Vakvraag: wat is het effect van anti-parkeerpalen in woongebieden?

dinsdag 9 september 2014 redactie 5 reacties 564x gelezen

Via Verkeerskunde komt de volgende vraag binnen: Geeft het plaatsen van anti-parkeerpalen binnen een gelijkgronds wegprofiel van een woongebied geen aanleiding tot verhoging van de beoogde snelheid? Zal de autobestuurder op die manier geen weggeleiding krijgen en wordt de complexiteit van het woongebied hierdoor niet teniet gedaan? Verkeerskunde verneemt graag uw reactie en koppelt ze terug aan de vraagsteller


Reacties

Reacties

Veen van 26/08/2016 18:46

F.Wagenmaakers moet eens een ochtend bij mij voor de deur gaan staan. Mensen aanspreken op hun parkeer gedrag is het slechtste war je kunt doen. Buiten alle grote monden krijg je ook nog allerlei bedreigingen naar je hoofd. Ze staan zelf op de stoep gemeente en politie doen er niets aan. Ik had bloembakken neergezet zodat ze niet op de stoep konden staan maar dan staan ineens de politie wel voor je deur omdat de bloembakken weg moeten. Voor mij mogen ze vanalles voor de deur neerzetten om de mensen duidelijk te maken dat hoe ze parkeren niet mag en kan.

Rogier Dijker 02/10/2014 14:38


M.i. is er een duidelijk onderscheid tussen kruispunten en wegvakken. Op kruisingen in een woonwijk is goed zicht op de andere wegen van belang om de kans op ongelukken tegen te gaan. Om parkeren daar te verhinderen hoef je niet per se parkeerpaaltjes/amsterdammertjes te gebruiken, er zijn ook lagere of groenoplossingen.

In een woonstraat zelf zijn geparkeerde auto's juist een natuurlijke aanleiding om langzamer te gaan rijden. Daar is het in beginsel wenselijk om weinig beperkingen te hebben om te parkeren.

Peter van der Mark 26/09/2014 10:14

Het plaatsen van parkeerpalen op plekken waar niet geparkeerd mag worden of het niet wenselijk is, bij kruisingen bijvoorbeeld, geeft, naar mijn mening, juist een rustiger en aantrekkelijker beeld van de buitenruimte dan dat overal maar auto's staan. Handhaving werkt niet omdat dit moment opnamen zijn en gemeentes niet genoeg BOA's of geld heeft om het in de hele gemeente te kunnen aanpakken. In diverse projecten tegen dit probleem aangelopen en bewoners gaven vaak aan dat zij nog nooit een handhaver hebben gezien. Mij valt wel op dat juist bewoners meer betrokken raken bij de (her)inrichting van hun wijk. Het sociale contact neemt juist toe.

Niels van Leeuwen 24/09/2014 09:41

Aan de reactie van F. Wagemaakers wil ik nog iets toevoegen. Het plaatsen van dergelijke palen is als het stellen van een psychologische grens. Op die manier hoeven we niet meer met elkaar te communiceren in het verkeer. Een ontwikkeling die vooral in een verblijfsgebied onwenselijk is. Op grotere schaal gezien zijn dit details die invulling geven aan de individualisering van onze maatschappij.

F. Wagemaakers 22/09/2014 08:47

Antiparkeerpalen werkt in de hand dat men overal gaat parkeren waar geen paal staat.
Handhaven op asociaal parkeergedrag is beter.
Door al die palen gaat de buitenrumte er minder aantrekkelijk uit zien. Antiparkeerpalen zijn begin van het einde.

Reageren

Invoer verplicht
Invoer verplicht
Invoer verplicht

 

 

















 

Legenda
Bij dit veld is invoer verplicht.

Verkeerskunde is een uitgave van ANWB.
© 2018 www.verkeerskunde.nl - alle rechten voorbehouden.