Trambaan (VK 3/2010)

dinsdag 4 mei 2010 0 reacties 352x gelezen

 

De trambaan in winkelcentrum Leidsenhage in Leidschendam  

 

Vraag: de heer De Vries, Leidschendam

Door het winkelcentrum Leidsenhage in Leidschendam loopt een (nieuwe) trambaan uitgevoerd als een fietsstrook-rode strook. Onlangs is op deze strook een fietsverbod ingesteld. Is rood niet juist bedoeld voor fietsers en wordt het rode asfalt hier dan ook aangepast?

 

Antwoord: gemeente Leidschendam-Voorburg

'De trambaan is nu nog een roodbruine asfaltlaag maar dat blijft niet zo. Door het slijpsel van de bovenleidingen van de tram wordt het asfalt op termijn donkerder. Het zal dan niet meer op een fietsstrook lijken. De tram is aangelegd in opdracht van Stadsgewest Haaglanden. Het Stadsgewest moet zorgen voor een veilige tramverbinding en daarom is er continu afstemming tussen het Stadsgewest en de gemeente Leidschendam-Voorburg. De gemeente heeft ter verhoging van de veiligheid een fietsverbod ingesteld, omdat de strook die naast de trambaan overblijft te smal is voor zowel voetgangers als fietsers. Daarnaast vindt de gemeente dat er voldoende goede alternatieve fietsroutes zijn. 

 

Asfalt is in een beperkt aantal kleuren te krijgen. Bij zwart asfalt zou Weigelia op een gewone (auto)weg blijven lijken. Lichte asfaltkleuren vervuilen zichtbaar. Aangezien we kiezen voor kwaliteit in het winkelcentrum kwamen die kleuren niet in aanmerking. Roodbruin asfalt, dat donkerder wordt, heeft de voorkeur gekregen.

 

Weigelia is vormgegeven als een duidelijke trambaan. Er zijn voldoende verkeersborden die aangeven wat er (nog) wel mag: alleen bedienend verkeer in één richting. Je mag ervan uitgaan dat weggebruikers zich aan verkeersborden houden. Dat blijkt hier niet het geval. Vandaar dat strenge handhaving van de verkeersregels in Leidsenhage wordt ingezet.'

 

 Reacties

Michiel 08/06/2010 12:58 

Bord ophangen met "voetgangersgebied" en onderbord "fietsers toegestaan" en plantenbakken verwijderen. Dan is er genoeg ruimte voor mening van voetganger en fiets als gast. In Delft werkt het ook in de binnenstad. Daarnaast zou ik de trambaan de groene kleur hebben gegeven, dat heeft geen overlap met andere kleuren die al een functie hebben.


 

frans krens 26/05/2010 11:22 

Op de bovenstaande foto kun je goed zien dat aan de linkerkant voldoende ruimte is voor een combinatie van fietsers en voetgangers.
Het is een beetje kinderachtig dat de gemeente hier plantenbakken heeft neergezet, terwijl er door de fietsersbond bezwaar was gemaakt! Bovendien heeft de gemeente nimmer de fietsersbond ingelicht over de plaatsing van deze plantenbakken!

 

albert splinter 14/05/2010 17:55 

Waarom is er niet gedacht aan strengelspoor, vergelijkbaar met de Leidsestraat in Amsterdam? Het aantal trampassages ligt hier veel lager (het gaat maar om 1 tramlijn) en als "zicht" een probleem is dan is het een kwestie van llichtsignaaltjes. Door aanleg van strengelspoor zou aan beide zijden ruimte voor een smalle fietsstrook over blijven of indien gewenst een eenzijdig breder tweerichting fietspad? Uitgaande van de foto bij het artikel is er meer ruimte dan in de Leidsestraat beschikbaar.

 

Manfred 11/05/2010 17:18 

Trambaan:

Klaarblijkelijk vinden de meeste fietsers die alternatieve fietsroutes in hun afweging toch onvoldoende. Dan kan je wel gaan staan handhaven, maar dat blijft dweilen met de kraan open. Je moet eigenlijk blij zijn dat deze mensen met de fiets komen, in plaats van met de auto. Je mag er van uit gaan dat deze groep verkeersdeelnemers koppig blijft proberen om de in hun ogen prettigste route te kunnen volgen.

Als de rij lelijke grijze plantenbakken met architectenpeterselie verwijderd kan worden, dan lijkt mij zo op het oog de overbijvende ruimte naast de trambaan wel breed genoeg voor een confortabel voetpad plus fietsstrook.

Reageren

Invoer verplicht
Invoer verplicht
Invoer verplicht

 

 

















 

Legenda
Bij dit veld is invoer verplicht.

Verkeerskunde is een uitgave van ANWB.
© 2019 www.verkeerskunde.nl - alle rechten voorbehouden.