Kunt u deze nieuwsbrief niet lezen? Klik hier voor de online versie.

Verkeerskunde
Verkeerskunde

Nieuwsbrief extra editie week 22 / dinsdag 16 oktober 2018

Van de redactie

In Verkeerskunde 02/2018 verscheen het dossier MaaS, onder leiding van gasthoofdredacteur Nico Anten, voorzitter van Connekt.

 

In deze extra nieuwsbrief treft u alle bijdragen uit dit dossier aan.

 

Veel leesplezier!


Nettie Bakker - hoofdredacteur Verkeerskunde

 

Gasthoofdredacteur Nico Anten

“Dankzij het sharing economy-principe veranderden spelers als AirBnb en Spotify de afgelopen tien jaar de hotel- en muziekindustrie. Deze trend is erop gericht dat we producten niet altijd gebruiken en/of zelf bezitten: delen en collectief consumeren staan centraal. Deze systeemverandering laat ook de mobiliteit niet koud", schrijft Nico Anten in zijn voorwoord.

 

Mobility as a Service, ofwel MaaS, gaat ons mobiliteitssysteem rigoureus veranderen. De overheid speelt daarin een belangrijke rol, maar is de gebruiker daarvan te overtuigen? Een mooie uitdaging die Connekt, met de Taskforce MaaS en Ertico’s MaaS Alliance, graag oppakt.

 

Lees hier het hele voorwoord van Nico Anten, voorzitter van Connekt

 

Ralph de Jong, MaaS Global

De Fin Sampo Hietanen introduceerde het concept Mobility as a Service dat je als reiziger via één app kunt vinden, boeken, gebruiken en betalen. Hoe meer gebruikers en mobiliteitsaanbieders elkaar via een MaaS-app treffen, hoe meer zich een ecosysteem vormt, waarin de eigen auto geen voordeel meer biedt. Een gesprek met Ralph de Jong, Nederlands verkeerskundige in Finland. 

 

Lees hier het artikel 'Al 30.000 app-reizigers in 'het land van MaaS'.

 

Maarten Neeskens, GetYouThere BV

In 2013 startte GetYouThere met BEAMRZ als MaaS-technologie en -app, waarmee je ritten kunt vinden, boeken, gebruiken en afrekenen. "BEAMRZ, spreek uit beamers, komt van ‘Scotty, Beam me up’, uit de populaire Star Trek-serie uit de vorige eeuw. Het idee ontstond al in 1999 als oplossing voor ‘range anxiety’ bij het gebruik van de elektrische auto", schrijft directeur Maarten Neeskens.

 

Lees het artikel 'MaaS wordt aantrekkelijker dan eigen auto'.

 

Chrétienne Hoek, BNV Mobility.

BNV Mobility heeft MijnReisportaal ontwikkeld, een Mobility-as-a-Serviceplatform voor zakelijk reizen voor werknemers van de Amsterdamse ziekenhuizen AMC en VUmc. "MijnReisportaal maakt gebruik van het TURNN-platform en bestaat uit een app en mobiliteitskaart", schrijft directeur Chrétienne Hoek.
 

 

Lees hier het artikel ''Zet de klant centraal bij MaaS-oplossingen'.

 

Robin Huizenga, PTV Group

Welke impact heeft Mobility as a Service in mijn stad? Op deze vraag kan Robin Huizenga, businessmanager PTV Group, vooraf al een serieuze indicatie geven. “We hebben een MaaS-Modeller ontwikkeld waarmee je MaaS-effecten in een virtuele stadsomgeving kunt vaststellen en analyseren.” De eerste toepassingen tonen de urgentie om maatschappelijke eisen te stellen aan MaaS-providers. 

 

Lees hier het artikel 'Deel je geen data, dan doe je niet mee'.

 

Jan Koers, InTraffic

“Ik zie blockchaintechnologie als mogelijkheid om zorg te dragen voor de vier randvoorwaarden die we sinds de marktconsultatie stellen aan data-uitwisseling ten behoeve van een MaaS-ecosysteem", schrijft Jan Koers, innovatiedirecteur bij InTraffic. 

 

"Dit zijn: een veilig, uniform data-uitwisselings- en betalingssysteem, waarborgen van de privacy van reizigers en het creëren van een level playing field voor mobiliteitsaanbieders."

 

Lees hier het artikel 'Blockchain als onafhankelijk marktmeester?'.

