, en vertegenwoordigt daarin de belangen van alle 26 aangesloten stedelijke regio’s. Hij heeft een scherp beeld van de voordelen die het samenwerken in Europees verband kan opleveren.

 

De aangesloten leden moeten zich leren profileren en leren profiteren van de Europese samenwerking, stelt Van der Ploeg.

 

Lees hier de bijdrage van Ruud van der Ploeg, secretaris-generaal van EMTA en gedetacheerd voor deze functie door Vervoerregio Amsterdam.

 

Bernhard Ensink, ECF

"Verborgen beleid tussen EU en lidstaten is contraproductief en duur. Europese burgers verdienen beter", aldus Ensink. "De EU wijkt af van nationaal fietsbeleid omdat het een bijzondere rol speelt in de veiligheid en standaards van voertuigen, klimaatbeleid, technologische ontwikkelingen en de interne markt."

 

 

Lees hier de bijdrage van Bernhard Ensink, Secretary General van de European Cyclists’ Federation.

 

Peter Moorman, provincie Overijssel

"Europese projecten helpen ons als provincie om samen te werken over de grens", vertelt Peter Moorman van de provincie Overijssel. "Zo hebben we in de INTERREG-studie SpoorRegio samen met Duitse partners het reizigers-potentieel op de spoorverbinding Amsterdam-Berlijn in beeld gebracht en gekeken naar de kosten van opwaardering. In de toekomst willen we meer Europese projecten uitvoeren."

 

Lees de bijdrage van Peter Moorman, programmamanager POP en INTERREG van de provincie Overijssel.

 

Gé Huismans, RVO

Er zit nog 250 miljoen euro in de INTERREG Noordwest Europa-potten voor innovatie-, CO2-reductie- en circulariteitsprojecten. Waar blijven de voorstellen uit de verkeerswereld? Een dringende oproep van Gé Huismans. Hij is voor de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland contactpersoon voor Nederlandse deelname aan het INTERREG-programma Noordwest Europa. 

 

Lees hier de hele bijdrage van Gé Huismans, contactpersoon INTERREG Noordwest Europa voor de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland.

 

Richard van der Wulp, gemeente Rotterdam

"De groei van de steden in Nederland en Europa is enorm. Door deze concentraties kunnen veel maatschappelijke vraagstukken juist hier opgelost worden", vertelt Richard van der Wulp. "De Europese Commissie ziet dat ook en besteedt daarom, ook voor verkeer en vervoer, meer en meer aandacht aan steden. Zeker nu subsidieprocessen minder ingewikkeld worden, is het dé tijd voor steden om internationaal kansen te grijpen."

 

Lees hier de bijdrage van Richard van der Wulp, planoloog voor de gemeente Rotterdam, afdeling stadsontwikkeling.

 

Ruben Prins, RVO

"Het nieuwe Horizon 2020-onderzoeksprogramma van de Europese Commissie voor de komende jaren is bekend. Daarin is ook ruim aandacht voor verkeer en vervoer", aldus Ruben Prins. "Het programma ‘Smart, green and integrated transport’ heeft voor de komende twee jaar 553 miljoen euro beschikbaar voor onderzoek."

 

Lees hier het de bijdrage van Ruben Prins, nationaal contactpersoon Transport in Horizon2020 voor de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland.

 

Matthijs van Miltenburg, Europees Parlement

Veel Nederlandse en Vlaamse verkeers- en mobiliteitsprofessionals weten de weg te vinden naar Europa. "Dat is belangrijk", zegt Europarlementariër Matthijs van Miltenburg, "want hun meningen worden op prijs gesteld". Maar het kan nog beter, zeker op het gebied van stedelijke mobiliteit en smart mobility is veel kennis te halen in Brussel. Niet voor niets rolt Europa een nieuwe strategie uit.

 

Lees hier de bijdrage van Matthijs van Miltenburg, Europarlementariër namens D66 en lid van de Alliantie van Liberalen en Deocraten van Europa (ALDE).

 

Koen van Waes, gemeente Tilburg

Tilburg heeft de Europese SUMP-methodiek (sustainable urban mobility plan) als handvat gebruikt voor het opzetten van een nieuwe Mobiliteitsaanpak. Een gesprek hierover met Koen van Waes, senior beleidsmedewerker Duurzame Mobiliteit bij de gemeente Tilburg.

 

Lees hier het interview met Koen van Waes van de gemeente Tilburg.

 

Hannes van der Ven, ANWB-panel

"Met de ANWB-leden uit het panel van ‘Denk mee met de ANWB’ zijn we in gesprek gegaan over de behoefte aan een Europees beleid op het gebied van verkeerswetgeving bestaande uit onder meer verkeersregels en voertuigeisen", vertelt Hannes van der ven van Blauw Research.

 

Lees hier de bijdrage van ANWB Leden in een verslag van Hannes van der Ven van Blauw Research namens 'Denk mee met de ANWB'.

 

Thema nieuwsbrieven

Nov 2017

Toegankelijkheid

Sept 2017

Fiets

Juni 2017

Verkeer in de Stad

April 2017

Retailverkeer

Maart 2017

Bewegwijzering #2

Maart 2017

Bewegwijzering #1

Feb 2017

De verkeerskundige

 

Whitepapers

Struyk Verwo: Stille wegdekken voor gemeen-schappelijke wegen

 

DTV Consultants: Whitepaper Fietsdata

 

HERE/Axicom: 'How autonomous vehicles could relieve or worser traffic congestions'

 

Uw vakportefeuille

Ontvang Verkeerskunde én meerdere Ruimte-en Mobiliteitsvaktitels naar keuze 

 

Nieuwsbrief

Klik hier om u aan te melden

 

Twitter

Volg @verkeerskunde

 

Adverteren

 

Blijf op de hoogte van al het nieuws van Verkeerskunde.nl

Klik hier om u af te melden van de nieuwsbrief.