Kunt u deze nieuwsbrief niet lezen? Klik hier voor de online versie.

Verkeerskunde
Verkeerskunde

Nieuwsbrief extra editie week 30 / vrijdag 23 augustus 2019

Van de redactie

In Verkeerskunde 03/2019 verscheen het dossier Wegontwerp, onder leiding van gasthoofdredacteur Otto Schepers van Witteveen+Bos en voorzitter van de Vereniging Infra Ontwerp (VIO).

 

In deze extra nieuwsbrief treft u alle bijdragen uit dit dossier aan.

 

Veel leesplezier!


Nettie Bakker - hoofdredacteur Verkeerskunde

 

Passie voor wegontwerp

Onlangs gunden mijn vrouw en ik onszelf een weekendje Antwerpen. We reden van onze dorpse voordeur naar ons binnenstedelijke hotel in Antwerpen. Onderweg verbaasde ik me, zoals vaker, over de variëteit aan (tijdelijke) weginrichtingen die je dan tegenkomt. Ik kan het vanuit mijn deskundigheid verklaren door de reis langs gemeentes, gewesten, provincies en landen.

 

Maar als weggebruiker snap ik er eigenlijk minder van op mijn reis van A naar B.   Als weggebruiker én deskundige maak ik me dan wat zorgen. Want als ik het nu al zo ervaar, hoe moet dat dan straks met alle nieuwe voertuigen en met de snelgroeiende steden? En met de veranderende behoeftes?

 

Lees hier het voorwoord van Otto Schepers.

 

Biind en gemeente Almere zoeken koplopers

Werk je aan of ben je geïnteresseerd in smart ontwikkelingen, toekomstgericht beheer, natuurinclusief bouwen en/of toegankelijkheid? Dan zijn we naar jou op zoek! Praat mee, leer en deel je kennis tijdens de Verbiindingsdag op 23 september. Wees er snel bij: er is ruimte voor maximaal 50 deelnemers!

 



Meld je nu aan via www.verbiindingsdag.nl.

 

Wegontwerp, de basis voor vlot en veilig verkeer

“Wegontwerp als onderdeel van de verkeerskunde gaat over het ontwerp en de inrichting van de openbare weg en vormt de basis voor vlot en veilig verkeer.” Een gesprek met Alex van Loon, adviseur wegverkeer en benutten bij Rijkswaterstaat over wegontwerp in het algemeen - van vroeger tot nu - en over wegontwerp van het hoofdwegennet in het bijzonder. 

 

 

 

 

 

Alex van Loon, adviseur wegverkeer en benutten bij Rijkswaterstaat-WVL, over wegontwerp.


 

 

De kronkelige weg naar autonoom rijden

“In de ‘Autonomous Vehicle Readiness Index (2019)’ van KPMG gaat ons land, net als vorig jaar, wereldwijd aan kop - vóór Singapore, Noorwegen en de Verenigde Staten. Nederland scoort hoog op de aspecten Infrastructuur, Gebruikersacceptatie en Beleid & Wetgeving, terwijl we ons ook qua Technologie & Innovatie nog ‘in het linker rijtje’ bevinden. Dus laat die zelfrijdende auto’s maar komen: wij zijn er klaar voor ... toch?

 

Leer hier de bijdrage van Lindy Molenkamp, directeur Beheer & Uitvoering bij de provincie Noord-Holland.



 

 

Het wegontwerp in de stad is nooit af

De wegontwerp-agenda in Zwolle behelst serieuze uitbreidingsprojecten, maar ook continue aanpassingen van het wegontwerp voor bijvoorbeeld fietsen en lopen. Zwolle groeit als centrumgemeente. Dat vereist een toekomstbestendige verkeersopgave. Bovendien is Zwolle koperloperstad voor toegankelijkheid. Reden genoeg om samen op te trekken voor stedenbouwkundig ontwerper Jasper Pat en verkeerskundig ontwerper Kristian Dekker.

 

Lees hier meer.

