Kunt u deze nieuwsbrief niet lezen? Klik hier voor de online versie.

Verkeerskunde
Verkeerskunde

Nieuwsbrief extra editie week 23 / donderdag 27 juni 2019

Van de redactie

In Verkeerskunde 02/2019 verscheen het dossier Fiets, onder leiding van gasthoofdredacteur Kees van Dalen, wethouder Mobiliteit en Bereikbaarheid in de gemeente Houten.

 

In deze extra nieuwsbrief treft u alle bijdragen uit dit dossier aan.

 

Veel leesplezier!


Nettie Bakker - hoofdredacteur Verkeerskunde

 

Aanmelden Nationaal Fietscongres

Op donderdag 20 juni bespreken meer dan 350 fietsprofessionals in een goede mix van kennis, netwerken en ontspanning de laatste actuele vraagstukken van vandaag en morgen rondom het thema fiets. Gastheren zijn dit jaar gemeente Houten en provincie Utrecht. Het thema van het Nationaal Fietscongres dit jaar is verbinden

 

Josse de Voogd zal spreken over de relatie tussen stemgedrag en fietsen, staatssecretaris Stientje van Veldhoven zal aanwezig zijn bij het ondertekenen van de Fietsbelofte en verder staan ontmoeten, beleven, kennis delen, contacten aanhalen én contact aangaan centraal.

 

 

Wilt u ook aanwezig zijn bij het Nationaal Fietscongres?
Aanmelden kan hier.

 

Verbinden en politiek lef

Jaarlijks ontvangen we in onze gemeente zo’n 30-tal delegaties van over de hele wereld die met belangstelling kennis nemen van onze infrastructuur, voorzieningen en onze passie voor de fiets. Samen met veel vrijwilligers tonen wij dan graag onze stad.

 
Als wethouder van Fietsstad Houten is het natuurlijk een eer om gasthoofdredacteur voor dit nummer te zijn. Het is niet alleen een kans om te delen hoe trots wij op onze gemeente zijn, maar ook om het thema ‘Fiets’ te laten belichten vanuit vele invalshoeken. 

 

Lees hier het voorwoord van wethouder Kees van Dalen.

 

Fietsstad Houten, paradijs in het paradijs

Wat zeggen buitenlanders over fietsland Nederland en fietsstad Houten? Houten’s fietsambassadeur André Botermans hoorde eens: “This is paradise in the paradise”.

 

Misschien heeft niet iedere gemeente voldoende werk voor een ‘fietsambassadeur’, Houten wel. Zelfs jaren na de ontwikkeling van deze opmerkelijke fietsstad, komen er wekelijks vragen en verzoeken om te komen kijken van (inter)nationale delegaties.

 

 

 

Fietsambassadeur André Botermans over zijn gemeente Houten.


 

 

Jules Steultjens, voorzitter Tour de Schalkwijk.

Jules Steultjens (22): “De Tour de Schalkwijk is letterlijk en figuurlijk een mini-Tour de France. De rennertjes zijn vrijwel alle leerlingen van 8 tot 12 jaar van de enige basisschool in Schalkwijk en het parcours bevindt zich in Schalkwijk zelf. Wat wel even groots is als de echte Tour zijn de te winnen truien: de gele trui voor de winnaar algemeen klassement, een groene voor het bergklassement – hiervoor wordt een dijk beklommen – en een rode, voor de beste tussensprinter. Daarnaast is er de roze trui voor het snelste meisje en een witte trui voor de beste wielrenner van 8 tot 9 jaar.

 

 

Lees hier meer.



 

 

De Tour verbindt Schalkwijk

Jan-Willem van Schip (24): “Ik ben geboren en getogen in Schalkwijk en heb vijf keer de Tour de Schalkwijk gereden, van mijn achtste tot mijn twaalfde jaar. Een fantastisch evenement, eigenlijk één groot feest.

 

Lees hier de ervaringen van van Schip.

 

Het echte Houten zie je alleen op de fiets

“Er zijn deskundigen die Houten komen bekijken met de auto. En dat gaat mis”, zegt Houtens verkeersarchitect van het eerste uur, Toon van der Horst. Het unieke principe van Houtens verkeersinfrastructuur toont zich alleen op de fiets. Automobilisten zijn ondergeschikt in het grote, aaneengesloten wijk- en centrumgebied waar fietsers vrij kunnen bewegen. Een gesprek met de verkeersarchitect binnen het ontwerpteam dat ‘Houten’ creëerde en wereldwijd op de kaart zette.