 

Tim Wouda, Ericsson

“Een sense of urgency is op zijn plaats als het gaat om MaaS, en zeker voor aanbieders van openbaar vervoer", waarschuwt Tim Wouda, head of intergrated mobility bij Ericsson. "Diverse marktpartijen komen binnen afzienbare tijd op de markt met Car-as-a-Service-concepten, ter voorbereiding op de zelfrijdende auto. Het lijkt me van belang dat het ov tijdig aantrekkelijk wordt gemaakt voor MaaS-diensten."

 

Lees het artikel 'MaaS, wake up-call voor ov-diensten'.

 

Frank Ardesch, NS

“NS ziet de opkomst van MaaS als een kans om de deur-tot-deur-reis voor haar reizigers verder te verbeteren", schrijft Frank Ardesch. "Dit is al jarenlang de ambitie van NS en de opkomst van digitale technologieën (en daarmee nieuwe spelers en platformen) kunnen hier een enorm positieve bijdrage aan leveren."

 

Lees hier het artikel 'Nieuwe MaaS-spelers zullen het ov nog drempellozer maken'.

 

Hans Stevens, de Verkeersonderneming

Hij bedacht de term ‘mobiliteitsgeluk’ en legt uit hoe Mobility as a Service dit geluk kan versterken. Hans Stevens is programmamanager bij De Verkeersonderneming en kan genieten van mobiliteit. Mobiliteitsgeluk kent drie dimensies: de economische, sociale en culturele dimensie.

 

Lees hier het artikel 'MaaS kan mobiliteitsgeluk versterken'.

 

Finn van Leeuwen, gemeente Amsterdam

“Voor de Zuidas wordt een MaaS-aanbesteding voorbereid. Het mooie hiervan is dat het idee vanuit de Zuidas-bedrijven zelf is gekomen", schrijft Finn van Leeuwen. "Concrete aanleiding zijn de geplande en ingrijpende werkzaamheden ten behoeve van ondertunneling van een deel van de A10 en uitbreiding van station Amsterdam Zuid."

 

Lees hier het artikel 'Werkgevers Zuidas komen uit op MaaS'.

 

Sjoerd Haverkamp, CGI

Een gesprek over de technische kant van MaaS met Sjoerd Haverkamp, vicepresident consulting services Transport, Post & Logistics bij CGI. ”MaaS draait voornamelijk om de individuele reiziger maar het is essentieel om ook enkele collectieve spelregels toe te voegen. Het succes van MaaS zal afhankelijk zijn van goede afspraken over data-uitwisseling.” 

 

 

Lees hier het artikel 'Bij MaaS gaat het om de markt én om de spelregels'.

 

Eric Mink, ministerie IenW

“Vervoerders, potentiële MaaS-providers en regionale overheden zien veel potentie in Mobility as a Service. Ondanks dat er al lang over MaaS wordt gesproken, is er in de praktijk nog weinig ervaring mee", schrijft Eric Mink van het ministerie van IenW.  Ook is het niet altijd even makkelijk om grootschalige samenwerking van de grond te krijgen. Vandaar dat meerdere partijen hebben gevraagd om medewerking vanuit het ministerie.

 

Lees hier het artikel 'MaaS-partijen vragen om medewerking vanuit het ministerie'.

 

Hannes van der Ven, ANWB-panel

We hebben de ANWB-leden van het panel ‘Denk mee met de ANWB’ gevraagd in hoeverre men toekomst ziet voor MaaS in Nederland en in hoeverre men hier zelf behoefte aan heeft. “Een interessant initiatief” volgens de leden, vooral voor mensen die nu al regelmatig met het ov reizen. Toch zullen leden zelf hun eigen auto niet snel wegdoen.

 

Lees het artikel 'Denk mee met de ANWB over Mobility as a Service'.

 

Thema nieuwsbrieven

Maart 2018

Verkeersveiligheid

Jan 2018

EU-beleid

Nov 2017

Toegankelijkheid

Sept 2017

Fiets

Juni 2017

Verkeer in de Stad

April 2017

Retailverkeer

Maart 2017

Bewegwijzering #2

Maart 2017

Bewegwijzering #1

 

Whitepapers

Struyk Verwo: Stille wegdekken voor gemeen-schappelijke wegen

 

DTV Consultants: Whitepaper Fietsdata

 

HERE/Axicom: 'How autonomous vehicles could relieve or worser traffic congestions'

 

Uw vakportefeuille

Ontvang Verkeerskunde én meerdere Ruimte-en Mobiliteitsvaktitels naar keuze 

 

Nieuwsbrief

Klik hier om u aan te melden

 

Twitter

Volg @verkeerskunde

 

Adverteren

 

Blijf op de hoogte van al het nieuws van Verkeerskunde.nl

Klik hier om u af te melden van de nieuwsbrief.