Wat 'bezielt' Mariëtte de Visser, wethouder De Marne? (VK 5/2016)

vrijdag 21 oktober 2016 0 reacties 120x gelezen

Mariëtte de Visser, wethouder De Marne: ‘Ook na 20 jaar werkervaring blijft het denken over verkeer en vervoer boeien’

 

Verkeerskunde zoekt naar de persoonlijke bezieling van vakgenoten om daarmee een beeld te schetsen van de waarde van dit vakgebied voor de samenleving. In deze aflevering de bezieling van Mariëtte de Visser, wethouder de Marne. 

'‘De studiekeuze in VWO-6 was voor mij destijds best een moeizaam proces. Waar leerlingen tegenwoordig uitgebreide trajecten volgen waarin centraal staat wie je bent, wat je wilt en wat je kunt, richtte het zich toen vooral op welke studies er allemaal waren. Met een beta-pakket lagen alle mogelijkheden open. Ik koos voor planologie. Een vakgebied waarin je bouwt aan de toekomst. Hoe moet een omgeving eruitzien? Zoeken naar kansen en mogelijkheden, inventariseren wat je tegenkomt en het samen laten komen in een advies. Waarbij onderweg vaak de nodige afwegingen moeten worden gemaakt. Ik kan me niet herinneren dat ik toen ooit aan verkeerskunde heb gedacht. Vermoedelijk had ik het beeld dat dat wel een écht technische studie was.

 

Na het afronden van mijn studie ging ik werken bij een gemeente. Als planoloog kreeg ik daar een breed pakket met na verloop van tijd ook taken op het gebied van verkeer: het opzetten van een verkeersexamen voor de basisscholen, gesprekken over veiligheid in dorpen in relatie tot rondwegen tot het nadenken over de verkeersstructuur in het hele gebied.

 

Gaandeweg werd het steeds interessanter. Toen er bij de provincie een beleidsmedewerker verkeer werd gevraagd solliciteerde ik en werd ik aangenomen. Ondertussen ging ik het steeds meer missen dat ik geen opleiding als verkeerskundige had gedaan. Natuurlijk bouw je veel vakkennis op in de praktijk. Maar dat was voor mij niet genoeg.

 

Als professional moet je mijns inziens vanuit een brede theoretische kennis in staat zijn om zelfstandig en conceptueel te denken. Verkeerskunde bleek ook veel meer dan het tekenen en rekenen aan wegen. Ook bij dit vakgebied draait het om onderzoeken, onderbouwen en afwegen. Maar ook het proces goed inrichten, waarbij het omgaan met belanghebbenden en bewoners bijna een vak apart is geworden.

 

Heel gemotiveerd heb ik dan ook de MSc –opleiding ‘European Traffic and Transportation’ gedaan. Het leuke aan studeren in deeltijd is dat je altijd praktijkcases bij de hand hebt. En dat wat je leert, direct weer in praktijk te brengen is. En met nog een stuk of 10 medestudenten uit zeker 6 verschillende landen wordt je blikveld zeker verruimd.

 

En nu wethouder, gelukkig met verkeer en vervoer in portefeuille. Vanuit een andere, bestuurlijke rol ben ik nu bezig met het vakgebied in relatie tot andere onderdelen in mijn portefeuille zoals zorg en onderwijs. Ook in een uitgestrekte, maar dunbevolkte plattelandsgemeente als de Marne blijf je voor uitdagingen staan. Hoe blijven de dorpen bereikbaar? Hoe gaan we om met het steeds grotere landbouwverkeer door onze kleine dorpen? En lukt het om het kleinschalig vervoer beter te organiseren, door het slim combineren van WMO- vervoer, leerlingenvervoer en kleinschalig openbaar vervoer?

Ook na 20 jaar werkervaring met daarin grote en kleine projecten, blijft het denken hierover boeien!'

Reageren

Invoer verplicht
Invoer verplicht
Invoer verplicht

 

 

















 

Legenda
Bij dit veld is invoer verplicht.

Eerdere bijdragen in de serie Wat 'bezielt 'u?

Artikelen 1 tot 10 van 18

1 2

Artikelen 1 tot 10 van 18

1 2

Verkeerskunde is een uitgave van ANWB.
© 2019 www.verkeerskunde.nl - alle rechten voorbehouden.