 

De toekomst vormgeven met richtlijnen van nu

“We zien de laatste jaren meer aandacht voor human factors in het wegontwerp. Als ingenieursbureaus ondersteunen we die ontwikkeling door bijvoorbeeld standaard met 3D-software te ontwerpen. Dat geeft in een vroeg stadium beter inzicht in hoe gebruikers een ontwerp kunnen ervaren. Dit is een goed voorbeeld van onze rol als ingenieurs: het concreet maken van wat beleidsmakers in abstracte lijnen vastleggen.

 

 

 

Lees hier het hele artikel.

 

Wegontwerp blijft kundig mensenwerk

“Ik kan er niets aan doen”, zegt Manu Diependaele (75), “als ik met de auto aan het rijden ben, toets ik alle snelwegen op hun wegbeeld.” Sinds zijn pensionering blijft hij professioneel actief om zijn, grotendeels analoge en parate ontwerpkennis te delen met jonge ontwerpers. In gesprek met een Vlaamse meesterontwerper over natuurwetten en parameters in ontwerpformules en de kunst om ze altijd vakkundig toe te passen. Deze ‘kunst’ is aan mensen voorbehouden, maar daarvoor moet je je blijven ontwikkelen. Computers stellen geen vragen, zij voeren simpel weg uit.  

 

Lees hier meer.

 

CROW digitaliseert en vult aan

Welke rol speelt CROW in het wegontwerp? Een gesprek met John Boender. Hij is verkeerskundige bij CROW en met een aantal collega’s verantwoordelijk voor het thema wegontwerp. Boender: “Doordat ik al wat jaartjes meeloop, zie ik verbanden tussen de richtlijnen en leer ook het nodige over de achtergronden die vaak niet in de richtlijnen staan maar er wél toe doen. Denk aan de discussie over het al dan niet kappen van bomen langs 80 km/uur-wegen. 

 

Leer hier het hele artikel.
 

 

Intelligent investeren in stedelijk wegontwerp

Hoewel onze infrastructuur redelijk op orde is, komt het nu aan op: kwaliteit, beheer en onderhoud, verkeersveiligheid en om aanpassing van het wegontwerp aan de toekomst. Demografische veranderingen, transities in mobiliteit en maatschappelijke opgaven kunnen we absoluut niet faciliteren met het huidige wegontwerp, met name in steden. Dit vergt een integraal en intelligent investeringsplan voor de toekomst, aldus Ferry Smith, Public Affairs director internationaal voor de ANWB.

 

Lees hier het hele bericht.

 

ANWB-leden over wegontwerp

Met de ANWB-leden uit het panel van ‘Denk mee met de ANWB’ zijn we in gesprek gegaan over het ontwerp en inrichting van de openbare wegen in Nederland. Deze wegen zijn erop gericht dat toegestane verkeersdeelnemers er vlot en veilig gebruik van kunnen maken, begrijpen de leden. Toch komen er in de praktijk verkeerssituaties voor die zorgen voor onduidelijkheid en/of gevaar, waardoor de reis van A naar B minder vlot óf veilig verloopt.  

 

Lees hier meer.

 

Thema nieuwsbrieven

Juli 2019Wegontwerp
April 2019Fiets
Maart 2019Stadsdistrbutie
Dec 2018

MKBA

Okt 2018

Geluid

Juni 2018

Fiets

Maart 2018

Verkeersveiligheid

Jan 2018

EU-beleid

 

Nationaal Verkeerskundecongres

 

Walk21

 

Whitepapers

&Morgen: Mobiliteit en Gebiedsontwikkeling

&Morgen:  Zero Emissie Stadslogistiek

 

XTNT: Verkeersgedrag doorgronden: van ontwerp naar (gewenst) gebruik

Struyk Verwo: Stille wegdekken voor gemeen-schappelijke wegen

 

DTV Consultants: Whitepaper Fietsdata

 

HERE/Axicom: 'How autonomous vehicles could relieve or worser traffic congestions'

 

Uw vakportefeuille

Ontvang Verkeerskunde én meerdere Ruimte-en Mobiliteitsvaktitels naar keuze 

 

Nieuwsbrief

Klik hier om u aan te melden

 

Twitter

Volg @verkeerskunde

 

Adverteren

 

Blijf op de hoogte van al het nieuws van Verkeerskunde.nl

Klik hier om u af te melden van de nieuwsbrief.