 

Lees het hele artikel.

 

We fietsen gemiddeld boven de 50 km/uur

“Timo Fransen en ik hebben net het Wereldkampioenschap tandem op de baan achter de rug en hebben ‘helaas’ dit jaar de zilveren medaille behaald. Ik rijd met Timo vanwege mijn zichtaandoening Retinitis Pigmentosa. Dat betekent dat ik op dit moment nog door een ‘koker’ van 15-20 graden wat kan zien, daaromheen zie ik niet scherp.

 

Lees hier meer.

 

Provincie Utrecht inversteert in fietsinfra

Zeven Utrechtse snelfietsroutes moeten een verdubbeling van de fiets in het woon-werkverkeer helpen opleveren. En dat gaat zeker lukken, zegt Dennis Straat, gedeputeerde Mobiliteit bij de provincie Utrecht. De snelfietsroutes worden belangrijke vervoerassen, vergelijkbaar met het spoor. “Er zijn al gemeenten die vragen om een snelfietsroute door hun gebied.”

 

Lees hier verder.

 

Kwaliteitsstap naar tien nationale LF-icoonroutes

“Het bericht over de driejarige afsluiting van de fietspaden op de Afsluitdijk kwam voor ons en onze partnerorganisaties als donderslag bij heldere hemel. Een maatregel met veel impact, want de Afsluitdijk vormt een belangrijk deel van twee van onze eerste (drie) nationale LF-icoonroutes: de LF Zuiderzeeroute en de LF Kustroute. Hoe groot deze impact is en wat we nog kunnen ‘repareren’ is afhankelijk van de besprekingen die nu worden gevoerd over alternatieven die aan fietsers worden geboden. Communicatie is het sleutelwoord voor fietsroutes, en zeker nu we de eerste LF-icoonroutes gaan introduceren.

 

 

Lees hier het hele bericht.

 

Het beste fietsplan is een verkeerscirculatieplan

Kun je een historische ‘autostad’ herinrichten tot een klimaatneutrale fiets- en wandelstad? Tim Asperges, mede-architect van het Leuvense verkeerscirculatieplan, deelt het recept: knip doorgaande autoroutes, investeer in de vrijgekomen openbare ruimte, neem passende maatregelen voor parkeren, ov, fiets en stedelijke logistiek en investeer in draagvlak en  ‘co-eigenaarschap’. Deze Leuvense ‘evenwichtsoefening’ leidde tot een prijswinnende, duurzaam bereikbare en leefbare stad.

 

Lees hier meer over het verkeerscirulatieplan in Leuven.

 

 

ANWB-leden over ontwikkeling fietsinfrastructuur

Met ANWB-leden uit het panel ‘Denk mee met de ANWB’ zijn we in gesprek gegaan over de ontwikkeling van de fietsinfrastructuur. Steeds meer leggen regio’s en gemeenten het accent op de fiets. We hebben gevraagd wat ANWB-leden van deze ontwikkeling vinden vanuit diverse oogpunten.

 

Lees hier de hele bijdrage.

 

Thema nieuwsbrieven

April 2019Fiets
Maart 2019Stadsdistrbutie
Dec 2018

MKBA

Okt 2018

Geluid

Juni 2018

Fiets

Maart 2018

Verkeersveiligheid

Jan 2018

EU-beleid

Nov 2017

Toegankelijkheid

 

Nationaal Fietscongres

 

Walk21

 

Whitepapers

XTNT: Verkeersgedrag doorgronden: van ontwerp naar (gewenst) gebruik

Struyk Verwo: Stille wegdekken voor gemeen-schappelijke wegen

 

DTV Consultants: Whitepaper Fietsdata

 

HERE/Axicom: 'How autonomous vehicles could relieve or worser traffic congestions'

 

Uw vakportefeuille

Ontvang Verkeerskunde én meerdere Ruimte-en Mobiliteitsvaktitels naar keuze 

 

Nieuwsbrief

Klik hier om u aan te melden

 

Twitter

Volg @verkeerskunde

 

Adverteren

 

Blijf op de hoogte van al het nieuws van Verkeerskunde.nl

Klik hier om u af te melden van de nieuwsbrief.