Voorwoord: Overtuig! (VK 7/2013)

dinsdag 3 december 2013 VK 7/2013 132x gelezen

Investeringen in infrastructuur lijken ‘uit’, ‘ouderwets’ en ‘passé’. De blik is gericht op de techniek die afwijkend rijgedrag uitschakelt en voertuigen veilig laat ‘benutten’. Met alle overtuigende kennis van nu over techniek, stellen we ons die nieuwe werkelijkheid makkelijk voor. Met de nadruk op nieuw, want de werkelijkheid van vandaag is helaas nog niet passé.

Op het Nationaal verkeerskundecongres (NVC) toonde Brabants gedeputeerde Ruud van Heugten camerabeelden van de wegsituatie op een korte invoegstrook op de ‘vrachtroute A67’. Eén fragment voeg ik als QR-code toe: een kolossaal wegongeval met tank- en personenwagens wordt maar net voorkomen. De dagvoorzitter vroeg het publiek wat te doen. Naast een emotioneel ‘standrechtelijk executeren‘, volgden: ‘onmiddellijk afsluiten’, ‘snelheid verlagen’ en ‘invoegstrook langer maken’, ‘ik zag daar iets van een duiker liggen, daar trek je iets overheen‘. En,‘al die vracht had allang op de Betuwelijn moeten zitten’.

Alleen al vanwege dit fragment, van deze ene wegsituatie, die talloze invoegingen telt op één dag, zou het vakgebied moeten opstaan. ‘Geen geld’ zou in zulke gevallen niet het overtuigende argument mogen zijn om zo’n situatie nog een uur langer te handhaven. ‘Geen geld’ is toch zeker ook geen overtuigend argument meer als er water uit een dijk sijpelt?

U heeft de vakkennis, kunde en creativiteit ‘in huis’ om oplossingen aan te dragen en als geen ander kunt u duiden welke gevolgen wegsituaties hebben op de verkeersveiligheid. Tegelijkertijd is uw realiteit dat uw oplossingen niet altijd ongeschonden door de politieke besluitvorming komen. Het filmpje overtuigt mij van de noodzaak van overtuigingskracht door verkeerskundigen.

Op het NVC gaf ANWB-collega Wytske de Pater een try out-les ’Hoe overtuig ik de politiek’. Cursisten en Wytske constateerden dat ‘overtuigen leeft’. En dat is goed. Want, kijk nog één keer, en bedenk dat ‘geen geld’ geen overtuigend argument meer zou hoeven zijn, als er dag in dag uit tankwagens en personenwagens in ongevalssituaties worden gemanoeuvreerd op de snelweg.

Nettie Bakker, hoofdredacteur
nbakker@anwb.nl

Voorwoord Nettie Bakker


Nettie Bakker, hoofdredacteur Verkeerskunde
E nettie@verkeerskunde.nl
T 038-4606 394
M 06-510 70 112

Verkeerskunde is een uitgave van ANWB.
© 2018 www.verkeerskunde.nl - alle rechten voorbehouden.