Verkeerswereld geeft te weinig aandacht aan woonerf

30 km/uur is op een woonerf twee keer zoveel als toegestaan

maandag 2 juli 2012 Joske van Lith 775x gelezen

Binnen een maand regelde minister Schultz de komst van een nieuw verkeersbord met maximumsnelheid 15 kilometer per uur. De regels voor het woonerf zijn bij veel Nederlanders weggezakt en ook in de verkeerswereld lijkt de aandacht voor het erf te verslappen.

Wethouder Jense (midden) en Anne Koning (links) van Jantje Beton tonen het woonerfbord aan de kamerleden Jesse Klaver (GroenLinks) en Charlie Aptroot (VVD), bij de overhandiging van de petitie voor een veiliger woonerf

Wethouder Jense (midden) en Anne Koning (links) van Jantje Beton tonen het woonerfbord aan de kamerleden Jesse Klaver (GroenLinks) en Charlie Aptroot (VVD), bij de overhandiging van de petitie voor een veiliger woonerf (Copyright: gemeente Rijswijk)

Het komt niet vaak voor dat indieners van een petitie zoveel bijval krijgen van de Tweede Kamer. Op 13 maart overhandigden de organisatie Woonerfgoed, Jantje Beton en de gemeente Rijswijk een verzoek om meer aandacht te geven aan de verkeersveiligheid op woonerven. Daarbij werd een bord overhandigd van de gemeente Rijswijk: het woonerfbord met de toevoeging maximumsnelheid 15 kilometer per uur. Tijdens het algemeen overleg zegde de minister toe zo snel mogelijk met een ministeriële beschikking te komen die een nieuw bord met maximum 15 kilometer per uur mogelijk te maken. Op 17 april was het geregeld.

 

Weinig aandacht voor woonerf

Woonerfgoed is een vorig jaar opgerichte netwerkorganisatie die het Nederlandse erfgoed van het woonerf wil behouden. Een van de oprichters is Janneke Zomervrucht, beleidsmedewerker van Veilig Verkeer Nederland: ‘Bij VVN komen de laatste jaren meer vragen binnen over het woonerf. Bewoners klagen dat mensen de regels van het woonerf niet meer kennen en dat er te hard gereden wordt. We hebben toen een folder gemaakt over 30-kilometerstraten en woonerven.’

 

Zomervrucht merkte dat er in de verkeerswereld weinig aandacht meer was voor het woonerf. ‘Alle aandacht gaat naar duurzaam veilig en naar 30 kilometer per uur, terwijl ik en  ook anderen in de verkeerswereld, vinden dat het woonerf een waardevolle uitvinding is. Daarom hebben we Woonerfgoed opgericht. Er wonen 2 miljoen Nederlanders aan een erf. Kinderen mogen er in principe de hele straat gebruiken, parkeren mag alleen in de vakken. Dat is wat anders dan de 30-kilometerstraatjes met de smalle trottoirs. ’

 

Tijdelijke maatregel: 15 kilometer-stickers op erfbord

Ook de gemeente Rijswijk kreeg te maken met klachten over te hard rijden in woonerven. Woordvoerder Jort Goderie: ‘Veel verkeersdeelnemers weten niet dat de maximumsnelheid in een erf stapvoets is. Het reguliere woonerfbord biedt geen houvast, omdat daar geen snelheidsaanduiding op staat. Naar aanleiding van deze klachten zijn in een Rijswijkse wijk 15 kilometer-stickers op de erfborden geplakt, als tijdelijke maatregel.’

Samen met Jantje Beton schaarde ook de gemeente Rijswijk zich vervolgens achter de petitie. Goderie: ‘We wilden natuurlijk graag dat het bord met sticker zou worden vervangen door een officieel verkeersbord. Ter illustratie van de petitie lieten we een voorbeeldbord maken waarin de 15-kilometeraanduiding is geïntegreerd. In Zwitserland wordt een soortgelijk bord al toegepast.’

 

De minister koos er uiteindelijk voor om een 15-kilometer-bord mogelijk te maken, en geen nieuw woonerf-bord te ontwerpen. De gemeente Rijswijk verwacht dat collega-gemeenten de Rijswijkse oplossing (sticker op het woonerfbord) volgen. Goderie: ‘Het voordeel van de sticker is dat er geen extra verkeersbord geplaatst hoeft te worden, er staan al borden genoeg.’

 

Wens: campagne voor verkeersveiligheid op woonerf  

Zomervrucht ziet het nieuwe bord als een mooi begin maar denkt dat er meer nodig is om de verkeersveiligheid op woonerven te verbeteren. ‘Er moet ook bij campagnes meer aandacht  komen voor het woonerf. Het ministerie heeft nu die campagne over 30 kilometer per uur binnen de kom, prima natuurlijk. Maar 30 is op een woonerf twee keer zoveel als toegestaan. We gaan binnenkort daarover praten op het ministerie.’

Verkeerskunde is een uitgave van ANWB.
© 2018 www.verkeerskunde.nl - alle rechten voorbehouden.