Van de redactie
In Verkeerskunde 01/2018 verscheen het dossier Verkeersveiligheid, onder leiding van gasthoofdredacteur Peter van der Knaap, directeur-bestuurder van SWOV. In deze extra nieuwsbrief treft u alle bijdragen uit dit dossier aan. Veel leesplezier! Nettie Bakker - hoofdredacteur Verkeerskunde
|
|
Gasthoofdredacteur Peter van der Knaap
"Internationaal wordt ons land geprezen om ‘Duurzaam Veilig Wegverkeer’. En niet zonder reden. Met deze in de jaren negentig ontwikkelde systeemaanpak werd ons land een van de veiligste landen. Maar sinds een aantal jaar gaat het niet langer goed", schrijft Peter van der Knaap.
Zijn ambitie voor 2018 is om die negatieve trend te doorbreken en het wegverkeer veiliger te maken. In deze extra nieuwsbrief komen de hoofdrolspelers aan het woord. Lees hier het hele voorwoord van Peter van der Knaap, directeur-bestuurder van SWOV.
|
|
Cora van Nieuwenhuizen, minister van IenW
Minister Cora van Nieuwenhuizen maakt zich persoonlijk hard voor een daling van het aantal doden en gewonden in het verkeer. 'Velen hebben een rol bij het bevorderen van de verkeerveiligheid. Ik heb daarbij een regierol en kijk hoe ik kan stimuleren en ondersteunen", aldus de minister.
Lees hier het e-mailinterview met Cora van Nieuwenhuizen, minister van Infrastructuur en Waterstaat.
|
|
Ragnhild Davidse, SWOV
De verkeersveiligheid van oudere verkeersdeelnemers wordt voor het grootste deel bepaald door hun fysieke kwetsbaarheid, waardoor zij een grotere kans lopen bij een verkeersongeval te overlijden. Daarnaast kunnen functiestoornissen de kans vergroten dat ze bij een ongeval betrokken raken, aldus Davidse.
Lees de hele bijdrage van Ragnhild Davidse, senior adviseur bij SWOV.
|
|
Jacqueline Verbeek-Nijhof, provincie Utrecht
Met de voeten in de klei: luisteren naar ervaringen, aanschuiven bij educatie-initiatieven, openingen bijwonen, bijvoorbeeld van een rotonde. De kennis, indrukken en ervaringen die zij daarbij opdoet, voeden -de inmiddels opgestapte- gedeputeerde Mobiliteit Jacqueline Verbeek-Nijhof.
Lees hier de bijdrage van Jacqueline Verbeek-Nijhof, oud-gedeputeerde Mobiliteit bij de provincie Utrecht.
|
|
Pieter Litjens, wethouder Amsterdam
Amsterdam is al ver met de risicogestuurde aanpak van verkeersveiligheid. Toen de registratie van verkeersongevallen verslechterde, begon de gemeente met het onderzoeken van Safety Performance Indicators (SPI’s), schrijft Litjens.
Lees hier het artikel van Pieter Litjens, wethouder Verkeer en Vervoer bij de gemeente Amsterdam.
|
|
Kate de Jager, ministerie IenW
Fietsen zit in ons DNA, begint Kate de Jager. Fietsen geeft een gevoel van vrijheid en biedt vrijheid. Kinderen in Nederland behoren tot de meest gelukkige kinderen ter wereld. En de fiets draagt hieraan bij!
Lees de bijdrage van Kate de Jager, senior beleidsmaker team Verkeersveiligheid.
|
|
Casper Dirks, VeiligheidNL

Het onderzoek ‘Fietsongevallen in Nederland 2016’ kwam met een onverwachte uitkomst, zegt Dirks. Van alle fietsers die zich in 2016 met (ernstig) letsel – dodelijke fietsongevallen uitgesloten – meldden in 13 ziekenhuizen bij de spoedeisende hulp, gaf slechts 1,2 procent aan ten tijde van het ongeval met een smartphone in de weer te zijn geweest. Lees hier de bijdrage van Casper Dirks, manager Verkeer bij VeiligheidNL.
|
|
Rinus Otte, Openbaar Ministerie
"Ik heb in mijn hele carrière nog nooit een bestuurder hoeven te overtuigen van aandacht voor verkeersveiligheid", zegt Rinus Otte, lid van het College procureurs-generaal van het Openbaar Ministerie in Den Haag. Toch blijft hij zich over één aspect verbazen: het gedrag van de mens als weggebruiker. Wat kun je daaraan doen?
Lees hier de hele bijdrage van Rinus Otte, procureur-generaal bij het OM.
|
|
Marjan Hagenzieker, TU Delft / SWOV
Hagenzieker heeft een afstudeeronderzoek afgerond: ‘Zelfrijdende auto’s, wat betekent dit voor fietsers en voetgangers’, een coproductie van SWOV en TU Delft. En dat bracht wat bijzondere reacties aan het licht, zegt ze.
Lees hier de bijdrage van Marjan Hagenzieker, hoogleraar verkeers-veiligheid TU Delft en adviseur SWOV.
|
|
Inger Schipper, Leiden UMC
De hulpverlening in Nederland is absoluut adequaat, begint Schipper. "We hebben een goed uitgeruste ambulancedienst waardoor de hulpverlening al op de plaats van het ongeval begint. Daarbovenop hebben we traumahelikopters die slachtoffers zo nodig direct naar traumacentra vliegen."
Lees hier de bijdrage van Inger Schipper, traumachirurg en hoogleraar traumachirurgie bij LUMC.
|
|
Frits van Bruggen, ANWB
Alles wat we willen en ook denken te kunnen bereiken met verkeersveiligheid, staat in het Manifest ‘Verkeersveiligheid: een nationale prioriteit’, zegt Frits van Bruggen, hoofddirecteur van de ANWB. Dit manifest is samengesteld door de ‘verkeersveiligheidscoalitie’, een samenwerkingsverband van intussen meer dan 70 organisaties die het verbeteren van verkeersveiligheid tot missie en doel hebben verklaard: ieder op zijn manier en samen sterker dan de som der delen.
Lees hier de bijdrage van Frits van Bruggen, hoofddirecteur van de ANWB.
|
|
Michèle Blom, Rijkswaterstaat
Het karakter van mobiliteit verandert ingrijpend, schrijft Michèle Blom. Welke aanpassingen in signalering, belijning en markering moeten worden toegepast om het zelfrijdende voertuig én kwetsbare deelnemers veilig(er) aan het verkeer te laten deelnemen? "We onderzoeken in hoeverre aanpassingen van de infrastructuur hierin kunnen helpen".
Lees hier de bijdrage van Michèle Blom, directeur-generaal bij Rijkswaterstaat.
|
|
Hannes van der Ven, ANWB-panel
We hebben de ANWB-leden van het panel “Denk mee met de ANWB” gevraagd welke maatregelen op de korte en lange termijn genomen moeten worden om de verkeersveiligheid te verbeteren.
Lees de bijdrage in een verslag van Hannes van der Ven van Blauw Research namens 'Denk mee met de ANWB'.
|
|
Thema nieuwsbrieven
|
|