Voor de openbare ruimte zijn er net zoveel beheerders als er gemeenten zijn

donderdag 26 oktober 2017 Nettie Bakker 56x gelezen

‘ProRail voert sinds 2006 een actieprogramma uit om vóór 2030 alle stations zelfstandig toegankelijk te maken voor personen met een lichamelijke beperking.

Onze verantwoordelijkheid voor toegankelijkheid houdt kortgezegd op bij de uitgang van de stationshal. Met name van blinden en slechtzienden krijgen we terug dat buiten de hal de toegankelijke route naar het overige ov (bus of tram) vaak ontbreekt of heel divers is ontworpen.

Bram ’t Mannetje, programmamanager Toegankelijkheid Stations bij ProRail

Bram ’t Mannetje, programmamanager Toegankelijkheid Stations bij ProRail

Op dat vlak is een wereld te winnen, maar wel een complexe wereld. Want wij hebben het in de stations nog relatief makkelijk met één stationsbeheerder. Voor de openbare ruimte zijn er net zoveel beheerders als gemeenten, die alle hun eigen afwegingen maken. Daarom heb ik contact opgenomen met het CROW. Als de CROW-richtlijnen aansluiten bij wat nu op de stations van toepassing is, dan zetten we een belangrijke stap in het realiseren van echt toegankelijke ov-knopen.

Het belangrijkste van alles is veelvuldig contact met de doelgroep zelf. De doelgroep is namelijk goed georganiseerd en weet wat ze wil. Zo laten we nieuwe voorzieningen testen door de doelgroep om deze, op basis van hun ervaringen, door te ontwikkelen. Ook kijken we naar nieuwe technologie, zoals de mogelijkheden om te navigeren door een station met behulp van iBeacons, ofwel inpandige GPS. Of naar de mogelijkheden om liftstoringsinformatie realtime te koppelen aan reisapps.’

 

Klik hier voor een presentatie van ProRail over toegankelijkheid

Inhoud laatste dossier

MaaS

Naar alle eerdere dossiers

Meer artikelen over MaaS

  • Wat levert MaaS op? Door alle (voorspelde) technologische ontwikkelingen wordt Mobility as a Service, MaaS een grote toekomst toegedicht. De flexibiliteit die MaaS biedt in het vervullen van...

Verkeerskunde is een uitgave van ANWB.
© 2018 www.verkeerskunde.nl - alle rechten voorbehouden.